Az önvalóról nem tudó feltételekhez kötött élőlények „jobbhíjján” az anyagi tudatukban zajló jelenségekkel, tudattartalmakkal azonosulnak.

5. sūtra
vttaya pañcatayya kliṣṭākliṣṭā
Az anyagi tudatfolyamatok (vttik) öt félék lehetnek.  [Ezek] fájdalmasak, vagy olyanok, amelyek nem okoznak szenvedést. [I.5.]
 
Ahogy a korábbi sūtrákból és azok magyarázataiból megtudtuk, az önvalóról nem tudó feltételekhez kötött élőlények „jobbhíjján” az anyagi tudatukban zajló jelenségekkel, tudattartalmakkal azonosulnak. Az ilyen önazonosítások alapjául a citta vṛttijei, vagyis az anyagi tudat aktuális állapotai, illetve állapotváltozásai szolgálnak. Ebben a sūtrában Patañjali a vṛttik típusairól kezd el beszélni, amelyeket a későbbiekben részletesen is kifejt majd.

Az anyagi tudat ezen jellegzetes ’hullámai’ (vṛtti=hullám) végtelenfélék, azonban a könnyebb kezelhetőség végett öt fő csoportba sorolják őket. Ez az ötféle vtti az, amely megakadályozza az embert abban, hogy megértse és megtapasztalja az eredeti önvalóját, saját transzcendentális énjét. Az anyagi tudatban zajló eme ötféle folyamat jellegét tekintve lehet szenvedést okozó (kliṣṭa), s olyan, amelyek nem okoz szenvedést (akliṣṭa).

E sūtrában a „szenvedést” elsősorban nem a szó hétköznapi jelentésében kell értelmezni, amely a fájdalom (dukha) és boldogság (sukha) fogalomkörét érinti, hanem inkább egy holosztikus megközelítésben, amelyben minden olyan citta-működés szenvedés-természetű (kliṣṭa), amely az anyagi világhoz köt és az evilágban történő ujjászületéshez vezet, s az ettől eltérők (akliṣṭa) pedig azok amelyek bár még anyagi természetűen, valamilyen módon segítenek a születés és halál körforgásából való kiszakadás elérésében. A vṛttik e két jellege teljesen független attól, hogy az ötféle csoportba tartozó mentális folyamatok az érzékszervek szintjén kellemetlenek-e vagy kellemesek.

Szerző: Gaura Krisna Dásza

Forrás: gaurakrisna.hu

Megjegyzés: Ahogy haladunk előre a Yoga-sūtra tárgyalásában egyre több olyan fogalom és gondolat kerül elő, amelyek a korábbi sūtrákra és a magyarázatokra épülnek, s azok ismeretében válnak érthetővé. Ha az a terved, hogy rendszeresen olvasod ezeket a kis “közleményeket”, akkor javaslom, kezdd el az elejéről tanulmányozni a bejegyzéseket.
A Jóga-szútra első és második kötete megrendelhető itt!