A jógatest

2016. 05. 13. | Filozófia

Szerző: Tóth Roland
 

Kapisinszky Judit jógaoktató írása

A fiziológia, vagyis az élettan az a tudomány, amely az élő szervezetben lezajló folyamatokkal foglalkozik. A jóga fiziológia nem a durva fizikai test – az izmok, a csontok, az ízületek, a szervek, szervrendszerek, szövetek, sejtek –, hanem a finom test fiziológiája. A létezésünknek ez a dimenziója fizikai szemmel nem látható.
 
A szanszkrit kósa szó jelentése burok. Ha egy kesztyűt húzunk a kezünkre, ez olyan, mint egy burok.
Jógikus megközelítésben az átmát, a lelket öt kósa, azaz burok fedi. A lélektől indulva, a láthatatlantól a látható, a finomtól a durva felé haladva ezek a következők: ánanda-maja-kósa, vidzsnyána-maja-kósa, manó-maja-kósa, prána-maja kósa és anna-maja-kósa. Ebben az összefüggésben a szanszkrit maja azt jelenti, hogy valamiből áll. Ezen burkok neveit a következőképpen fordíthatnánk magyarra: áldás, intellektus, elme, energia és étel burok vagy test.
 
Mindegyik burok energia, mégpedig különböző sebességgel vibráló, rezgő energia. A fizikai burokban, azaz az étel burokban a leglassúbb a vibráció. Ahogy keresztülhaladunk a burkokon, a kósákon, a vibráció egyre finomabb és gyorsabb lesz, egészen addig, amíg egyszer csak visszabomlik önmagába a tiszta tudatosságba. Az energia a tiszta tudatosság dinamikus formája, a tudatosság az energia potenciális formája. Az energia vibrálása a tudatosság tisztaságának, finomságának és kiterjedésének a visszatükröződése.
 
Íme, egy analógia ennek könnyebb megértésére. Az energia különböző vibrációit vessük össze a víz különböző állapotaival. A víz állapota, ahogy a leggyakrabban megtapasztaljuk, folyékony. Fagyott állapotban szilárd, amit jégnek nevezzük. Így megérthetjük, hogy a fizikai test „mozgásképtelen”, befagyott energia. Ez egy olyan állapot, amelyben az energia olyan lassan mozog, hogy szinte nem is érzékeljük, hogy létezik.
Ha elkezdjük melegíteni a jeget, felgyorsítjuk benne az energiaáramlást és vízzé olvad. Hasonlóan a pránájáma burokban, az energia folyamként áramlik. Ha tovább melegítjük a vizet, gőzzé válik. A gőz gyorsabban mozog, mint a víz. A gondolataink is elképesztő sebességgel száguldoznak. Létezésünk ennek megfelelő dimenziója a manó-maja-kósa (burok). Egy bizonyos mennyiségű gőz hatalmasabb munkát képes elvégezni, mint az ugyanolyan mennyiségű víz. Gondolj a kuktára vagy a gőzmozdonyra.
A gőzön túl következik az éter, ami egy nagyon finom gáz, finomított atmoszféra. Egy hasonlat az éter megtapasztalására: ha valaki bekölnizte magát és belép egy helyiségbe, azonnal megérezhetjük az illatát, mert az éter egy pillanat alatt minden irányba elszállítja azt. Hasonlóan, mindent áthat a vidzsnyána-maja-kósa, az intellektus burok.
Az ánanda-maja-kósa érzékeltetése nehéz, mert pusztán a fizikai létezés birodalmában nincs semmi, amivel létezésünknek ezt az állapotát összevethetnénk. Mégis létezésünknek ez a leírhatatlan transzcendentális, anyagon túli dimenziója örökségünknek az a része, amelyet közülünk mindenki újra elnyerhet.
A jóga ösvényén haladva gyakran hallani a tudatosság felfelé emelése kifejezést. Ez itt azt jelenti, hogy úgy terjesztjük ki a tudatosságunkat, hogy az felölelje mind az öt burkot.
 
Amikor szádhanát gyakorlunk, emeljük a vibrációt, és finomítjuk létezésünk alapját, az energiát, a pránát. Így az észlelésünk, az érzékelésünk, a gondolataink és az elmélyülésünk egyre finomabb és kiterjedtebb lesz.
Amikor az energiaszint alacsony és a vibráció durva, szinte kizárólag a fizikai testünkben vagyunk. Minden gondolatunk és érzésünk a fizikai testhez kapcsolódik, a vágyakhoz és a szenvedéshez. Ha emeljük, fokozzuk az energiánkat, egyre magasabb dimenziókba emeljük a tudatosságunkat. Tudatában leszünk a pránának és az elme pszichés birodalmának. Megtanuljuk kontrollálni a gondolatainkat, és egyre jobban felhasználjuk kreativitásunkat. Még magasabbra nyitva magunkat az intuíciónkra és az elmén túli tapasztalásokra megtapasztalhatjuk a spiritualitást, az anyagon túlit, a transzcendentálist.
 
 
 
Szerző: Kapisinszky Judit
 
Kép: findyourmiddleground.com

Felhasznált irodalom:
Swami Muktananada: Nawa Yogini Tantra: Yoga for Women. Bihar Scool of Yoga, India, 1983.