A lélek eredeti tiszta állapotában formával és tulajdonságokkal rendelkezik, amelyet persze nem szabad összetévesztenünk az anyag-világ dimenziójában tapasztalható formákkal és tulajdonságokkal.

Az I.3. sūtra sva-rūpa kifejezésében a rūpa szó elsődlegesen a lélek eredeti formájára utal jelent, s csak másodlagos értelemben takar általános természetet, illetve jelleget. Ezt azért fontos megjegyezni, mert néha, főleg Śaṅkara vonalába tartozó jógairányzatoktól arról hallhatunk, hogy a lélek a felszabadulás következtében abszolút módon elveszíti a személyiségét, s valamennyi tulajdonságát, beleolvadva az ún. brahman-sugárzásba. A Patañjali által használt sva-rūpa kifejezés ezt az elképzelést helyezi hatályon kívül, nyíltan kijelentve, hogy a lélek eredeti tiszta állapotában formával és tulajdonságokkal rendelkezik, amelyet persze nem szabad összetévesztenünk az anyag-világ dimenziójában tapasztalható formákkal és tulajdonságokkal. Erre utal a nityo nityānāṁ cetanaś cetanānām védikus aforizma is, amely kijelenti, hogy a lélek természete szerint örök és tudatos.[1]

Az I.3. sūtra avasthānam szavának használatával (ava – lefelé, szilárdan;sthānam – állás, rögzülés, tartózkodás) Patañjali arra utal ebben a sūtrában, hogy azok, akik az önmegvalósítás folyamata által már visszanyerték eredeti lelki formájukat, illetve helyzetüket, ők szilárdan megállapodnak abban, s nem kerülnek ismét a születés s a halál körforgásának folyamatába.[2]

Az anyagi tudatot (citta) egy tó felszínéhez szokták hasonlítani, melyet hullámok (vtti) fodroznak. Ezek a hullámok megakadályozzák a „felszín alatti birodalom” a tiszta lelki lét érzékelését. A hullámok elcsitulása az anyagi gondolatok megszűnését jelképezi, amely immáron az önvaló (svarūpa) torzításmentes tapasztalását teszi lehetővé.

Jegyzetek:
[1] Kaṭha Upaniṣad 2.2.13.
[2] Ezzel kapcsolatban mondja Kṛṣṇa a Gītāban (8.15), hogy miután a jógik elérték az Urat, a legfelsőbb transzcendentális lakhelyen, akkor már soha többé nem kell visszatérniük ebbe az átmeneti, szenvedésekkel teli világba, mert ők már elérték a legfőbb tökéletességet.

Szerző: Gaura Krisna Dásza

Megjegyzés: Ahogy haladunk előre a Yoga-sūtra tárgyalásában egyre több olyan fogalom és gondolat kerül elő, amelyek a korábbi sūtrákra és a magyarázatokra épülnek, s azok ismeretében válnak érthetővé. Ha az a terved, hogy rendszeresen olvasod ezeket a kis “közleményeket”, akkor javaslom, kezdd el az elejéről tanulmányozni a bejegyzéseket.
A Jóga-szútra első és második kötete megrendelhető itt!