Makrobiotikus és Ájurvédikus ajánlások (bőséges, piros, esetleg gyulladásos tünetekkel járó vérzésre)

Tanácsadásra, illetve jógaóráimra járó vendégeim közül többen is túlságosan erős (minimum óránként eláraszt egy betétet, vagy tampont), nagy mennyiségű vérveszteséggel járó menstruációra panaszkodnak. Többnyire a vérzés elhúzódik (akár 7 napnál is hosszabb lehet), és két vérzés között is jelentkezhet némi pecsételés. Ilyen tapasztalás szinte minden nővel előfordul egy rövid ideig, de azután a rendszer helyreáll. Probléma akkor van, ha hónapokon keresztül tapasztalsz erős vérzést, ekkor érdemes orvoshoz fordulni, továbbá alaposan megvizsgálni életmódodat, feltárni, hogy milyen változtatásokat tehetsz a rend, az egyensúly helyreállítása érdekében. Orvosod valószínűleg progeszteron készítményt ajánl majd, de ez önmagában sokszor nem hoz tartós megoldást, a szervezeted egyensúlya ettől nem áll helyre.

Az új élet befogadására, táplálására alkalmas, minden bőséggel ellátott méhnyálkahártya ciklikus felépítése, majd foganás hiányában elsorvadása, és elengedése rengeteg életenergiájába kerül minden nőnek még akkor is, ha a természet rendje szerint havonta ismétlődő elengedési, tisztulási folyamat (menstruáció) egészségesen zajlik, azaz könnyed, fájdalom mentes, csupán néhány napig tart, és csekély vérveszteséggel jár.

A nagy mennyiségű és hosszan tartó vérveszteség annyira megviseli a női szervezetet, hogy vérszegénység, krónikus fáradtság, gyengeség alakulhat ki, nem beszélve arról, hogy az erős vérzés idején ki sem tudsz mozdulni a lakásból, vagy rossz esetben a WC-ről. Ez nem csupán fizikai megterhelést jelent, hanem lelkileg is megviselhet, kifejezett stressz forrást jelent. Az érzés, hogy az ember lánya szinte elvérzik, tehetetlen, félelemmel árnyékolhatja be a női ciklus minden egyes napját.

Az erős vérzés hátterében a következő okok állhatnak:

Felborul a hormonális egyensúly, a ciklus második felében elmarad, vagy csekély a progeszteron termelés. Progeszteron hiányában nem tud elállni, vagy nehezen áll el a vérzés.

Kiegyensúlyozatlan hormontermelés jellemző egyrészt kamaszkorban, másrészt a menopauzát megelőző időszakban, hiszen a nő egy új életszakaszába lép és ilyenkor a hormonaktivitás változóban, átalakulóban van.

A hormontermelés egyensúlya abban az esetben is megbomlik, ha az adott ciklusban nem következett be ovuláció (megérik a tüsző, de nem szabadul ki a petesejt), így sárgatest hiányában nem termelődik sárgatest hormon, azaz progeszteron.

A progeszteronszínt relatív alacsony szintjét okozhatja a túlzott stressz, mivel ilyenkor a progeszteron úgymond beáldozza magát, átalakul, és stresszhormon pótló szerepet tölt be, a stresszes állapot ellensúlyozásaként.

Erős vérzést okoz az is, ha folyamatosan megpróbálsz csúcsformában lenni, csúcsteljesítményt nyújtani, ami a női ciklus ösztrogén fázisára jellemző tulajdonság. Elfeledkezel arról, hogy a női test és lélek teljesítési képessége, és igénye ciklikus (hormonális) változáson alapszik, a lineáris teljesítés, az állandó csúcsforma nyújtása ezzel ellentétes, így nem adsz teret ciklusod progeszteron fázisának, nem csoda, ha nem termelődik elég belőle, a hormonális egyensúly felborul.

Ha nem érzel rá, nem figyelsz oda a női ritmusra, túl keményen bánsz önmagaddal, túlkeményedett életet élsz, nem tartod be a határokat, kizökkensz a női szerepből a női szervek megbetegedéséhez vezethet, így erős vérzés is kialakulhat.

A tartós harag, düh, viszálykodás is kibillent egyensúlyodból.

Ezen kívül olyan fizikai okok, mint méhen belüli fogamzásgátló eszköz is szerepelhet az erős vérzés okai között. Endometriózis, miómák, méh polip velejárójaként is megjelenhet ez a tünet, de ezen női betegségek hátterében is a hormonális kiegyensúlyozatlanság, a kreatív női erő megrekedése, női ciklikus rendtől, a természettel összehangolt élettől való eltávolodás állhat.

Mit tehetsz a hormonális egyensúlyod stabilizálásáért, az erős vérzés megszüntetéséért?

TÁPLÁLKOZÁSOD KIEGYENSÚLYOZÁSA

Táplálkozás tekintetében napirendet alakítasz ki, azaz naponta azonos időpontokban, nyugodt, békés körülményeket teremtve étkezel (reggeli 7-8 óra körül, ebéd 12-13 óra körül, vagyora 18-19 óra körül, 20 óra után már nem étkezel).

Étrendedből

·         elhagyod a stimuláló, túl fűszeres, a túl sós, túl savanyú ételeket

·         csökkented a zsíros, olajos ételek fogyasztását

·         kerülöd a finomított, konzervált, vegyszerrel kezelt, színezett élelmiszereket

·         a húsféléket, a tojást, tejterméket minimalizálod, vagy teljesen elkerülöd

·         cukrot kiiktatod az étrendedből, helyette rizssziruppal, édes zöldségekkel, aszalványokkal édesítesz

·         érdemes a sült-ropogós ételeket (kekszek, chipszek, kenyerek..) is mérsékelni, kerülni

·         alkoholt és kávét is jobb, ha elhagynod

Az ételed ne legyen forró, és egyébként is kerüld a forróságot, az erős napsütést. Ételeid inkább hűtő, mint melegítő hatásúak legyenek.

Kiegyensúlyozott, teljes értékű, az évciklusokhoz igazodó, inkább növényi alapú étrend sokat segíthet.

Egyél idényzöldségeket, válassz sok zöld levelest roppanósan üdére blansírozva.

Gabonák közül az árpát és a kölest, valamint a kukoricát is bátran ajánlom.

Hüvelyesek közül az azuki bab, lencsefélék is jó választás.

Érdemes tisztító, vértisztító, máj méregtelenítő kúrákat beiktatnod, de ezügyben jobb személyre szabott tanácsot kérned.

Vérszegénység, gyengeség, kimerültség esetén iktass be némi algafélét is az étrendedbe.

Készíts magadnak édes zöldségitalt, amely segíti a lép működését, roborál, és relaxál is, kiegyensúlyoz.l

Kúraszerűen fogyassz aloe vera italt (1 hónapon át), továbbá alkalmazhatsz gyógynövényeket is, melyek csökkenthetik a vérzés mennyiségét, illetve segítenek leküzdeni a nagy vérveszteség utáni gyengeséget. Pl. vérzéscsillapításra, görcsoldásra málnalevél tea, pásztortáska, roborálásra, erősítésre, és hormonális kiegyensúlyozásra shatavari (fürtös spárga) porral és kurkumával készített mandulatejes ital. (Személyre szabott gyógyitalokért kérd fitoterápiában jártas tanácsadó segítségét.)

TESTMOZGÁS – MIKOR, HOGYAN GYAKOROLJ?

Rendszeres, a ciklusodhoz, egészségi állapotodhoz, igényeidhez igazodó testmozgás éppoly fontos, mint az étkezés kiegyensúlyozása.

Erős vérzés idején inkább pihenj, erőteljes gyakorlatok végzése nem ajánlott, relaxáló, pihentető testhelyzetek közül válassz magadnak, amelyek átsegítenek a nehéz időszakon. Ne csökkents tovább energiáidat helytelen gyakorlatok választásával.

Ha az erős vérzés hátterében endometriózis, mióma, csiszta, polip húzódik meg, akkor inkább kérd ki ebben a kérdésben járatos szakember tanácsát a testmozgást és az étkezést illetően egyaránt.

Erős vérzés esetén nagy jelentősége van a fekvő jóga pózoknak, amelyek segítenek abban, hogy ellazítsd az alhasi szerveket, relaxálj, visszanyerd életerődet.

Menstruációd idején pihenj meg, töltődj szupta baddha kónászanában, ami az egyensúly helyreállítását is segíti.

Ismerkedj meg a menstruációs ciklusoddal, figyeld meg azt és alkalmazkodj ciklusod során változó igényeidhez. Tiszteld a benned zajló folyamatokat, ajándékozd meg magad egy kis pihenéssel, odafigyeléssel, kényeztetéssel, hallgass a belső hangra, hangolódj magadra amikor a mensturációdra kerül sor, hiszen sok energiát igénylő, fontos elengedési, tisztulási folyamatok és egyben az újrakezdésre való felkészülés történéseit éled. Nem biztos, hogy a menstruációd idején kell megváltanod a világot.

Menstruációd befejeztével könnyed, regenerálódást, egyensúlyt segítő gyakorlás ajánlott. A fordított testhelyzetű gyakorlatok fokozzák a keringést a fej és nyak területén lévő mirigyek körül, jobb tápanyag ellátást biztosítva számukra, valamint a keringés javulása eredményesebbé teszi a belső elválasztású mirigyek által termelt hormonok szállítását is test szerte, ezáltal elősegítve a hormonális egyensúly kialakulását. Viparita karani (hengerpárnával, falnál) különösen áldásos hatású.

A regenerálódás szakaszát követően a hormonális egyensúlyt elősegítheted a Napüdvözlet és Holdüdvözlet váltogatott gyakorlásával (3-6 kör az egyikből, 3-6 kör a másikból naponta).

A menstruációdhoz közeledvén a földelő, testet nyújtó, figyelem összpontosító, elengedést segítő gyakorlatok jók ebben az időszakban (pl. Földüdvözlet sorozat). Ne tartsd ki hosszan az aszanakat, legyen lágyan áramló stílusú a gyakorlás, a figyelmedet az alhasra (Hara) irányítsd, mozdulataid innen induljanak ki, kapcsolódj a Föld energiáihoz. A gyakorlásba mindig iktassad be az ízület és mirigy gyakorlatokat. Kerüld a túl megerőltető, túl stimuláló gyakorlást.

Szánj időt a stresszel való megküzdést segítő relaxációs gyakorlatokra, meditációra, légzőgyakorlatokra.

Kapcsolódj a ciklusodhoz, soha ne légy túl szigorú önmagadhoz, bízz magadban, engedd, hogy női erőd kiteljesedjen, kreativitásod testet öltsön. Találj rá a női ritmusra, napi, havi , és éves rendedet, alakítsd a természet rendje szerint.

Az ajánlott gyakorlatokat, szekvenciákat kis csoportos női jóga óráimon, ciklusjóga tanfolyamaimon, vagy akár egyéni jógaórák keretében is elsajátíthatod.

Figyelem: a fenti javaslatok általános tanácsok, az egyéni alkatot, egyéni sajátosságokat nem veszik figyelembe.

Javasoljuk Olvasóinknak, hogy a gyakorlást jógaterapeutával való konzultáció után, az ő felügyelete alatt végezzük!

Írta: Mixtai Zsuzsa Anaya nőijóga oktató,  Makrobiotikus táplálkozási szakértő

Forrásmunkák:

Bobby Clennel: Nők jóga könyve Filosz kiadó, Budapest 2016

Dr. David Frawley: Ájurvédikus gyógyítás Lalita Kft Budapest 2012

Ruediger Dahlke: A betegség mint szimbólum Édesvíz Kiadó Budapest 2005

Anaya nőijóga oktatóképzés (2016-2017)

Olvass tovább: http://www.beauty-food.hu/news/eros-menstruaciorol-ajurvedikus-es-makrobiotikus-szemmel/

forrás: http://www.beauty-food.hu/news/eros-menstruaciorol-ajurvedikus-es-makrobiotikus-szemmel/

utolsó letöltés 2017.07.20.