Az inzulinrezisztencia azt jelenti, hogy szöveteink a normálisnál kevesebb glükózt képesek csak felvenni inzulin jelenlétében, így jóval magasabb inzulinmennyiségre van szükség a megfelelő vércukor-anyagcsere fenntartásához.

Szerveink sejtjeinek jelentős része csak inzulin hatására képesek felvenni a működésükhöz szükséges glükózt. Inzulinrezisztencia esetében azonban szöveteink csak az átlagosnál nagyobb mennyiségű inzulin jelenlétében képesek a megfelelő mennyiségű cukor hasznosítására. Az inzulinrezisztencia az izomszövetek, a máj, a zsírszövetek és az agy sejtjeit érintik.

Részletek: http://www.webbeteg.hu/cikkek/cukorbetegseg/4021/inzulinrezisztencia-a-szenhidrat-haztartas-zavarai

Jóga segítségével az emésztőrendszer alapos átmozgatásával segíthetjük a megfelelő áramlások szabadságát: vérkeringés fokozása a tápanyag ellátást, nyirokrendszer frissítése a tisztítást segíti. Képesség nyílik újra arra, hogy a glükóz, az édes minőség befogadásra kerülhessen. Fontos az örömteli gyakorlás! Kellemes környezetben gyakorolj!

Életmódváltoztatási tanácsok 

  • Shatkríyák végzése
  • Rendszeresség –vata harmónia teremtése 22.00 óra előtt elaludni, étkezések rendszeresek és azonos időben legyenek,
  • Rendszeres és aktív mozgás és jóga; napi relaxáció, meditáció, vizualizáció gyakorlása
  • Örömteli tevékenységek végzése
  • A hasi terület vérellátásának támogatása jógagyakorlatokkal

Táplálkozási tanácsok

  • Ételed legyen italod, italod legyen az ételed
  • Gyomrunk 2 ökölnyi nagyságú. Egy ökölnyi mennyiséget fogyassz egy étkezésnél!
  • Rendszeresen, átlagosan 4 óránkénti étkezés fontos
  • Ébredés után egy bögre meleg citromos víz ivása felébreszti a szervezetet, majd ezután fél órával el kell fogyasztani a reggelit, legkésőbb 9:00-ig
  • Ebéd ideje 11:30 és 13:30 között legyen
  • 16:00 körül lehet uzsonnázni
  • Vacsora este 17:30 és 19:30 között
  • Sárgarépa, sütőtök, cékla, csicsóka jótékony a hasnyálmirigynek
  • Teljeskiörlésű gabonák fogyasztása
  • Fehér liszt, cukor kiiktatása az étkezésből
  • A mesterséges édesítők veszélyesek, a cukoralkoholok is (eritritol, xylit), fogyasztásukat minimálisra szükséges csökkenteni
  • Elegendő folyadékbevitel, nap 2-2,5l víz
  • Soha ne feküdjünk le éhesen
  • Ne nassoljunk, mert azzal kimerítjük a hasnyálmirigyet az állandó inzulintermelés miatt

Jógagyakorlás a gyógyulásért
Fókusz: Élvezd a gyakorlást! Lelkesen gyakorolj!
A hasi területet minden létező irányban mozgasd át az ászanákkal!

  • Alapos ízület s mirigytisztító gyakorlással kezdd a jógát, a lábujjaktól kiindulva, szisztematikusan haladva ízületről ízületre! Semmit se hagyj ki!
  • Tadasana – biztonság, stabilitás, önbizalom növelése (napi 3 perc)
  • Vadzsrászana minden nyomást felold a hasnyálmirigyről, epehólyagról, így azok könnyen bocsátják tartalmukat a vékonybélbe
  • Bhudzsángászana – hasnyálmirigyre jótékony hatást gyakorol
  • Mardzsariasana, köldök központra fókuszálva – hasi szervekre hat, enegiaáramlást segíti
  • Pascsimottanászana: a hasnyálmirigy legfontosabb gyakorlata! Ülőhelyzetben térdek hajlítva és megemelve, sarkak megtámasztják a talajt, kéz oldalsó középtartásból felemelkedik magastartásba, majd nyújtott törzzsel a combra fektetjük a törzset, kézzel pedig a külső talpélbe kapaszkodunk. Jön a lényeg: légzésritmusban könnyed nyújtózás és kilégzésre elengedés, így egyre ellazultabban pihenünk meg a combokon. Napi 5 perc csodákra képes!
  • Supta virasana – hasi szervek lazítása
  • Halasana  – hasnyálmirigyre, pajzsmirigyre ható gyakorlat, segíti a hormonrendszer harmonizálását
  • Viparita Karani – kellő mértékben összehúzza és ellazítja a gyomorszájat, hasnyálmirigyre, pajzsmirigyre ható gyakorlat, segíti a hormonrendszer harmonizálását.

A jóga segíti az egyensúly megőrzését a befogadás és az elengedés (lemondás) között. Megtanít az önátadás fontosságára és arra, hogy teljes lelkesedéssel éljük életünket, élvezve annak minden pillanatát.

írta Kornhoffer Tünde jógaterapeuta Anaya jóga oktató és himalájai jógatanár www.aranycsillag-joga.hu