Ha a meleg már az agyadra ment. Kifejezetten forró nyarakra!
Kipróbálta: Diós Éva

Sokan vannak, akik nem bírják a nyári forróságot, de jógázni mindig és minden körülmények közt szeretnek. Közéjük tartozok én is, és Ólafur Jónsson, az izlandi születésű jógi. Ólafurral Los Angelesben, az újdonságokért rajongó amerikaiaknál találkoztam két hete egy hűzőházban kialakított különös jógastúdiójában, az Ice Yoga Centerben.
 
A hőségben az a rossz, hogy nem tudsz mit tenni: vagy légkondis helyre menekülsz vagy csak pihegsz és pihensz. Viszont nem mindenki teheti meg, hogy kora hajnalban jógázzon, amikor a hőmérséklet még egészen kellemes. Sokak csak a munkájuk végeztével – még a nagy melegben érnének rá, de a hőség nyomasztó hatása ellen nem tudnak mit tenni.
 
– A hot jóga már a múlté – mondja a Húsavikban született jógamester, aki gyermekkorának nagy részét az északi norvég fjordoknál töltötte. S valóban, az új őrület gyorsan terjed a nyári kánikulában a nyugati parton. Kis protekcióval még aznap bejutok az egyébként várólistás jógaórák egyikére. Dzseki, szőrmesapka, hosszúszárú bakancs, vastag gyapjúzokni és bundáskesztyű az alapfelszerelés. Cserébe nincs jógamatrac.
 
Kissé izgatottan várjuk az órakezdést a hűtőkamra előtt, tizennégyen vagyunk tetőtől talpig felöltözve. Többen egyszerre nem vehetnek részt a foglalkozáson, nehogy a jógázás közben felszabaduló hő a hideg hatékonyságát csökkentse. – Biztonságképpen ha a hőmérséklet az óra alatt emelkedni kezd, akkor a hűtőrendszer automatikusan bekapcsol – magyarázza később Ólafur.
 
Bent a falakon jégkristályok, s a betonpadlót több centis hó borítja, kellemesen ropog, ahogy megkezdjük az órára hangolódást savászanaszerű hóangyal fekvésben. Az óra felépítése a szokásos, az ászanák azonban sajátságosan igazodnak a hőmérséklethez. Tádászanában a kezek átkarolják a hidegben remegő törzset, hogy aztán a faálláshoz hasonlatos fagyott heringállás és az egyensúlyozó lékhalász póz után szánhúzó-kutyamód gömbölyödjünk össze néhány percre babapóz helyett. A sírsászanához hasonló titanikászana után jól esnek párosan végzett gyakorlatok: a másik testmelege a feladatok pontos elvégzésére inspirál. A 70 perces órát scottászanával és az ellazító amundsenászanával zárjuk. A meditációs gyakorlat igen hatékony: vizualizáció segítségével az Északi-tenger sós hullámai ringatnak, megnyugtató a csend, amit a hűtőház motorjának zümmögése és a fogak ritmusos koccanásai sem törnek meg.  .
 
Ólafur lelkesen ecseteli az Ice Yoga előnyeit: sokkal több kalóriát éget az ember ászanázás közben, mivel saját teste melegét is fent kell tartania az extrém környezetben. Kutatások szerint jobban is erősíti az izmokat, hatásosabban fejleszti a koordinációs készséget és az egyensúlyt, hiszen több kilónyi ruhában és súlyos bakancsban kell a pózokat felvenni és kitartani.
– A résztvevők elmondása szerint a félfagyott állapotban végzett meditáció közelebb visz a belső csendhez és békéhez – teszi hozzá a stílusalapító izlandi, aki már a nemzetközi oktatóképzést szervezi a lelkes jelentkezők számára, akik különösen az Arab Emirátusokból és a Távol-Keletről érkeznek. Talán kis késéssel nálunk is megjelenik, mint minden világhódító őrület. Addig is jógázzunk hajnalban.
 
Kánikulában vizionálta: Diós Éva ;)