Interjú Horváth Ádámmal
Téma: Jóginterjúk
 JP: „Harciszerzi” – blogger több ezer bejegyzéssel a háta mögött, Ninjutsu önvédelem oktató, Zen Shitasu terapeuta, reiki gyógyító és oktató, nem utolsósorban pedig jógaoktató, a ZenDoin Japán Gerincterápiás és Tartásjavító Jóga alapítója vagy… Ki vagy te valójában?

Á: Csak egy lélek, mint bárki más. Isten parányi szerves része, akinek szabad akarata van, hogy az Ő külső, avagy anyagi megnyilvánulása felé, vagy a belső lelki energia felé fordul-e. Amikor valaki rám néz, vagy én nézem magamat kívülről, akkor igen, ez mind én vagyok, amiket felsoroltál. De voltam katona, kiképző rajparancsnok, szerzetes, gyári melós, pap, stb., és bár azok a történetek már véget értek, még mindig itt élnek bennem, az emlékeim között. De egy pillanatig sem kérdés, hogy mindezek egyszer véget érnek. Hiszen ebben az anyagi világban csak egy biztos, az örök változás.

Ami örök és biztos, az Isten, és a vele való kapcsolatom, amit a különféle rám ruházott szerepekben próbálok ápolni, építeni, tudatosítani. Egy egyszerű hétköznapi tölcsér vagyok, aki igyekszik a Tőle kapott tudást továbbadni, hiszen mi értelme volna megtartani azt magamnak? 
 
JP: Apropó… Miért pont „harciszerzi”, honnan jött a név? Mióta és miért írod a blogodat?
Á: A Harciszerzi eredetileg más néven futott. A blogot még szerzetes koromban, 2005-ben kezdtem el írni, azzal a motivációval, hogy bárki elolvashassa az élményeimet, tapasztalataimat. Így könnyebbnek tűnt tartani a kapcsolatot másokkal, a szülőkkel, a régi ismerősökkel, és ha volt egy-egy jobb történet, akkor azt leírtam, hogy ne kelljen újra és újra ugyanazt elmesélnem. (Alapjában véve nem szeretek magamról mesélni, beszélgetni.) Ezért tűnt nagyon praktikus dolognak elkezdeni blogot írni.
A Harci szerzi név pedig úgy jött – akárhogy is nézem –, hogy akkoriban szerzetes és harcos is voltam egyszerre. Szerzetesként is folyamatosan jártam ninjutsu edzésekre, vagyis „harcos szerzetesként” tengettem az életem. De ezt túl erőszakosnak és agresszívnek éreztem, ezért finomítani szerettem volna az elnevezésen. Így lett HarciSzerzi.hu a blog címe. Ez most már így elég komolytalannak tűnik, de akkortájt tökéletesen megfelelt a számomra.


 
JP: Időzzünk el egy kicsit a múlton… Ami nem öl meg, az megerősít – szokták mondani. Bejegyzéseidet olvasva úgy tűnik, a mennyet és a poklot is megjártad… Hogyan jut el valaki a züllött éjszakai élettől egy harcművészeti iskola alapításáig, illetve a jógaoktatásig?
Á: Láttam néhány dolgot, és volt köztük, ami pokoli, és volt, ami mennybéli volt, de ismerek embereket, akik nálam még durvább dolgokon mentek keresztül.
Egész életemben – talán édesanyám szigorúságának köszönhetően – mindig a fejlődés lehetőségét kerestem, hogy jobbá válhassak. Hiszek benne, hogyha valamit „balra” csinálok, de valaki megmutatja, hogy „jobbra” jobb, akkor változtatnom kell.
Felkentek papnak és tanulmányoztam a Bibliát is, aztán mikor a pubertás kori csalódásaimat a kereszténységre kentem, ámokfutásba kezdtem az éjszakában. Azt gondoltam, hogy mivel eddig a bűntelen életre törekedtem, de mégsem lettem tőle boldog, akkor most itt az ideje kipróbálni a másik oldalt is. Persze a sötét oldalon sem volt jobb. Végül a poklok legmélyebb bugyraiban ráleltem a védikus szentírások tanításaira és annak képviselőire, akik azt tanácsolták, hogy ahhoz, hogy megismerhessem az abszolút igazságot, rá kell lépnem erre az útra. Így kipróbáltam, és azt kell mondanom, hogy működik. Hazugság volna azt állítani, hogy szent vagy megvilágosodott lettem, de egészen más jellegű feladataim vannak mióta ezen az úton járok, mint előtte keresztényként voltak. És remélem, egy nap az abszolút igazság 100%-os birtokába jutok majd.

A védikus szentírások a jóga gyakorlóinak, nekem és azok számára, akik a lelki életben fejlődni szeretnének, a jukta-vairágja elv gyakorlását ajánlják. Vagyis lehetővé teszik, hogy a saját feltételekhez kötöttségünket az odaadó szolgálatban foglaljuk le. A feltételekhez kötöttség azt jelenti, hogy mindenkinek van valami, ami miatt meg kellett születnie, amiről nem tud lemondani. A védikus szentírások azt javasolják, hogy végezzük cselekedeteinket Istennek ajánlva, és akkor nem kapunk karmát, vagyis nem kell újra megszületnünk. Ha valaki imád festeni, akkor fessen Istenről, ha szeret énekelni, akkor énekeljen Istennek, ha örömét leli a növényekben, akkor legyen Isten kertésze, stb. Én a biztonságot szeretem és szeretném ezt másoknak is megadni. A biztonság pedig a tudásból jön, ezért tanítok.
Mivel folyamatosan romlik a közbiztonság és egyre több ember lesz a tudás hiányában frusztrált, nő az erőszakos bűncselekmények száma is. Ezért evidens számomra, hogy harcművészetet és önvédelmet tanítsak az embereknek. 18 éves korom óta gyakorlom a ninjutsut, így először szerzetes társaim – a budapesti Haré Krisna templomban – kértek meg arra 2009-ben, hogy tanítsam meg őket néhány dologra. Megkérdeztem a korábbi mestereimet, hogy mit gondolnak erről, és mivel áldásukat adták rá, elkezdtem tanítani a ninjutsut, és átadni mindazt a tudást, amit addig összegyűjtöttem.



A ZenDoin Gerincterápiás Jóga ennek a hatására született meg. 2005-ben az egyik övvizsgámon gerincsérvet kaptam, és a sérülésem csak nagyon lassan gyógyult. Mindig éreztem, hol jobb, hol rosszabb lett az állapotom, így szükségem volt valami végleges megoldásra. 2008-ban találkoztam Baktai Ádámmal (Gaura-Narayana prabhu), aki egy nagyszerű gyakorlatsort mutatott nekem és fél óra alatt rendbe hozott, amit más orvosok, terapeuták 3 év alatt sem tudtak megtenni. Így megtanultam tőle a Zen Shiatsu ízület korrekciós masszázst. Ez követően egy hatha jóga oktatói képzésen is részt vettem, majd az Ádámtól kapott gyakorlatsort kiegészítettem még néhány praktikus dologgal, hogy másoknak is tudjak segíteni, ha fáj valamijük. Így született meg a ZenDoin Gerincterápiás és Tartásjavító Jóga Iskola.
 
 
JP: Jóga, gyógyítás, harcművészet, istenhit… Az előbbiek összefüggnek egymással, és ha igen, hogyan?
Á: Minden összefügg mindennel. De ha egyszerűen szeretném elmagyarázni, akkor azt mondanám, hogy Isten nélkül semmi sem létezik. Nélküle még egy fűszál sem mozdulhat. Neki van egy terve, egy nagy gépezet, amiben mind alkatrészek lehetünk, ha akarunk. Egy-egy helyre másik alkatrész is kerülhet, ezért senki sem nélkülözhetetlen. De Isten úgy rakta össze ezt a gépet, hogy mindenki mindig az Ő irányában haladjon. Mondja is a Bhagavad-gítában, hogy „mindenki minden tekintetben az én utamat járja.”
Az anyagi világban ellentétpárok váltják egymást. Ahogy egyszer hideg és sötét van, úgy létezik meleg és világosság is. A nappalt az éjszaka váltja, az itt ellentétpárja az ott, a kintnek a bent, a fentnek a lent, a jónak a rossz. Ugyanígy létezik béke és háború is. És nem tehetünk ez ellen semmit, ahogy nem tehetünk semmit a születés és a halál ellen sem, mert amíg ebben az anyagi testben vagyunk, addig ezeknek a kettősségeknek a váltakozását kell, hogy megtapasztaljuk, erre vagyunk teremtve. Viszont a harcban lehet védeni a jót, lehet Istenért harcolni, és ez már jóga. Hiszen a jóga azt jelenti, hogy összekapcsolódni Istennel. Ha pedig a mozgás aspektusát nézzük, akkor a jóga teljesen tökéletes a regenerációra, a gyógyításra, így segítségünkre lehet, ha mondjuk megsérülünk harc közben.
 
JP: Maradjunk szigorúan véve a jógánál… Hogyan definiálnád, mit jelent számodra a jóga?
Á: Ezt, amit az imént mondtam. A jóga azt jelenti, hogy „összekapcsolódni Istennel”.
Persze ennek vannak szintjei, illetve attól is függ, hogy Isten mely aspektusát vagyunk képesek elfogadni. De alapvetően a jóga minden szinten az Istennel való összekapcsolódást kell, hogy jelentse szerintem.  
 
JP: A Zendoin Tartásjavító és Gerincterápiás Jógarendszer alapítója vagy. Miért pont ZenDoin jóga? Mesélnél egy kicsit erről a jógairányzatról, kérlek?
A ZenDoin Gerincterápiás és Tartásjavító Jóga rendszer nem egy önálló rendszer. A szó szoros értelmében így nem is vagyok alapító, hiszen semmi újat nem találtam ki. A hatha jóga ászanáiból lett összeállítva egy gyakorlatsor a mesterem, Baktai Ádám által, amit a ZenShiatsu ízületi korrekciós masszázs után szoktunk adni a pácienseknek azért, hogy megerősödhessenek azok az elgyengült tartóizmok, amelyek elváltozásokat okoznak az egészséges gerincen vagy más testrészen.
De mivel azt tapasztaltam, hogy az emberek vagy nem tudják megjegyezni, vagy nem képesek rávenni magukat a folyamatos gyakorlásra, egy kicsit feljavítottam és kiegészítettem még néhány mozdulattal, illetve rendszeres kezdtem el órákat is tartani, hogy megkönnyítsem a hozzám fordulók gyógyulását.
Nagyon fontos, hogy ez egy terápiás jóga. Vagyis a fő cél a regenerálódás, a gyógyulás, amit nem lehet traumatizálással, vagyis különleges terheléssel elérni, főleg gerincsérvből lábadozó gyakorlók esetében nem. Így a fő elv az, hogy ne legyen terhelés és semmiféle teljesítménykényszer, hanem mindenki csak annyit végezzen a gyakorlatokból, amennyi neki jól esik. A Zendoin oktatókkal nem is igazítunk eleinte. Külön figyelmet szentelünk annak, hogy szavakkal fel tudjuk hívni a terápia résztvevőinek a figyelmét arra, hogy maguk igazítsák helyre a nem megfelelő mozdulatokat, hogy mindenki maga indulhasson el a fejlődés, a gyógyulás útján.
Rengeteg segédeszközt használunk, és minden póznak van legalább tízféle könnyített változata, amelyeknek ugyanaz a funkciója, mint az eredeti ászanának a sorban, csak esetleg könnyebb gyakorolni. Csak egy egyedi jógapóz van benne, amit ZenDoin ászanának neveztem el, és ami egyetlen más rendszerben sem szerepel: ezzel a nagy csípőhorpasz izmot, a lélek izmát lehet nyújtani.
Azt lehet mondani, hogy egy klasszikus jógaórához képest a ZenDoin Gerincterápiás és Tartásjavító Jóga egy amolyan rávezető gyakorlatsor, amit mindenki sérülésének vagy testi elváltozásainak megfelelően még pluszban, teljesen egyedi módon végezhet a minél hatékonyabb regenerálódás érdekében.
Igazából végig ülünk és fekszünk, és csak egyetlenegyszer állunk fel. Tehát, egy nagyon kellemes, kényelmes, kényeztető mozgásformáról van szó, amit tulajdonképpen bármilyen anatómiai elváltozással el lehet kezdeni gyakorolni. Ráadásul, mivel minden izmot átdolgoztatunk, a szervezet érzékeli, hogy a test összes izmára szüksége van, ezért is lehet vele nagyon gyorsan , nagyon jó eredményeket elérni a gyógyulásban.
Rendszeres gyakorlással, ha nem is minden gyógyítható – hiszen az eltűnt dolgok nem mindig „növeszthetőek vissza” a testen belül –, de a problémák 90%-a tünetmentessé tehetők.



JP: Hogyan néz ki egy ZenDoin jógaóra? Milyen hatásai vannak (testi-szellemi-lelki szinten) a ZenDoin jógának és kinek ajánlanád a gyakorlását?

Ez egy nagyon meditatív rendszer. Legfőképpen a belső ellazuláson van a hangsúly, hiszen ha valaki nem tud belül ellazulni, akkor sajnos a teste sem lesz képes rá. Ezért megérkező relaxációval kezdünk, majd az eredeti gyakorlatsor bemelegítő szakaszának a bemelegítése következik. Így tulajdonképpen duplán melegítünk be, hogy semmiképpen ne kerülhessen valaki rosszabb állapotba annál, mint amilyen óra előtt volt.  
Aztán funkcionálisan átdolgoztatjuk a gerinc egészét, nagyon lassú, finom és figyelmes mozdulatokkal. A gerincet három szakaszra bontjuk, a nyaki, a középháti és az alháti csigolya szakaszokra. A gerincoszlop imént említett részeinek amúgy más formája is van, így teljesen normális, hogy más és más ászanákkal lehet őket hatékonyan megmozgatni.
Tulajdonképpen azt szoktam mondani, hogy ha „fáj a hátad, kezed, lábad, nyakad, derekad, térded, vállad, akkor a ZenDoin Jóga neked való”.
Gyakran jönnek órára hölgyek kezdődő banyapúppal, gerincsérvből gyógyulók, idős urak különböző szintű meszesedésekkel, Scheuerman-kórral, Bechterew-kórral, stb. diagnosztizáltak, és fiatalok is, akik különböző mértékű gerincferdüléssel küzdenek. De vannak, akik azért fordulnak hozzánk, mert a kényelmes életmódunknak „hála” – ma már mindent gombok nyomkodásával oldunk meg – a beszűkült mozgástartományuk miatt már arra sem képesek, hogy levegyek valamit a polcról, ami a fejmagasságuknál magasabban helyezkedik el.  
Rengetegféle problémával küzdenek az emberek, és mivel nincs két egyforma eset, mindenkit egy kicsit egyedien kell kezelni, ami egy ZenDoin gerincterápiás oktatónak jó kihívást jelent. Ezért különösen fontos, hogy jól ismerjék az oktatók az anatómiát és nagyon jó beleérző képességük legyen, no meg empátiájuk, különben nem tudnak segíteni az órára érkezőknek.
 
JP: Tudásátadás, szemléletformálás… Úgy tűnik, a tanítás – nem csak a jógaoktatásra gondolok – a véredben van, ez a dharmád. Jól látom?
Nemcsak a születési csillagképem mutatja azt, hogy oktatnom kellene, de amióta a tanításnak élek, azóta érzem azt, hogy a helyemen vagyok. Szeretnék segíteni abban, hogy mások is megtalálhassák a helyüket ebben a világban.  
Ehhez először is szükségünk van egy egészséges testre, amiben boldogan élhetünk. Emellett le kell győznünk a félelmeinket is. Amikor egészségesek vagyunk, és már nem kell félnünk, mert meg tudjuk védeni magunkat, a szeretteinket, vagy ami értékes a számunkra, akkor tudunk elkezdeni azzal is foglalkozni, hogy mit tudunk hozzátenni a világhoz.
Ha minél több olyan ember él, aki megtalálta a dharmáját, hogy miért is született ide, akkor lesz béke a világon. Hiszek benne, hogy a jóga mindenkinek tud segíteni ebben, legyen bármilyen vallású, bőrszínű vagy akár anyagi helyzetű. A jóga a világbéke eszköze. Ezért tanítok jógát.

Szerkesztette: Hári Beáta

 

Kapcsolódó cikkek

Téma: Jóginterjúk
Jógaoktató szakértőinket kérdeztük.
Téma: Jóginterjúk
Jógaoktatók osztják meg tapasztalatukat.
Téma: Jóginterjúk
Jógaoktatók osztják meg tapasztalataikat.
Egyéb cikkek

Téma: Táplálkozás
Vaisnava etikettről szóló sorozatunk újabb részében Lehóczky Edit, vaisnava jógamester szakos hallgató vezet be a vaisnava főzési szokások rejtelmeibe
Téma: Gyakorlás
Egy jógapózról azt gondoljuk, hogy egyszerű, de végül kiderül róla, hogy talán az egyik legnehezebb ászana. Miért is? Modla Angelika cikke.
Téma: Gyakorlás
A múla-bandha technikájáról Gauranga dásztól.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy