A pánikbetegség jógaterápiája 1. rész
Téma: Életmód
 Javasoljuk Olvasóinknak, hogy a gyakorlást jógaterapeutával való konzultáció után, az ő felügyelete alatt végezzük.

 A pánikbetegségben a stabilitás visszaállításának 7 fontos lépése

 1.      Táplálkozás

Vata harmóniát teremtenek az évszaknak megfelelő helyi zöldségekből és gabonákból készült meleg levesek, párolt gyümölcsök, teljes értékű gabonák, és a ghí, olajak (napi 3x 1 kiskanálnyi hidegen sajtolt szezámolaj) azonnali beemelése étrendünkbe. Kerülni minden nyers és hideg ételt.

2.      A napi ritmus kialakítása
 Ébredés, reggeli, munka, ebéd, munka, pihenés, lazítás, séta,vacsora, alvás. A kórházakban a lábadozást sokszor ennek a kiszámítható, rendszerező ritmusnak köszönhetjük. A jelenben maradás attitűdjének gyakorlása fontos.
Szattvikus életmód szerint korán, 6.00 kor ébredjünk fel, igyunk forró vizet, lendületesen sétálgassunk a lakásban, majd üljünk rá a wc-re, elengedni. Ezután tisztálkodás, mantra és egyszerű jóga gyakorlatok következzenek.

3.      Olajozás
Kilenc testnyílásunka prána elsődleges be és kilépési helye, ezeket naponta olajozzuk egy-egy cseppnyi tiszta olajjal (illóolaj nélkül):
A fejtető, hallójáratok, orrüregek, szájüreg,köldök és végbélnyílás. A szemeket reggel tiszta vízzel öblítsük, este ghível átitatott vattakorong kiváló nyugtató hatást vált ki.
 Praktikus ötlet cseppentős üvegbe tenni a hidegen sajtolt olajat.
Ha nagyon rosszul érezzük magunkat, akkor azonnal alaposan kenjük be fejünket olajjal. Ez táplálja és nyugtatja az elmét. Vatak szezamolajat, pitták kókuszolajat használjanak, amibe belecseppenthetnek egy kis szantál,mirha vagy mentaolajat.

4.      Fűszerek
Fűszerezzük ételeinket szattvikus hatású szent bazsalikommal,zsályával, rozmaringgal, kamillával,gyömbérrel.
Rosszullét, szédülés vagy gyengeség esetén egy szeletke gyömbér szopogatása jó lehet.

5.      Szívtápláló étkek
Boldog szív-egészséges szív. Örömtelien étkezzünk,élvezve minden falatot.
Rózsaszirmokat,sáfrányt,édesgyökeret főzhetünk tejben, és kis mézzel, kardamommal lassan kortyoljuk el. A datolyás-kardamomos tej is finom vata nyugtató étek.
A piros alma gyógyír. Vaták párolva, - fahéjjal és gyömbérrel- egyék jóízűen.

6.      Mantra
Korunk legértékesebb védelme a mantra, mely az elme (manasz) védelme. Az imádság is a lelki egészségünket szolgálja.
Minden mentális nehézségre a jól választott mantra és ima a legfontosabb védelem. Ehhez ajánlott felkeresni egy olyan helyet, mely át van itatva ezen erőkkel: templomot vagy asramot, és ott egy lelki vezetőtől kérni útmutatást.
Katolikus szentek közül Szent Mihály a védelmező, az ő segítségét lehet kérni.

Kornhoffer Tünde
jógaterapeuta, www.aranycsillag-joga.hu
 
forrás:
Dr David Frawley: Ajurvédikus gyógyítás
 

Kapcsolódó cikkek

Téma: Életmód
Gauranga Dásza írása sokak számára segít.
Téma: Életmód
Kérdések a guru témakörében
[Kiegészítés Yoga-sūtra I.13. magyarázat 6.-hoz] Gaura Krisna Dásza írása
Téma: Életmód
Gauranga Dásza írása.
Egyéb cikkek

Téma: Gyakorlás
Ha nehezünkre esik a mozgás. Vidák Vénusz cikke.
Téma: Jógafajták
írta: Papp József
Téma: Filozófia
Dr. Tóth-Soma László (Gaura Krisna Dásza) cikksorozata.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy