A lélek „eredeti formája” I.3 Jóga-szútra magyarázata 3. rész
Téma: Filozófia
Az I.3. sūtra sva-rūpa kifejezésében a rūpa szó elsődlegesen a lélek eredeti formájára utal jelent, s csak másodlagos értelemben takar általános természetet, illetve jelleget. Ezt azért fontos megjegyezni, mert néha, főleg Śaṅkara vonalába tartozó jógairányzatoktól arról hallhatunk, hogy a lélek a felszabadulás következtében abszolút módon elveszíti a személyiségét, s valamennyi tulajdonságát, beleolvadva az ún. brahman-sugárzásba. A Patañjali által használt sva-rūpa kifejezés ezt az elképzelést helyezi hatályon kívül, nyíltan kijelentve, hogy a lélek eredeti tiszta állapotában formával és tulajdonságokkal rendelkezik, amelyet persze nem szabad összetévesztenünk az anyag-világ dimenziójában tapasztalható formákkal és tulajdonságokkal. Erre utal a nityo nityānāṁ cetanaś cetanānām védikus aforizma is, amely kijelenti, hogy a lélek természete szerint örök és tudatos.[1]

Az I.3. sūtra avasthānam szavának használatával (ava – lefelé, szilárdan;sthānam – állás, rögzülés, tartózkodás) Patañjali arra utal ebben a sūtrában, hogy azok, akik az önmegvalósítás folyamata által már visszanyerték eredeti lelki formájukat, illetve helyzetüket, ők szilárdan megállapodnak abban, s nem kerülnek ismét a születés s a halál körforgásának folyamatába.[2]

Az anyagi tudatot (citta) egy tó felszínéhez szokták hasonlítani, melyet hullámok (vtti) fodroznak. Ezek a hullámok megakadályozzák a „felszín alatti birodalom” a tiszta lelki lét érzékelését. A hullámok elcsitulása az anyagi gondolatok megszűnését jelképezi, amely immáron az önvaló (svarūpa) torzításmentes tapasztalását teszi lehetővé.

Jegyzetek:
[1] Kaṭha Upaniṣad 2.2.13.
[2] Ezzel kapcsolatban mondja Kṛṣṇa a Gītāban (8.15), hogy miután a jógik elérték az Urat, a legfelsőbb transzcendentális lakhelyen, akkor már soha többé nem kell visszatérniük ebbe az átmeneti, szenvedésekkel teli világba, mert ők már elérték a legfőbb tökéletességet.

Szerző: Gaura Krisna Dásza

Megjegyzés: Ahogy haladunk előre a Yoga-sūtra tárgyalásában egyre több olyan fogalom és gondolat kerül elő, amelyek a korábbi sūtrákra és a magyarázatokra épülnek, s azok ismeretében válnak érthetővé. Ha az a terved, hogy rendszeresen olvasod ezeket a kis “közleményeket”, akkor javaslom, kezdd el az elejéről tanulmányozni a bejegyzéseket.
A Jóga-szútra első és második kötete megrendelhető itt!

Kapcsolódó cikkek

Téma: Filozófia
Az önvalóról nem tudó feltételekhez kötött élőlények „jobbhíjján” az anyagi tudatukban zajló jelenségekkel, tudattartalmakkal azonosulnak.
Téma: Filozófia
Az úgynevezett kliṣṭa-vṛttik olyan anyagi tettekre ösztönöző tudatfolyamatok, amelyek az ember karmáját növelik, tehát amelyek így végsősoron fájdalmat, az anyagi világban való lekötöttséget, s újjászületést okoznak.
Téma: Filozófia
Az akliṣṭa-vṛttik az anyag és a transzcendens között különbséget tevő intelligencia által létrehozottak, s csökkentik a három kötőerő általi kötöttséget, tehát végső soron a megvilágosodás felé vezetnek.
Egyéb cikkek

Téma: Gyakorlás
arcunk izmai és a megvilágosodás
Téma: Érdekességek
Téma: Kipróbáltuk
no more WORK, no more SHOPPING!let’s WORKSHOPPING!
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
Bővebben...