Aktuális cikk
Kezdő jóga 11. rész

Kezdő jóga 11. rész

Még sohasem jógáztál?
Szeretnéd elkezdeni, de nem tudod, hogy pontosan mire is számíthatsz?
Cikksorozatunkban megmutatjuk, hogy mit jelent a jóga, mi a célja, hogyan és mit gyakorolj.
A 11. részben a kezdő ászanákról lesz szó.

Tádászana – hegypóz

Hatásai: Harmonizálja a gyökércsakrát, tartásjavító, könnyeddé, energikussá teszi a testet, segíti a szív és a tüdő munkáját. Békéssé teszi az elmét és frissé az inteligenciát. Erősíti a combot, a térdet, a bokát, a has és a far izmait.
Ellenjavallatai: fejfájás, álmatlanság, alacsony vérnyomás esetén ne tartsuk ki hosszan.

Tálászana – pálmafapóz

Hatásai: Ugyanaz mint a Tádászana és azon túl erősíti a vádlit, a boka izmait, javítja az egyensúlyt.
Ellenjavallatai: Magas vérnyomás esetén ne tartsuk ki hosszan.

Utkatászana – székpóz

Hatásai: Harmonizálja a gyökér, a nemi és a homlokcsakrát. Erőt, energiát ad, növeli a szervezet vitalitását, ellenálló képességét. Javítja a vérkeringést, stimulálja a hasi szerveket. Erősíti a láb izmait, és ízületeit. Fokozza a szívműködést, karcsúvá teszi a testet.
Ellenjavallatai: Magas vérnyomás esetén a karokat maximum vízszintesig emeljük. Gyenge láb, vagy ízületek esetén segítséggel végezzük (társ, fal).

Páda hasztászana – kezek a lábhoz póz (előrehajlás)

Hatásai: Harmonizálja a gyökér és a koronacsakrát. Masszírozza a hasűri szerveket, ezáltal jótékony hatással van a bélpanaszokra, hasmenésre, aranyérre, gyomor és vesepanaszokra. Energetizálja a májat, a lepét és a veséket. Lazítja a gerinc idegeket, és az agyat. Ruganyossá teszi a lábakat, serkenti a fej vérrellátását. Megelőzi az elhízást, lenyújtja a test hátsó izmait saroktól a nyakszírtcsontig. Nagyon jó hatással van lehangoltság, rossz közérzet esetén.
Ellenjavallatai: Porckorong sérv, vagy egyéb gerincbántalmak esetén, szigorúan csak egyenes háttal és behajlított térdekkel óvatosan végezhető. A fej területén lévő akkut gyulladás, magas vérnyomás esetén ne végezzük.

Vírabhadrászana 1 – harcos póz 1

Hatásai: A gyökér és a szívcsakrát harmonizálja. Erősíti a szívet és a légzőizmokat. Erősíti a láb izmait a bokát, a térdet, a csípőt, a törzs izmait. Tartásjavító, állóképességet ad az egész testnek. Nyitja a csípőt. Felkészít a nehezebb állógyakorlatokra, csökkenti a csípőtáji zsírlerakódásokat, szép formás lábakat ad.
Ellenjavallatai: Szívproblémák, magas vérnyomás esetén a karemelés helyett maradjanak csípőn a kezek. Gyenge láb esetén fokozatosan mélyítsük, esetleg használjunk az elől lévő comb alátámasztást, és onnan emelkedjünk el.

Vadzsrászana – sarokülés

Hatásai: Kényelmes ülés meditációhoz, segíti az elmélyedést. Harmonizálja a gyökércsakrát. Tartásjavító, könyeddé energikussá teszi a testet. Oldja a térd és a boka merevségét, nyitja a csípőt.
Ellenjavallatai: Boka és térdproblémák esetén óvatosan, segédeszközzel végezzük.

Írta: Somogyi György, a Bhaktivedanta Jógastúdió Blaha jógaoktatója

Forrás:
Hatha-Yoga gyakorlatok, Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola, 2014
Jóga, az elme és a test harmóniája, Sivananda Jógaközpon, 2013
Jóga tiszta forrásból, Dr. Tóth-Soma László, Gaura Krisna Dász, 2008
Ászana, Pránajáma, Mudrá, Bandha, Swami Satyananda Saraswati, 2006

 

A sorozat további részei:

Kezdő jóga 10. rész

Kezdő jóga 9. rész