Mankók a spirituális fejlődés újtán

2017. 01. 19. | Filozófia

Szerző: Tóth Roland
 

A védikus hagyományok szerint, eredetileg amikor egy tanuló elhatározta, hogy a guru āśramjába költözik azért, hogy elkezdje a lelki tökéletesség felé vezető életét, el kellett fogadnia bizonyos alapelveket, illetve gyakorlatokat ahhoz, hogy alkalmassá váljon erre.

 A védikus hagyományok szerint, eredetileg amikor egy tanuló elhatározta, hogy a guru āśramjába költözik azért, hogy elkezdje a lelki tökéletesség felé vezető életét, el kellett fogadnia bizonyos alapelveket, illetve gyakorlatokat ahhoz, hogy alkalmassá váljon erre. Ezeket a feltételeket nevezik a jógahagyományok sādhana-catuṣṭaya-nak, a rendszeres sādhanára jogot adó négyszeres feltételnek.

Ezek közül az első (1) a viveka, vagyis annak elfogadása, hogy különbség van az anyag és a transzcendens, az ideiglenes és az örök között,
a második (2) a virāga (vairāgya), vagyis az anyagi világról, illetve a tetteink gyümölcseiről történő lemondás szellemiségének elfogadása,
a harmadik (3) az ún. samādi-ṣaṭka-sampatti, vagyis a samādhi felé vezető olyan hat értékes tulajdonság kifejlesztése, mint az elme szabályozása (śama), az érzékszervek kontrollja (dama), a világi cselekedetektől való visszavonulás (uparati), a türelem (titikṣa), a hit (śraddhā), és az összeszedettség, figyelem (samādhāna).
A negyedik feltétel (4) pedig a vágy a lelki tökéletesség és a felszabadulás elérésére (mumukṣutva). Ez lenne tehát az alap ahhoz, hogy valaki érdemben tudjon fejlődni a lelki életben a sādhanája, vagyis a rendszeres gyakorlása által.[1]

Bár a hely, az idő és a körülmények változhatnak, egy őszinte lelki gyakorló számára ma is irányadó mérföldköveket jelenthetnek a fent említett alapelvek.

Ez a részlet a Yoga-sūtra három kötetesre tervezett kiadásának első kötetéből származik. A könyv 2015 őszén jelenik meg a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola kiadásában.

[1] Yoga Makaranda, by Tirumalai Krishnamacharya, English Translation by Sri TKV Desikachar, page 58, footnote 19. Az egyes lépések konkrét tartalmát illetően a különböző iskolákban eltérések mutatkoznak, de a lényege gyakorlatikag mindig ugyanaz.Ugyanezeket az elemeket sorolja fel az advaita-vedānta iskoláhz tartozó Sadānanda is a vedānta-sāra című művében (6. vers) Lásd még „Satsanga with Sri Swami Viditatmananda Saraswati Arsha Vidya Gurukulam — The Qualifications necessary for the Study of Vedanta”. [http://www.avgsatsang.org/hhsvs/pdf/the_qualifications_necessary_for_the_study_of_vedanta.pdf]

Szerző: Dr. Tóth-Soma László (Gaura Krisna dásza)