Egy gyakorló yogī az önmegvalósítást gátló kliṣṭa-vṛttiket csak módszeresen, egyrészt a megfelelő lelki elvek, és rendszeres gyakorlatok, másrészt a szükséges életvezetési szabályok mentén tudja eredményesen kezelni.

Egy gyakorló yogī az önmegvalósítást gátló kliṣṭa-vṛttiket csak módszeresen, egyrészt a megfelelő lelki elvek, és rendszeres gyakorlatok, másrészt a szükséges életvezetési szabályok mentén tudja eredményesen kezelni, kontrollálni, illetve megtisztítani. Amellett, hogy lelki tudást szerez, s Isten odaadó szolgálatában foglalja le magát, ügyelnie kell viselkedésére és életmódjára is. Olyan életvitelt kell preferálnia, amely hozzásegíti őt a sattva-gūṇa (a jóság és harmónia minőségének) eléréséhez és a transzcendensgūṇák-feletti állapot megközelítéséhez.

kliṣṭa-vṛttik által megnyilvánított dühöt, az egoista élvezetre való vágyat, a csalásra való hajlamot stb., a szigorú lelki gyakorlatok mellett, először ezek ellentéteit produkálva kell kontrollálnia, például szeretettel, nagylelkűséggel és az igazsághoz való hűséggel. Olyan ez, mint amikor kertet gondozunk. A nem kívánatos gazokat kiírtjuk (sokszor évek alatt sikerül teljesen), ugyanakkor a kert ékességeinek számító virágokat, gyümölcsöt termő fákat ápoljuk, ugyanakkor még többet ültetünk. A cél az, hogy rend, harmónia legyen a kertben azért, hogy az a tulajdonosának céljait beteljesítse. Az anyagi tudat működéseinek és a vṛttiktudományának megismerésével egy lelki gyakorló nagy segítséget kap az anyagi testtudatától való megszabaduláshoz és hamis egójának megtisztításához.

Fontos megértenünk, hogy az itt megfogalmazott tudás nemcsak elméleti jellegű, hanem elsősorban gyakorlati jelentősséggel rendelkezik. A következő sūtrákban felsorolt ötféle vṛtti hálójában, s a kleśák által programozott gondolatainknak köszönhetően tulajdonképpen nem Önmagunk vagyunk.[1] 

Megfigyelve a vṛittik működését az életünkben, függetlenedhetünk tőlük, s képessé válhatunk az anyagi tudat állapotait önmagunktól független jelenségekként, szemlélni, s a céljainknak megfelelően alakítani.

Jegyzetek:
[1] Lásd a Yoga-sūtra I.5. magyarázat 2. bejegyzést


Szerző: Gaura Krisna Dásza

Forrás: gaurakrisna.hu

Megjegyzés: Ahogy haladunk előre a Yoga-sūtra tárgyalásában egyre több olyan fogalom és gondolat kerül elő, amelyek a korábbi sūtrákra és a magyarázatokra épülnek, s azok ismeretében válnak érthetővé. Ha az a terved, hogy rendszeresen olvasod ezeket a kis “közleményeket”, akkor javaslom, kezdd el az elejéről tanulmányozni a bejegyzéseket.
A Jóga-szútra első és második kötete megrendelhető itt!