összeállította: Képes Andrea és Medvegy Gergely

A śītalī szó a śīta melléknévből származik, aminek jelentése „hideg”. A śītala jelentése „nyugodt, szenvedélyektől mentes és csillapító”.

VÉGREHAJTÁSA

Lehunyt szemmel ülj keresztezett lábú ülésbe. Nyújtsd ki a nyelved, gördítsd fel a két oldalát és lélegezz be ezen keresztül. A belégzés végén húzd vissza a nyelved, zárd be a szád, és lélegezz ki az orrodon át. Ez egy kör. Kezdd 5 körrel, és fokozatosan növeld a körök számát.

ELLENJAVALLAT

Mivel az orr felmelegíti és megtisztítja a levegőt, ne végezd erősen szennyezett levegőjű helyen vagy hideg időben, télen. Ne gyakorold étkezés után, alacsony vérnyomás vagy légzőszervi rendellenességek, vagy krónikus székrekedés esetén.

HATÁSA

Célszerű olyan āsanák után végezni, amelyek melegítik a testet, vagy ha a kinti meleg esetén, mert lehűti a testet és az elmét, nyugtató hatású. Csökkenti az éhség- és a szomjúságérzet, a vérnyomást és a gyomorsavat.

Ha úgy gondolod, hogy segítséggel, gyakorlati útmutatással könnyebben megy ennek a légzésnek a megtanulása, jelentkezz a Baktivedanta Hittudományi Főiskola tanfolyamára. Bővebb információkat itt találsz.

Összeállította: Képes Andrea és Medvegy Gergely

Felhasznált irodalom:
– B.K.S. Iyengar: Jóga új megvilágításban. Saxum Kiadó, Budapest, 1999.
– Dr. Tóth-Soma László: Jóga tiszta forrásból. Lál Kiadó, Budapest, 2008.
– David Frawley: Jóga és Ájurvéda. Foreves Kiadó, Budapest, 2003.
– Képes Andrea, Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Hatha-jóga gyakorlata jegyzet. BHF, Budapest, 2012.
– Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Ászana jegyzet 1-3. BHF, Budapest, 2010.
– Medvegy Gergely: Jógaoktató továbbképzés (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2009.
– Swami Satyananda Saraswati: Ászana Pránájáma Mudrá Bandha. Satyananda Yoga Magyarországon Alapítvány, Budapest, 1999.
– Timárné Ozorák Zsuzsanna: Jógaélettan (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2011.