Véleményem szerint mindenkinek szüksége van a jógára, akár sportol, akár nem. Ha mozgásszegény életet élsz, akkor az ízületeid mozgástartománya könnyen beszűkülhet, amellett, hogy az izomtónusod sem az igazi. Szóval a jógával jól helyrehozhatod és karban tarthatod magadat. 


Ha viszont sportolsz, akkor egyenesen kötelező a jóga. Hogy miért? Mert az erősen igénybe vett izmaid számára nem elegendő az öt-tíz perc nyújtás, amit az edzés végén elvégzel (már ha nem felejted el). Igazából legalább annyi időt kellene jógával tölteni, amennyit más mozgásformára fordítunk. persze tudom, hogy ez nem minden esetben kivitelezhető, de azért, érdemes több időt fordítanunk a jógára. Hogy mit is ad, azt a következőkben részletezem. 

A legtöbb sport fejleszti az erőt, a gyorsaságot vagy az állóképességet vagy ezek valamilyen kombinációját. A jóga viszont a következő dolgokat képes ehhez hozzátenni:

Mobilitás

A mobilitás az ízületek különböző tartományokban és irányokban történő mozgási képességét jelenti, amit bizonyos esetekben az izmok rövidsége akadályozhat. Tehát a megoldás: nyújtani kell a megrövidült izmokat, és így szabadabban tudunk mozogni és hajlékonyabbak leszünk. Ezzel párhuzamosan a sérülések, húzódások esélyét is csökkenthetjük. A jógában statikus nyújtó gyakorlatokat kombinálunk dinamikus elemekkel és erősítő pózokkal, ami sokféle irányban képes fejleszteni a mobilitásunkat.

Koordináció

A jógapózokat általában lassan vesszük fel, és elidőzünk bennük, tudatosítva a belső történéseket, a pózban dolgozó izmokat és ízületi pozíciókat. A tudatosság pedig nagyon fontos eleme a koordináció fejlesztésének. A legtöbb sportmozgás ismétlődő jellegű, még egy küzdősportban is ugyanazokat a fogásokat gyakorolják a sportolók sok ezerszer, mire hatékonyan tudják alkalmazni a küzdelemben. A koordinációs képességek fejlesztése és a mozgástanulás pedig szoros kapcsolatban áll a test-tudatossággal, aminek kialakulását a jóga szintén elősegíti. A jóga gyakorlása tehát a sport-specifikus mozgások gyorsabb és hatékonyabb megtanulását is elősegíti.

Állóképesség

A jógapózok általában a statikus erőt fejlesztik, bár egy olyan dinamikus és viszonylag nehéz órán, mint az Ashtanga-jóga, az állóképességünk is fejlődni fog. Megtanulunk mélyen lélegezni az orrunkon keresztül a megterhelő mozgás közepette is, ami számos sportágban fontos lehet. Sokan azért nem tudnak kimagasló eredményeket elérni egy-egy sportban, mert nem tanulnak meg helyesen lélegezni. A légzés és az idegrendszer működése közötti összefüggésről is sokat tanulhatunk a jóga gyakorlása által.

Ízületi karbantartás

Szinte mindenki, aki rendszeresen mozog, és nem nyújt vagy rehabilitál eleget, panaszkodni szokott az ízületeire, ugyanúgy, mint azok, akik mozgásszegény életmódot élnek. Amikor azonban a rendszeres jógázást is az életük részévé teszik, akkor azt tapasztalják, hogy csökkennek a fájdalmak, és sokkal jobban funkcionálnak az ízületeik. Ha folyamatosan fáj, sajog valami, az állandóan zavarni fog, és a mozgásmintánkat és lerontja. A helytelen mozgásminták pedig hosszú távú ízületi károsodást is eredményezhetnek. Ezek megelőzésében is segít a jóga – ha helyesen gyakorlod!

Ha sportolsz – jógázz!

Ha jógázol, akkor meg sportolj – ezt is ugyanolyan joggal mondhatnánk. Bár a jóga célja elsősorban az önvaló keresése a mozgáson, a légzésen és az elme összpontosításán keresztül, önmagában is megállja a helyét az egészség és fiatalosság megőrzése terén. Azonban nem tilos más sportot is választani mellé, hiszen a jógától nem várhatod el a fizikai teljesítményed maximális szintre emelését minden téren. Ha ez is a céljaid közé tartozik, akkor sportolj és jógázz!


Szerző: Gauaranga Dásza

Forrás: www.hotashtanga.com