Nincs elég időd magadra? Ezek az ősi indiai orvoslásból vett gyors reggel és esti rituálék segíthetnek feltöltődni, és visszaállítani testi-lelki egyensúlyod.

Ha reggel nehéz kikelned az ágyból, este pedig éber vagy és nyugtalan, itt az ideje helyreállítani a belső órádat. Az ájurvéda, a holisztikus indiai orvoslás ősi tudománya szerint az egészség és az egész napos jó közérzet kulcsa, ha a természet ciklusaival harmóniában élünk, első lépésként azt, hogy a Nappal kelünk és fekszünk.

A dinácsárja néven ismert rendszeres reggeli és esti ájurvédikus gyakorlatok segítségével újra szinkronba hozhatjuk testünket a természet ciklusaival.

Ezek a rituálék arra valók, hogy nyugalmat, fókuszt, kellő energiát biztosítsanak a meditációhoz, a jógagyakorláshoz és minden más napközbeni tevékenységhez.

A ritmusod helyreállításhoz illeszd bele ezeket az egyszerű ájurvédikus gyakorlatokat a napodba. A reggeli gyakorlatok tisztítóak és energizálnak, az estiek pedig segítenek elcsendesedni a pihentető alváshoz. A dinácsárjának fontos részét képezi a mozgás, például jóga ászanák gyakorlása, és a meditáció is. Az ászana gyakorlást reggel, a meditációt reggel és este is próbáld beiktatni.

Először egy vagy két gyakorlatot válassz ki a lentiekből, és egy hét után figyeld meg az energiaszinted és a hangulatodat. Adj hozzá néhányat újabbat, és figyeld a változásokat. Idővel a gyakorlatok ugyanolyan természetesek lesznek, mint a fogmosás.

 

Fény: Ájurvédikus tippek reggelre

1. Ébredés

Az ájurvéda szerint a napfelkelte előtti órákat a váta dósa dominálja, egy olyan finomenergia, ami segít kikelni az ágyból. A napkelte előtti ébredés egész napra feltölt energiával.

Fotó: Cottonbro, pexels.com

Ezzel szemben, ha már világosban kelsz, amikor a kapha dósa nehéz, földelő energiája uralkodik, nehézkesnek érezheted magad a nap hátralevő részében. A hajnal előtti időszak amiatt is különleges, mert még minden csendes, így egyszerűbb befelé fordulni és meditálni.

2. Átöblítés

Az éjszaka felgyülemlett kórokozók, allergének, por vagy orrdugulás kitisztítására próbáld ki a dzsála nétit, az arcüreg átöblítését.

Ez a technika egy kis teáskanna szerű eszköz, a néti kancsó segítségével juttat langyos sós oldatot az arcüregbe, és így tisztítja ki azt. A dzsála néti jó előkészítője a reggeli pránájámának, légzőgyakorlatoknak vagy meditációnak is.

A jógaírások szerint kiegyenlíti a két orrlyuk között a levegő áramlását, és a két fő energiacsatorna, az idá és pingala működését is szabályozza. Nézd meg korábbi cikkünkben, hogy kell a dzsála nétit elvégezni. Ha végeztél az orrüreg mosással, feküdj a hátadra, billentsd hátra a fejed és csöppents néhány csepp meleg szezámolajat vagy ghít (tisztított vajat) az orrlyukakba.

3. Tisztítás

Az ájurvéda a reggeli fogmosás előtt javasolja, hogy végezzünk úgynevezett nyelvkaparást. A gyakorlat célja eltávolítani a nyelven éjszaka keletkezett lepedéket, ami amát, a test természetes méregtelenítési folyamatai következtében keletkezett anyagokat tartalmaz, és úgy tartják, hogy betegségek kialakulásához vezet. A nyelvkaparót többször húzd végig a nyelveden hátulról előre haladva, úgy, hogy mindegyik lehúzás után leöblíted az eszközt. A nyelvtisztítás másik előnye, hogy az ájurvéda tapasztalatai szerint stimulálja az emésztést és előkészíti a testet a nap első étkezésére.

4. Hidratálás

Mielőtt fogat mosnál, ennél vagy meginnád a reggeli teádat, keverd össze fél citrom levét egy pohár meleg vízzel (opcionálisan egy csipet só és fél kanál méz is mehet bele), és idd meg.

Fotó: Julia Zolotova, pexels.com

Ez a keverék átöblíti a veséket és a beleket, ami stimulálja az agnit (az emésztés tüzét), így könnyebben megy majd a reggeli megemésztése. 

5. Masszázs

Az ájurvéda szerint a test átmasszírozása meleg, tiszta olajokkal elősegíti a méregtelenítést és hidratálja a bőrt – különösen a hidegebb őszi és téli hónapokban. Ezen felül a keringést is élénkíti és megnyugtatja az idegrendszert.

Kényeztesd magad egy 10 perces abhjangával, olajos masszázzsal, amit hagyományosan reggel végeznek.

Állj egy törölközőre a fürdőszobában, és legyen kéznél a felmelegített, hidegen sajtolt szezámolaj. Körkörös mozdulatokkal indulj el a hajas fejbőrtől az arcon keresztül a nyak felé. Pótold az olajat a kezeden, ha szükséges, és haladj tovább az egyik válladon, karon, csuklón és kézfejen, nagy, hosszanti mozdulatokkal a végtagon, és körkörös mozdulatokkal az ízületeken. Ismételd a másik oldalon.

Fotó: Elly Fairytale, pexels.com

Masszírozd át a mellkast és a hátat, majd gyengéden a hasadat az óramutató járásával megfelelő irányban. Körkörösen dörzsöld át a csípőt, és masszírozd át az egyik, majd a másik lábat, hosszanti mozdulatokat alkalmazva a láb csontjainál, és körköröseket az ízületeknél. Ha van időd, lazíts, és hagyd beszívódni az olajat 10-20 percig. Majd a tusolóban egy nedves törölközőre állva, hogy ne csússz el, gyengéd szappannal mosd le magadról a maradék olajat. Ha nem szeretnéd összeolajozni a hajad és az arcod, akkor csak az ujjbegyekkel masszírozd át ezeket a részeket.

 

Lecsendesedés: ájurvédikus tippek estére

1. Elsötétítés

Ahogy megy le a Nap, csavard lentebb a világítást, jelezve testednek és elmédnek, hogy a napi rohanás a végéhez közeledik, és ideje kikapcsolni. Az ájurvéda modern szakértői szerint ebbe az is beletartozik, hogy lefekvés előtt egy órával már kerüljük a képernyőnézést. Lazíts egy felemelő könyvvel, vagy tölts időt a családoddal, barátokkal.

2. Illatok

Ahogy besötétedik, gyújts egy füstölőt vagy egy szantálfa és vanília gyertyát, esetleg használd ezeket az aromákat illóolaj formájában egy kád meleg vízhez néhány cseppet adva. Ájurvédikus szempontból ezek nyugtató, földelő, kiegyensúlyozó illatok.

Fotó: Rodnae Productions, pexels.com

Amikor egyes illatokat adott állapotokhoz, például a lazításhoz társítunk, azzal az agyban egy emléket hozunk létre, így amikor legközelebb ugyanezeket az illatokat érezzük, az idegrendszer emlékezni fog az ellazult állapotra. Ájurvédikus aromaterápia tanfolyamainkon azt is megtanulhatod, hogyan használhatsz más illatokat a nap különböző ciklusaiban.

3. Nyugalom

Számos marma, azaz ájurvédikus akupresszúrás pont van a testünkön, ami az egyes szerveknek felel meg. Lábmasszázzsal az egész testet ellazíthatjuk néhány perc alatt.  

Mosd meg és töröld át a lábat. Vigyél fel az egyik lábadra felmelegített, bio, hidegen sajtolt szezámolajat, és kis, körkörös mozdulatokkal dörzsöld át a talpat a saroktól a lábujjakig, majd ismételd meg a lábháton. Masszírozd meg a bokát, majd a talpéleket. Fűzd át a kézujjakat a lábujjak között, néhányszor gyengéden pipál és lefeszít a lábfej, majd körözz a lábfejjel az óramutató járásának megfelelő és az ellenkező irányba is. A kislábujjtól indulva mindegyik lábujjat gyengéden dörzsöld át, és az lábujjak között fejts ki finom nyomást. Végül kicsit húzd meg a lábujjakat, majd a lefekvéshez vegyél fel tiszta pamut zoknit, miután a másik lábon is elvégezted a masszázst.

5. Ízek

Lefekvés előtt forralj fel egy bögre bio teljes tejet, adj hozzá egy-egy csipet kardamomot, szerecsendiót (ezek az ájurvédában az alvást elősegítőnek tartott fűszerek), és fahéjat (az emésztést támogatására). Hagyd kicsit hűlni, majd ízlés szerint ízesítsd mézzel.

Fotó: Ngô Trọng An, pexels.com

A meleg teljes tejet az ájurvéda álmatlanság esetén használja. Ha nem iszol tejet, helyettesítheted kamilla, macskagyökér vagy citromfű teával.

5. Légzés

Alvás előtt elcsendesedéhez vagy meditációra való felkészülésként is alkalmazható a nádi-sódhana (váltott orrlyukas légzés). Ez a tisztító légzőgyakorlat megnyugtatja az idegrendszert és lecsendesíti az elmét.

Zárd a jobb orrnyílásunkat a hüvelykujjal, és lélegezz be a bal orrnyíláson át. Zárd a bal orrnyílást a gyűrűsujjal, lélegezz ki a jobb orrnyíláson. Ezután lélegezz be a jobb orrnyíláson, a belégzés végén zárd le, nyisd a balt, és lélegezz ki. Ez egy kör. Végezz 5-10 kört. Ez a gyakorlat segít a test és elme ellazításában, valamint az aktivitásból megérkezni a nyugalomba.

Szeretnél többet megtudni arról, hogy miként segíthet az ájurvéda egészséged és szépséged megőrzésében? Válogass induló tanfolyamainkból!