Az indiai filozófiában az emberi életben felbukkanó akadályokat három fő csoportba oszthatjuk:

  1. Külső, kozmikus vagy természeti erőkből fakadó.
  2. Külső környezeti hatásokból fakadó.
  3. Saját belső akadályainkból fakadó nehézségek.

Az elmúlt napok, órák viharos sebességgel gördítik elénk ezen akadályokat és rendítik meg alapjainkat.

tundi1

Kornhoffer Tünde, a szerző

Mi történik az elmében?

A korlátokkal való találkozás, az eltervezett és meghiúsult tervek és vágyak a legmélyebb, zsigeri félelmeket mozdítják elő. Az elmében tárolt szamszkárák (tudatalatti lenyomatok, emlékek, melyek befolyásolják az egyéni jellemet) óriási lendülettel sebességgel bukkannak fel.

A szamszkárák, mint az ásványvizes palackban a buborékok, arra várnak, hogy felbukkanhassanak. Minél többet oldunk meg belőlük, annál erősebbek leszünk, hiszen készségeket munkálnak ki, erőforrásokat mozdítanak elő, így egyre elégedettebb életet élhetünk. Ha viszont szorosan le van zárva a kupak, a pici levegő a víz felett nyomást gyakorol a vízre, így lent tartja a buborékokat. Sokan így élnek, látszólagos biztonságban, lenyomva tartva a fejlődést segítő, de sokszor igen fájdalmas szamszkárákat.

Ha meditálunk, jógázunk, relaxálunk, akkor picit meglazítjuk a kupakot, és pár buborék kiszabadul. Néha nem is nevesedik, mit engedtünk el, csak valahogy jobban leszünk, elégedettebbek, energikusabbak. A jó helyen végzett önismereti munka ugyanezt segíti elő.

Ha nincs meg ez a fokozatos kiengedés, és valami hihetetlen erővel megrázza ezt a palackot, és a kupak lekerül, kirobban, ami benne volt.

Sajnos nem lehet úgy élni, hogy a kupak szorosan zárva maradjon, és meg se moccanjon a palack.

A krízishelyzet hatalmas erővel ráz meg mindnyájunkat, és a viselkedések tisztán mutatják meg, kiben mi minden volt szorosan lezárva. S mivel alapjainkban rendült meg a biztonságunk a világban, a gyökércsakra minőségei robbannak a felszínre: biztonság-félelem témában.

Mivel támogathatod magad?

A gyökércsakra gyakorlatai mellett a spirituális napló vezetése, az őszinte baráti kapcsolat (telefonon történő) ápolásával a félelmek kiventilálása, kreatív, alkotó művészetek általi megélések fontos lehetőségek.

Amit jó tudni, hogy mindnyájunkban komoly gyászmunka zajlik.

Nagy illúziók, remények, álmok gyásza történik. Elveszítettünk sok mindent: az anyagi biztonságunkba, a mindenhatóságunkba, a tudományunkba vetett hitet, s mi minden mást is.

A gyászfolyamat lépései mindnyájunkban megjelenhetnek. Nem lineáris a sorrend, de talán megnyugtató a tudat, hogy ilyen helyzetben ezen érzések teljesen rendben vannak. Ha valamely szakaszba beleragadnál, fordulj pszichológushoz segítségért!

Felnőtt gyászfolyamat

Kübler-Ross szerint: 1. Elutasítás és izoláció. 2. Düh. 3. Alkudozás. 4. Depresszió.  5. Belenyugvás.

Verena Kast szerint: 1. Elutasítás (tagadás). 2. Felszakadó érzelmek. 3. Keresés és elválás. 4. Önmagunkhoz és a világhoz való új viszony kialakítása.      

Gyermeki gyászfolyamat

Bowlby (1960) szerint: 1. Tiltakozás. 2. Kétségbeesés. 3.Tagadás/átalakulás.

Williams (2009) szerint: 1. Tagadás és izoláltság. 2. Harag  3. Alkudozás.

Mit tehetünk?

  • Ne tagadd le az érzéseidet, írj, beszélj róluk, de ne ragadj bele. Engedj be más érzéseket is. Tarts este örömolimpiát: az a nyerő, akit több öröm ért. Ez nem a hurráoptimizmus, hanem a teljességed használata és a szabad választásod gyakorlása. A félelem, a szorongás is csak egy érzelem a sok közül, így nem járja, ha egész napod uralja! Kérd meg hogy naponta maximum 3×10 percre jöjjön (de akkor aztán tényleg figyelj rá, mit akar mondani).
  • Jógázz! Az kiengedi a bubikat! Olvasgasd a jógikus szakirodalmat, este, elalvás előtt Mesterek írásai, és ima, mantra kísérjen álmodba, így reggel az fog ébreszteni!
  • A rend kiemelten fontos! Napi terv legyen! Végre élheted a jógikus napirendet, a dinacsárját, amit a jógatáborban tanultál. Minden nap három dolgot intézz el. Keretezd a napodat, a reggeli és az esti meditáció különösen méltó erre.

Spirituális szempontból a struktúrák szétesését az új rend születése fogja majd követni. Az, hogy most nem a rend van, normális. A gödör ásását leszámítva kevés dolog van, amit felülről lehet kezdeni!

A kérdés pedig most annyi, hogy hol tartod a biztonságodat? (Például pénz, hivatás, barát, társ stb.)

Hol szeretnéd tartani?

2020. 03. 20.

Írta: Kornhoffer Tünde Anaya-jógaoktató, www.aranycsillag-joga.hu

A Facebookon, az Aranycsillag Jóga oldalon reggel 7:00 és 19:00 órakor ingyenes 20 perces meditáció és gyakorlás végezhető a krízis ideje alatt.