Jóga iskolakezdési stresszre

2021. 08. 23. | Jóga gyakorlás

Szerző: Csikós Judit
 

Teljesen természetes, hogy a gyerekek kicsit izgulnak iskolakezdéskor. A hosszú, lustálkodós nyár után még a legmagabiztosabb gyereknek is stresszt okozhat a gondolat, hogy vissza kell térni az osztályterembe, új emberekkel kell találkozni vagy hogy nehezebb tananyagot kell elsajátítani.

Az iskolakezdési izgalommal egyre több gyerek a jóga segítségével küzd meg. Az már szinte közhely, hogy a jóga mennyire hatásos a szorongás enyhítésében felnőtteknél, de a gyerekeknél is jó stresszűző!

Hogyan segít a jóga a szorongó gyerekeknek?

Yan Krukov fotója a Pexels oldaláról

Azok a gyerekek, akik jógáznak, egyszerűbben vészelik át az első napok félelmeit a fókuszált mozdulatok, légzőgyakorlatok és vizualizációs technikák segítségével. A jóga a társas helyzetekben is segíthet, mivel növeli a magabiztosságot és az önbizalmat. Egy új tanulmány szerint a mindfulness-kognitív terápia, ami jógát és meditációt is tartalmaz, enyhítheti a szorongásos tüneteket gyerekeknél.

A jóga fizikai előnyei, mint például a nagyobb rugalmasság és erő pedig a mindennapi tevékenységiekben segíthetik a gyerekeket.

Első lépések a jóga útján

Több jógastúdió vagy iskola kínál kimondottan gyerekeknek és tiniknek szóló órákat, de ahhoz, hogy a jóga minden előnye érvényesüljön, állandó gyakorlásra van szükség. Otthon, felnőtt felügyelettel a gyerekek olyan pózokkal csillapíthatják az idegességüket, mint például a fapóz, a hegytartás, a babapóz és a harcos 3. Az olyan pózok, amik koncentrációt és egyensúlyozást igényelnek, különösen jók a szorongás enyhítésére.

Ezt az ötperces gyakorlatsort például könnyen beilleszthetjük a reggeli rutinba:

1.Hegytartásban 3 mély lélegzetvétel, majd néhány oldalrahajlás.

Hegytartásban vegyünk néhány mély levegőt

2. Napüdvözlet, 2-3 kör

3. Saspóz –> harcos 3. –> harcos 1. –> harcos 2. –> faállás, két légzésig tartsuk ki mindegyik pózt, majd ismételjük a másik oldalra

Saspóz
Harcos 3.
Harcos 1.
Harcos 2.
Fapóz

Ez a rövid sorozat tökéletes:

  • szülőknek, mielőtt felébresztenék a gyerekeket (de az egész család is gyakorolhat együtt reggeli előtt)
  • tanároknak, hogy feltöltsék a türelem és megküzdési tartalékaikat
  • tiniknek és gyerekeknek, hogy pozitív energiákkal induljon a nap

Különösen a kisgyerekek figyelmét azonban nehéz fenntartani, így nem egyszerű velük rendszeresen gyakorolni. Ha otthon gyakorlunk, segít, ha fenntartjuk az érdeklődésüket, adhatunk vicces neveket a pózoknak, betehetünk valami zenét, amit szeretnek, vagy történeteket mesélhetünk a pózokkal kapcsolatban. Például a napüdvözleteknél mondhatunk néhány érdekességet a Napról és a naprendszerről.

(Borítókép: Kamaji Ogino fotója a Pexels oldaláról)

Források: