Kevered a szezont a fazonnal? – A vaisnava férfi viselet

2016. 02. 10. | Életmód

Szerző: Tóth Roland
 

Vaisnava etikettről szóló sorozatunk első részében Vidák Vénusz vaisnava jógamester szakos hallgató segít eligazodni a Krisna-tudatú hívők öltözködési szokásainak világában.

Dhóti, kurta, csadar, tilak, kanthí-málá… Vidák Vénusz, a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola vaisnava jógamester szakos hallgatója segít eligazodni a fogalmak útvesztőjében, betekintést nyújtva a vaisnava etikett világába. Lássuk, mit viselnek a Krisna-hívő férfiak a hagyományok szerint!
 

Külső megjelenés

 
A Krisna-tudatú hívők – férfiak és nők egyaránt – hagyományos indiai öltözéket hordanak. Ezek a ruhadarabok nem kihívóak és nem harsányak, hiszen a bhakták (hívők – szerk.) mind életvitelükben, mind ruházkodásukban egyaránt az egyszerűségre törekednek. Ugyanakkor viseletük jól megkülönböztethető és beazonosítható.
A hívők számára rendkívül fontos a tisztaság, és ez a ruházkodásukban is megnyilvánul. A vaisnavák frissen mosott ruhaneműkben járnak, és nem hordanak szennyezett vagy tisztátalan ruhadarabokat. (Tisztátalannak minősül az a ruha, ami bármi tisztátalanoz ért, például húshoz, borhoz, vérhez, halott testhez.)
 

Ruházat

  • Textíliák

A hívők általában a természetes alapanyagokból készült ruhadarabokat részesítik előnyben, így szívesen hordanak gyapjúból, pamutból, esetleg selyemből készült öltözéket. A műszálas szövetek nem igazán népszerűek a prabhuk (jelentése: úr, mester; a férfiakat szólítják így – szerk.) körében.
 

  • Dhóti

A dhóti egy téglalap formájú, körülbelül 4 méter hosszú varratlan anyag, amelyet viselői oly módon tekernek a derekuk köré, hogy az a lábuk nagy részét is befedje. Ennek a ruhadarabnak 60 különböző felkötési módja van. Indiában a meleg klíma miatt gyakran úgy hordják a dhótit, hogy az a térdet már nem takarja el. Utóbbi viseli módot a vaisnava hívők kerülik, mivel az nem felel meg a templomi etikett szabályainak.  A házas vagy házasodni kívánó vaisnavák ruhadarabja fehér színű, míg a cölibátusban élők sáfrányszínű dhótit hordanak.
 

  • Kurta

A prabhuk a dhóti fölött általában egy ingszerű ruhadarabot viselnek, amit kurtának hívnak. Bár a felsőruházat színeiben nincs megkötés, tapasztalataim szerint, a vaisnava férfiak – ellentétben a nők színes ruházkodásával – az esetek többségében ennél a ruhadarabnál is a visszafogottabb színeket részesítik előnyben, így főleg fehér, bézs, barna, esetleg zöld és kék kurtát szoktak hordani.
 

  • Csadar

A csadar szintén egy kiegészítő ruhadarab. Téglalap alakú, és a felsőtestre feltekerve, vagy összehajtva a vállukon hordják a férfiak.
 

Hajviselet
 
Hajviseletükről a vaisnava férfiak minden kétséget kizáróan felismerhetőek. A prabhuk leborotválják a hajukat és csak egy tincset, az úgynevezett szikhát hagyják meg, ezzel is szimbolizálva az Isten iránti odaadásukat. A szikhá az egyistenhit szimbóluma. Az átmérője 2,5-4 cm lehet, ha ennél nagyobb, akkor az már más tanítványi láncolat jellegzetessége.

Tilaka
 
A vaisnavák – nemtől függetlenül – tilakát viselnek a testükön. Ezt az orra és a homlokra, valamint a felsőtest további 11 pontjára festik fel. (A homlok közepén húzódó két függőleges vonal Krisna lábnyomát jelképezi, az orron húzódó levélforma pedig a szent tulaszí növény levelét mintázza. – szerk.) A jelet szent helyekről, szent folyókból, tavakból származó agyaggal viszik fel a testükre az Úr megfelelő neveinek ismétlése közepette, és teszik ezt napi rendszerességgel, minden tisztálkodás után.  A szikhá mellett ez az egyik legjellegzetesebb jel, amelyről egy Krisna-tudatú hívő felismerhető.

 

Kiegészítők
 
A kanthí-málá mindkét nem elhagyhatatlan viselete, amelynek láncszemei a szent tulaszí növényből készülnek. Az avatott hívők háromsoros, a nem avatottak kétsoros nyakláncot viselnek. A kanthí-málá hordása áldást jelent, és hozzásegíti viselőjét, hogy élete végén visszajuthasson a lelki világba. 
 

Krisna viselete
 
Krisna öltözködésben is példamutató a vaisnava férfiak számára. Bár sok hasonlóságot találhatunk az Istenség Legfelsőbb Személyisége és a hívei viseletét illetően, léteznek különbségek. A sásztrákból megtudhatjuk, hogy Krisna sárga dhótit visel: „Amikor Akura megérkezett Vrindávanába, meglátta Krisnát […] Krisnán sárga, Balarámán [az Úr Krisna testvére és legjobb barátja – szerk.] pedig kék ruha volt […] testüket szantálpéppel kenték be”. A Legfelsőbb Úr fején turbánt visel, amit pávatoll ékesít. Testét gyönyörű ékszerek díszítik, nyakában virágfüzér látható. “[…] miután megfürödtek tiszta ruhába bújtak, virágfüzérekkel, értékes drágakövekből készült nyakláncokkal díszítették fel magukat.”1
Egy másik helyen ezt olvashatjuk: „Gondosan öltözik […] Azt, aki nagyon szeret öltözködni, lalitának nevezik, szépen öltözködőnek. Ez a jellemvonás két módon volt jelen Krisnában: néha Srímatí Rádháránít [az Úr örök társa, női aspektusa – szerk.] ékesítette fel különféle jelekkel, néha pedig, amikor olyan démonok megölésére készült, mint Aristásura, gondosan megigazította az övét.”2
 

A vaisnavák nem csak viselkedésükben, de öltözködésben is ragaszkodnak a tradíciókhoz. A. C. Bhaktivédanta Szvámi Prabhupáda – akinek jóvoltából az egész világ megismerkedhetett a Krisna-tudattal – nagyon fontosnak tartotta, hogy ápolják a hagyományokat. Ennek jelentőségét a következő példával magyarázta: a rendőrök is egyenruhát viselnek, és abból látszik, hogy ők rendőrök. Ha bajban vagyunk, akkor odamehetünk hozzájuk. Hasonlóképpen, ha lelki útbaigazításra van szükségünk, akkor odafordulhatunk egy vaisnavához. Emiatt egy vaisnava megjelenésének mindig olyannak kell lennie, hogy jól felismerhető legyen.
A bhakták legfontosabb feladata a Krisna iránti tiszta, szeretetteljes odaadó szolgálat és a Krisna-tudat terjesztése. A vaisnavákhoz illő ruházkodás és megjelenés ezt segíti elő.
 
 
Cikk forrása:
Vidák Vénusz: A vaisnava férfiak öltözködése és külső megjelenése. Házi dolgozat. Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola. Budapest, 2015.
 

Képek forrása: pinterest.com, iskcongurgaon.com, backtogodhead.in

1 A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupáda: Krisna Az Istenség Legfelsőbb Személyisége.The Bhaktivedanta Book Trust, 1993.
2 A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupáda: Az odaadás nektárja.The Bhaktivedanta Book Trust, 1997.

 
Bibliográfia:
A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupáda: Az odaadás nektárja.The Bhaktivedanta Book Trust, 1997.
A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupáda: Krisna Az Istenség Legfelsőbb Személyisége.The Bhaktivedanta Book Trust, 1993.
Isvara Krsna dasa (szerk.): Kérdések és válaszok a Krisna-tudatról. The Bhaktivedanta Book Trust, 2002.
Maharani Devi Dasi – Banyar, Magdolna, Dr.: A Krisna-tudat alapjai, második, átdolgozott kiadás. Budapest, 2014.
Mahārāṇī Devī Dāsī/Dr. Banyár MagdolnaVaiṣṇava etikett elmélete és gyakorlata. Jegyzet. Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola. Budapest, 2015.
www.iskcondesiretree.com/page/dressing-as-a-vaisnava Letöltés ideje: 2015.12.05.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sikha Letöltés ideje: 2014. december 01
www.vrindavan.de/krishna.htm Letöltés ideje: 2015.12.05.
http://vaishnavaetiquette.com/seminar-on-vaishnava-etiquette-transcript-1/#sthash.om0IPTVu.dpuf Letöltés ideje: 2015.12.05.
http://kutatokozpont.hu/hu/wp-content/uploads/2011/09/szimbolumok.pdf Letöltés: 2016.02.10.