Felmerül a kérdés miért is zuhanyozna bárki hideg vízzel, miközben sokkal kényelmesebb a meleg vizes zuhany, és jótékony hatásai is ismertek.  Főképpen miért reggel tennél ilyet, mikor a meleg, puha ágy ölelésétől is nehezen válsz meg?

A hideg vizes terápiának szintén rengeteg pozitív hatása van. Ezek legjobban a reggeli zuhanyzásnál érvényesülnek. Lássunk is néhányat közülük, amely talán meggyőz arról, hogy kipróbáld, vagy legalább elgondolkozz rajta.

  1. Segít a fogyásban – valljuk be, ez azért egy elég jó indok lehet. Ennek két oka is van. Először is gyorsítja az anyagcserét. Másodszor pedig a testünk fűtésére szolgáló barna zsírszövetet égeti, mivel a hideg hatására a test ebből használ fel, hogy visszaállítsa a normális hőfokot.
  2. Gyorsítja az izomregenerálódást – ha aktív életet élsz, jógázol, sportolsz nem idegen tőled az izomláz, ami van hogy napokig kellemetlenségeket okoz. A hirtelen hideg hatására a véráramlás megnövekedik, mely hatására csökken az izmok regenerálódási ideje.
  3. Sokkhatás, ami javítja a hangulatod – sok esetben az javasolják, hogy fokozatosan a melegről válts a hidegre a zuhanyzás közben. A tapasztalatom az, hogy sokkal hatásosabb ha végig hidegben zuhanyozol – a pontos menetet később ismertetem. A hirtelen hideg víz szinte áramütésként érkezik, a sokkhatásra a tested próbálja benn tartani a meleget és a szíved is elkezd gyorsabban pumpálni. Kapsz egy természetes adrenalin löketet, mely javítja hangulatodat és közérzetedet is.
  4. Energizál – a fentebb említett adrenalin sokk természetesen az energiaszintedet is növeli. Jobban, mint a kávé. Hidd el vagy tapasztald meg.
  5. Depressziós érzetek csökkentése – ahogy a fejed elkezded hideg vízzel zuhanyoztatni, a vérkeringés az agyban intenzívebbé válik, aminek hatására a kedélyállapot javul, a felszabadult noradrenalin hormonnak köszönhetően.
  6. Jótékony hatással van a hajra és bőrre – segíti a hajadnak és a bőrödnek a természetes olajok megtartását, ezáltal lassítja az öregedést is.
  7. Erősíti az immunrendszert – hatására a fehérjesejtek száma megugrik, és ezáltal az immunrendszerünk hatékonyabbá válik. Ezt a tényt kis kontrollcsoportú kutatások is alátámasztják.

zuhany 1

Természetesen vannak további jótékony hatásai is, amelyek kevésbé érezhetőek, amelyet az erek kitágulása, a vérnyomásra gyakorolt hatása és a szív munkájának növekedése okoz.

A bizonyított testi hatásokon túl pedig segít a lemondások (tapah) gyakorlásában. Könnyebbé válhat kilépni a komfortzónánkból és olyan tevékenységeket, valamint döntéseket meghozni, amelyek nagy fejtörés vagy hosszú tépelődést okoztak volna. Persze ez egyéni szemlélet, és nem biztos, hogy működik mindenkinél. De ha figyelembe vesszük, hogy egy olyan megszokott dologról, mint a meleg vizes zuhany, le tudsz mondani, talán másra is sokkal könnyebben képes leszel.

Miképpen is kezdj neki?

Első alkalmaknál, 1-2 hétig, reggelente kb. 1 percig állj a hideg víz alatt. A hideg időszakban a vízvezetékekből már túl hideg víz érkezik, ezért egy nagyon pici meleget keverj hozzá, de azért ne ess túlzásba. Először a lábakra engedd a vizet, majd a karokra. Ezután következik a has és mellkas, a fej és végül a hát. A háton rengeteg apró idegvégződés van, és itt fogod talán a legnagyobb sokkot érezni, ezért hagyjuk a végére.

Ahogy múlnak a hetek, elkezdhetsz hosszabb idei is a zuhany alatt maradni, 3-5 percig is akár.  Ez maximum 10 percre is kiterjeszthető, de ennyi idő után a sokk már elmúlik és megszokja a szervezet, viszont az izomláz és helyi gyulladáscsökkentő hatása megmarad.

Azt, hogy az esti órákban is hideg vízzel zuhanyozol, magadnak kell kitapasztalnod. Sokan javasolják az esti hideg sokkot is, mert bár élénkít, a hideg után a meleg ágy kényelmében gyorsan sikerül elaludni, ahogy melegszik át a test, lassul a szívverés és álomba szenderít a lassuló vérkeringés és légzés. Természetesen vannak, akik a felfrissülés miatt órákig forgolódnak az ágyban. Így magadnak kell kikísérletezni, hogy melyik verziót preferálja a tested. Figyelj a válaszaira. Viszont ha már gyakorlod a lemondást, az esti zuhanyod se legyen forró, használj langyos vizet, és akár a zuhanyzás közben egyre több hideget keverhetsz hozzá. így a sokkhatás elmarad, és az elalvásod nem befolyásolja.

Szívproblémák, magas vérnyomás esetén semmiképpen ne sokkold a szervezeted ilyen módon!

Összességében elmondhatjuk, hogy a kellemetlenség ellenére rengeteg pozitív hatás miatt érdemes egy próbát tenni. Jómagam már többször próbálkoztam vele, jelenleg több mint 6 hetes ciklusban járok, és már szinte várom a reggeli ébresztő vízkúrámat. Persze vannak napok, amikor még mindig félve nyitom meg a kék csapot, de ezeken is át lehet lendülni könnyedén. Legyetek kitartóak az első próbálkozások után is.

Írta: Pinke Roland