„Üdvözlöm a legelső urat, Sivát, aki feleségének Párvatinak átadta a hatha vidját, ami a rádzsa jóga eléréséhez vezető lépcsők között a legkitűnőbb.”
(1.fejezet 1-2) Hatha Jóga Pradípiká, a Hatha jóga lámpása.

A jóga évezredeken át ásramok kolostorainak titka volt, mígnem a Guru kegyelméből (kb az 1700-as években) elindulhatott kiváló Mesterek segítségével Indiából szerte a világba, hogy megmutassa azt a folyamatot, amely összeköt a Legfelsőbb Úrral.

Jóginak lenni annyi, mint Istenben élni, és összhangban lenni környezetünkkel és embertársainkkal.

A jóga jelentése: egyesülés Istennel. Mivel Isten mindenkiben ott van, a valódi jóga mindenkivel összeköt. A hatha jóga nyolc ágú tudománya különösen alkalmasnak bizonyult ennek a szándéknak az eléréséhez. Nagy tradíciók képviselői segítettek jógaiskolák létrehozásában, hogy a legtisztább forrásokból tanulhassanak az arra vágyók.

Különböző országokban átformálódott, a nemzeti sajátosságok szerint alakult a jóga.

A jógáról szóló Szentírások-útmutatások- akár a Biblia, szűkszavúak, mivel felkészületlennek hatalmas erőt átadni felelőtlenség lenne. Ezért nagy tanítók látták el magyarázatokkal, értelmezésekkel ezen szövegeket, és adják tovább ma is, élő láncolatokon át, Mesterről tanítványra. A tanítvány felkészültségétől függő mértékben. Például a Himalájai Mesterek -látva magyarországi gyakorlókat- az ízület és mirigytisztító gyakorlásra helyezték a hangsúlyt, és a 2 perces meditációkra, melyek segítségével lassan és fokozatosan készülhet fel a test és az elme a magasabb tanításokra.

Az, hogy nők is gyakorolhatják a hatha-jógát, sosem volt kérdés, hiszen Siva első tanítványa nő volt, a felesége. Azóta számtalan jóginí részesülhetett a legmagasabb tudásban.

Valószínűleg a nők sokasága évszázadokon keresztül pontosan tudta, hogy a női test ciklusainak milyen lehetőségei és korlátai vannak, ezért erre nincs külön útmutatás a jóga szövegekben.

Úgy tűnik, hogy a pontos útmutatásra nekünk, mai nőknek viszont szükségünk van, mert az egyenlőséget a férfiakkal bizonyos tekintetben nem jól értelmezzük.

Ez az igény hívta életre az úgynevezett női jógát, mely a hatha jóga alkalmazása a női sajátosságokra.

A hatha jóga gyakorlatai közül a női ciklusnak megfelelő gyakorlatokkal lehet támogatni az egészségmegőrző folyamatokat. Ez a „női”jóga.

 

Női jógában helyet kaphat az adott kultúra más tudása is: ájurvéda, asztrológia, táncos, vagy akár mesés elemek, melyek segítenek értelmezni az egészséges női létformát.

A hatha jóga tradícionális változataiban egy adott, egymásra épülő gyakorlat sorozat segíti a fő célt, a meditáció elmélyítését.

Tény, hogy a női test és elme képességei megegyezhetnek a férfiakéval, de tény az is, hogy a nőknél havi ciklus különböző szakaszaiban nagy eltérést mutatnak úgy a mentális, mint a testi erőnlét tekintetében.

Mivel a jóga gyakorlását az ahimszá (nem ártás) elsajátításával kell kezdeni, újra fel kell fedezni azt, mi hasznos és mi árt a gyakorlásban. Ebben segítenek a női jóga és hatha-jóga oktatók.

Például a ciklus egyik fontos szakasza a menstruáció ideje a női test méregtelenítése, amikor a nagyfokú elengedési folyamatokat megzavarni nem tanácsos. A jóga gyakorlatai közül ilyenkor az elengedéseket segítő gyakorlatokat használjuk.

A rádzsa jóga eléréséhez kiváló út a hatha-jóga, melynek első lépcsőjét, az ahimszát  a hatha- és a női jóga segít értelmezni és begyakorolni.

 

(a folytatásban a női jóga foglalkozások felépítését nézzük meg alaposabban)

írta Kornhoffer Tünde himalájai jógatanár, jógaterapeuta

www.aranycsillag-joga.hu

 

forrás:

  • Hatha Jóga Prapídika
  • Louann Brizendine: A női agy (Nyitott Könyvműhely)
  • Louann Brizendine: A férfi agy (Nyitott Könyvműhely)
  • Doreen Kimura: Női agy, férfi agy (Kairosz Kiadó)
  • Dr. Ranschburg Jenő: A nő és a férfi (Typofot GMK)