A jógastúdióba belépve gyakran kellemes illat csapja meg az orrunkat, a füstölők és illóolajok azonban nem csak hangulatteremtésre jók. Eláruljuk, miért érdemes akár otthon is füstölőzni, és hogy melyik illatnak milyen jótékony testi-lelki hatása van.

Az ókori egyiptomiak már biztosan használtak füstölőket, és azóta is számos vallásos rituálé részei maradtak. Például a keresztény templomokban a tömjén füstje az ima vagy hívők mennybemenetelének jelképe, míg a hinduizmusban felajánlásként használják a füstölőket vallásos ünnepeken, szertartásokon, imádkozáshoz.

Manapság azonban leggyakrabb jó eséllyel nem szent helyeken, hanem a jógastúdióban vagy a masszázsszalonban találkozunk a füstölőkkel, és ez nem véletlen. A legtöbb illatnak ugyanis nyugtató hatása van, de a füstölők változatos világában találunk élénkítő, koncentrációt segítő fajtákat is. Összegyűjtöttük, hogy a legnépszerűbb illatokat mire tudod használni, akár otthon is.

Elly Fairytale fotója a Pexels oldaláról
  • Szantálfa: az egyik legnépszerűbb füstölőillat, meditációhoz gyakran használják nyugtató hatása miatt.
  • Agarfa: önmagában meglehetősen drága a ritkasága miatt, viszont számos jó hatása van: segít a mentális teljesítmény fokozásában, a jobb koncentrációban. Mivel az illatok kevésbé tolakodóak, és finomabb hatásuk van a testre és az elmére, mint mondjuk amikor valamilyen háttérzene szól, így tökéletes kísérője a munkának, a tanulásnak vagy valamilyen nagy figyelmet igénylő hobbi végzésének. Az agarfa jellemzően keverékekben érhető el.
  • Pacsuli: férfiparfümökben gyakran fellelhető illat. Füstölőként feszültség- és szorongásoldásra, hangulatjavításra ajánlják. Plusz pont, hogy szúnyogriasztóként is szokták használni.
  • Levendula: szintén nyugtató hatású, elősegíti a jobb alvást. Ha az elalváshoz szeretnénk ezt az illatot használni, a füstölő előnye, hogy magától kialszik, így biztonságosabb, mint egy gyertyát felügyelet nélkül égve hagyni. Az aromaterápiában a levendulaolajat fejfájásra, feszültségre, stressz ellen alkalmazzák.
  • Rózsa: romantikus, nyugtató illat, ami serkenti az agy szerotonin termelését. A szerotonin egy természetes hangulatstabilizáló hormon, ami kiegyensúlyozza az alvás, az evés és az emésztés ciklusait. Ezen felül segít a szorongás és a fejfájások csökkentésében is.
  • Citrom, narancs, citrusfélék: nagyon jó energetizálók, de a háztartásban is használhatjuk őket szagok elfedésére, például főzés után, vagy ha a száradó ruhák miatt dohos a szoba levegője.
  • Fahéj: édeskés, fűszeres illat. Energikussá tesz, és enyhíti a depressziót.
  • Vanília: kellemes, nem túl erős illat, ami segíti a relaxációt, megnyugtatja az elmét. Meditációhoz különösen jó, mert javítja a koncentrációs, stresszoldó és izomlazító hatású.
DE AR fotója a Pexels oldaláról

Fontos megjegyezni, hogy légzőszervi betegségek, például asztma, tüdőgyulladás vagy tüdőrák esetén kerülni kell a füstölők használatát, de az illatok jótékony hatását ilyenkor is kiélvezhetjük illóolajok használatával. A füstölő leégése után érdemes kiszellőztetni a szobát, az illat így is meg fog maradni még egy ideig, de az égéstermék távozni tud. Vásárlásnál fordítsunk figyelmet a minőségre, különösen a rózsa és a citrusok esetében vigyázzunk az olcsó imitációkkal, amik szintetikus anyagokból készülnek, a természetes illatok garantálják, hogy az ígért hatás tényleg megvalósuljon.

Szeretnél jobban elmélyülni az illatok gyógyító felhasználásában, megtudni, hogy hogyan hatnak, és egyénre szabottan hogyan, mikor használhatóak és nem használhatóak? Folyamatosan induló Ájurvédikus aromaterápia tanfolyamainkon szakértő ájurvédikus terapeuta vezetésével ismerkedhetsz meg az illóolajok világával.

(Borítókép:Dương Nhân fotója a Pexels oldaláról)