Hogyan lesz a jóga móka?

2024. 08. 27. | Az én jógám, Életmód

 

Nemsokára indul az ovi és a suli. Lehet, hogy a te gyermeked is elkezd ilyenkor izgulni, aggódni vagy még jobban zsizsegni, ki hogyan reagálja le az előtte álló izgalmakat vagy épp a megfelelni akarás okozta stresszt. Plusz megindul a padokban és íróasztaloknál ücsörgés időszaka is…

Gondoltál már arra, hogy az ő kis életükben akár már most is nagyon hasznos lehet a jóga? Ahogy a felnőttek mindennapjait segíteni tudja, úgy nincs ez másként a kicsiknél sem. Hogy pontasan mit ad az ő számukra, és mik is történnek ezeken a gyermekjóga órákon, arról most Rebeka, az egyik kedves Jóga Móka tanító mesél neked.

 

A gyerekkel – vagy akár gyerekekkel – járó napi teendők mellett hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy mennyire szenzitív időszakon is mennek keresztül már csecsemőkortól kezdve. A gyermekkor roppant meghatározó minden ember életében. Itt alapozódnak meg többek között különböző készségeink és képességeink, melyek fejlesztésének egyik központi eleme a mozgás. A mai gyerekek gyakran küzdenek pszichés, részképesség vagy mozgásfejlődési zavarokkal. Ennek a jelenségnek az egyik lehetséges okára szeretnék rávilágítani, és adni nektek egy alternatívát, azaz megismertetni veletek a gyermekjógát, mint egy komplex mozgásfejlesztési módszert, ami megoldást hozhat.

Az ipi-apacsozástól a tableten át a jógáig

A régebbi idők gyermekei – köztük szerencsére jómagam is – a szabadban, lakótelepeken bandáztunk a barátainkkal, bokrokba bújva, fára mászva ipi-apacsoztunk, nyári esőben hintáztunk, akrobatásat játszottunk a szőnyegporolón és még sorolhatnám. Társaságban sosem unatkoztunk, a képzelőerőnket használva játékok színes választékából válogattunk. Ha pedig a szüleink úgy gondolták, ideje hazamennünk, kinyitották az ablakot vagy kiálltak az erkélyre, és elkiáltották a nevünket. A kisebb forgalomnak köszönhetően egész fiatalon elengedtek minket a távolabbi sarkon lévő boltba, vagy akár az iskolába is egyedül, ilyenmód az önállóság érzése is egy korai tapasztalás volt számunkra.

Az új generációnak sajnos van egy elég egyszerű és kényelmes lehetősége – általában karnyújtásnyira -, hogy elfoglalja magát. Okoseszközök. Az a valóság, amit a telefon, tablet, TV, számítógép nyújt, sokkal izgalmasabb, sokkal lehengerlőbb tud lenni a gyermekek számára, mint akár a legmodernebb játszóterek világa. Mi történik emiatt?

Csökken a lelkesedésük természetbe menni vagy ’nem online’ emberek társaságában lenni. Ha mégis mennének, a szülők teljesen érthető módon félve engedik el őket, vagy el sem engedik, hiszen a forgalom már nagyobb, mint évekkel ezelőtt, és a városok is sűrűbben lakottak. Így nagyobb eséllyel kerül az első önállósági tapasztalataik, autonómiában szerzett sikerélményeik közé egy-egy megnyert játszma a videójátékban vagy a számítógép egyéni kezelése.

Hogy működünk mi emberek? Azt csináljuk szívesen, amiben magabiztosnak érezzük magunkat. Ha a gyermekek leginkább az okoseszközök világában élnek meg ilyen élményeket, azokat vágyják majd használni továbbra is. Pedig bizonyított tény, hogy a képességek, készségek fejlődéséhez térre, mozgásra és abból fakadó tapasztalatokra van szükség.


fotó: Jóga Móka Gyerekeknek – Tobak Rebeka

A mozgás és nemmozgás jelentősége, hatásai

A villogó képernyő, a sok szín, a gyorsan váltakozó képkockák és a rengetegféle hanghatás következtében a gyermekek túlingerlődnek. Amit ők a virtuális térben tapasztalnak, valóságként átélik, sok különböző érzelmet produkálva. Az idegsejthálózatuk folyamatosan dolgozik, és testi tüneteket is mutatnak közben (hevesebb szívverés, verejtékezés).

A legfőbb probléma az, ha mindezt a sok dolgot egyhelyben ülve kezeli a testük. Nem mozogják ki az ingereket. Ez a fajta túlingereltség, valamint a mozgásszegény életmód vezethet gyermekkorban a már említett pszichés, mozgásfejlődési és részképesség zavarokhoz. Ide tartozik a sajátos nevelési igény (SNI<diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, ADHD) és a tanulási nehézség (BTMN) is.

A jelen kor gyermekeinek tehát nagyon fontos, hogy az átélt mozgás élményét tudjuk nyújtani. Csíki Mariann mozgásfejlesztő gyermekjóga oktató, óvodapedagógus 2005 óta tartó munkájával egy olyan komplex módszert fejlesztett ki, mely által a gyermekjógába építve tudatos mozgásfejlesztés történik.

A jóga, bár szerencsére meglehetősen népszerű manapság, a gyermekekkel ötvözve nem biztos, hogy azt a képet adja mindenkinek, amilyen az valójában. Egy gyermekjóga óra nem csöndes és komoly gyakorlatok láncából áll, sokkal inkább vidám és örömteli, mókával színesített mozgás.


fotó: Jóga Móka Gyerekeknek – Tobak Rebeka

Hogyan épülnek fel a gyermek jógaórák?

Az órák fonala egy-egy mese mentén van gömbölyítve. A mesében történő cselekményt, a szereplőket “jógázzák el” a gyerkőcök énekekkel, mondókákkal, hangutánzással, esetenként színes eszközökkel, így a mese keltette érzelmek és hangulatok kifejezésre kerülnek mozgás és játék formájában. A résztvevők az átélt mozgás élményét kapják, egy sikerélményt, ami hatékonyan erősíti az önbizalmukat is. Mondanom sem kell, hogy az izgalmas történeteknek, a folyamatos mozgásos ingereknek köszönhetően a gyerekek koncentrációja, figyelme nagyobb eséllyel a lényegen marad, értik és érzik a mese tartalmát.

A relaxáció minden jógaóra része. Tudatosan, parancsszóra lazítani egyáltalán nem könnyű, még nekünk felnőtteknek sem. A jógázó gyermekek viszont, mivel hétről hétre gyakorolják, megtanulják folyamatosan ellazítani testüket. Relaxáció közben egy, az óra meséjéhez passzoló célmondat tudatosítása kerül középpontba. Emellett különböző szenzoros ingereket kapnak az oktatótól, mint például egy rövid fejmasszás, illóolajparfüm illatozás vagy ének. Sok gyerkőc ezt a részt várja leginkább a jógaórából, és lelkesen játsszák ezt otthon is szüleiken, mintha ők lennének a jóganénik.


fotó: Jóga Móka Gyerekeknek – Tobak Rebeka

Mi való a különböző korosztályok számára?

Különösen az ovis és kissulis korosztály óráinak meghatározó eleme egy-egy játék. Ez lehetőségek tömkelegét nyújtja az oktatónak, hisz rengeteg érzékenyítő játékból válogathat, legyen az csapatépítő, személyiségfejlesztő vagy érzelmi intelligenciát fejlesztő. Persze a “játék a játék kedvéért” típusú móka-kacagás játékok is a pöttömök kedvencei.

Tini korosztályig meditáció előkészítés is zajlik a foglalkozásokon. A gyerekek az egymásra, egymás szavára való odafigyelésben erősödnek. Megnyílnak egy, az óra témáját érintő kérdésre, és figyelmesen végighallgatják egymást. A tini korosztály már a vezetett meditációkra is fogékony, de meditációnak nevezhető egy gyöngyfűzés vagy mandalakészítés is. Így gyakorolják a gyerekek az egyhegyű, fenntartandó figyelmet.

Ez a sokrétű csomag adja a jóga komplexitását, és rengeteg gyermeknek egy lehetőséget arra, hogy a modern kor által okozott, sok családnak komoly nehézséget jelentő problémák megelőzhetőek, kordában tarthatóak legyenek.


fotó: Jóga Móka Gyerekeknek – Tobak Rebeka

 

 

Cikk szerzője: Tobak Rebeka (Risika Déví Dászí)
Forrás: Csíki Mariann- Lábádiné Józsa Mónika: Érezd jól magad, gyermekjóga a testi-lelki egészségért (2022) Open Books

Borítókép: Jóga Móka Gyerekeknek – Tobak Rebeka

Ajánlott cikkek

Ajánlott tanfolyamok

Kiadványok