Egyre több ember tér át az állati eredetű élelmiszereket részben vagy egészben elhagyó vegetáriánus vagy vegán életmódra. Ha téged is foglalkoztat a gondolat, de még bizonytalan vagy, cikkünkben több okot is találsz, ami miatt érdemes elkötelezned magad a húsmentes élet mellett!

 

1. Egészségesebb életmód, táplálóbb ételek

Fotó: Lum3n, pexels.com

A hús sok fehérjét tartalmaz, ugyanakkor rengeteg – főleg telített – zsírt is. Azaz, ha csökkentjük a húsfogyasztást, akkor nem csak a rossz zsírokból fogyasztunk jóval kevesebbet, hanem olyan ételekkel fogjuk helyettesíteni, amik zsírszegényebbek vagy jó zsírokban gazdagok.

Ez nagyban csökkenti a szívbetegségek kialakulásának veszélyét, amelyek, ahogy számos tanulmány bizonyította, a vegetáriánusoknál kisebb mértékben fordulnak elő a magas vérnyomással, a cukorbetegséggel és a rákkal egyetemben.

Általában (bár nem feltétlenül) a vegetáriánusok táplálóbb ételekkel helyettesítik a húst, például gyümölccsel, zöldséggel, hüvelyesekkel, teljes kiőrlésű gabonafélékkel stb. Ezzel elég szükséges tápanyagot, rostot és antioxidánsokat juttatunk a szervezetünkbe, egészségesebbek és energikusabbak leszünk.

2. A szenvedés csökkentése

Sokan az állatok iránti együttérzés miatt lesznek vegetáriánusok. Évente 10 milliárd állatot pusztítanak el emberi fogyasztásra. Míg régen ezek az állatok szabadon legeltek a mezőn, ma a legtöbbjüket ipari körülmények között tartják, olyan kicsi helyen, ahol megmozdulni sem tudnak, és ahol antibiotikumokkal és rovarirtó szerekkel dúsított takarmányon élnek.

Fotó: Répásy Zsolt http://zsoltrepasy.com/

Senki nem igazán akar horror történeteket hallani arról, milyen körülmények között tartják a kedvünkért levágásra kerülő állatokat.

Annyit leszögezhetünk, hogy az állatoknak rengeteg szenvedésben van részük, és ha lemondunk a húsról, hozzájárulunk ennek csökkentéséhez.

3. A jóság minőségének fejlesztése

A védikus filozófia szerint ezt az anyagi világot, melyben élünk három, egymástól jól elkülöníthető, mindenre hatást gyakorló energia határozza meg, melyeket kötőerők néven emlegetnek. Ez a három kötőerő a szattva (jóság minősége), a radzsasz (szenvedély minősége) és a tamasz (tudatlanság minősége).

Fotó: Spencer Selover, pexels.com

A szattva minőségében élő ember kiegyensúlyozott, elégedett, harmóniára törekszik magával és a környezetével, kontrollálja az érzékeit s szeretetteljesen viszonyul minden élőlényhez. Fontos számára a tisztaság, az egyszerűség, az igazságosság. A radzsasz minőségében élő ember nagyon aktív és szenvedélyes, gyakorta önző, pillanatnyi érzékkielégítésének érdekében cselekszik, mely hosszú távon azonban könnyen lehet, hogy gyötrelmet okoz neki. Éppen ezért ebben a minőségben tapasztalhatók az olyan ellentétek, mint a boldogság – boldogtalanság, szeretet – gyűlölet. A tamasz minőségében élő ember tompa, lusta. Képtelen átlátni az anyagi világ illúzió fátylán, s csendes apátiában s az önvaló ismerete nélkül éli mindennapjait.

Előbbiekből következően, ha valaki az önmegvalósítás művészetére, a jógára törekszik, akkor elengedhetetlen számára, hogy mindennapjait igyekezzen a jóság minőségében élni, vagy legalábbis törekedni rá. A szattva minőség elérését pedig nagy mértékben elősegíti a vegetáriánus táplálkozás.

4. A környezet védelme

A húsipar számos módon károsítja a környezetet az erőforrások pazarlásától kezdve az ipari melléktermékekkel okozott szennyezésig. 30 év alatt megduplázódott az emberek által fogyasztott hús mennyisége. A legnagyobb számban tenyésztett négy állatfaj – a csirke, a marha, a juh és a sertés – tartása egyaránt rengeteg vizet és élelmet követel meg, és rengeteg üvegház hatású gáz kibocsátásával és óriási szeméttermeléssel jár.

João Jesus fotója a Pexels oldaláról

A Föld túlnépesedése miatt pedig az eddiginél is több élelmiszer előállítására van szükség, az előállítható mennyiséget azonban korlátozza a rendelkezésre álló terület mennyisége is. Itt nagy különbséget találunk:

míg egy vegetáriánus, főleg rizst, hüvelyeseket és gyümölcsöket fogyasztó bangladesi család ellátásához elég legfeljebb egy hold föld, addig egy átlag amerikai élelmiszerigényének megtermeléséhez, aki évi kb. 130 kiló húst fogyaszt, hússzor ekkora terület kell.

A növénytermesztés ivóvízigénye ugyanígy nagyságrendekkel alacsonyabb, mint az állattartásé.

5. Segítség a fogyásban

Lehet vegetáriánusként is rettentő egészségtelenül enni, ha például kólán, sült krumplin, pizzán és rántott dolgokon élünk, de sokkal nehezebb. Több vizsgálat is kimutatta, hogy a vegetáriánusok vékonyabbak és kevésbé hajlamosak az elhízásra, mint a húst fogyasztók.

Az Oxford Vegetarian Study kutatása szerint a vegetáriánusok testtömeg indexe minden korosztályban alacsonyabb az átlagnál, a nők és férfiak között egyaránt. Ennek egyik magyarázata az lehet, hogy több rostban gazdag és alacsony kalóriatartalmú ételt fogyasztanak, például gyümölcsöket és zöldségeket. Ha szeretnénk fogyni, a vegetarianizmus jó pillére lehet az életmódváltásnak.

Készen állsz a váltásra? Cikksorozatunk következő részében praktikus tippeket adunk, hogy segítsük az átállást a húsmentes életre.

Források: