Horváth Rita szakdolgozata alapján
Az ájurvéda egyik legfontosabb tudománya a test és az elme megfiatalítása, az élet meghosszabbítása, az örömérzés megtapasztalása.[1] Elsődleges célja a vallás útja, amelynek megfelelő eszköze lehet a raszájana.[2] Horváth Rita vaisnava jógamester Ájurvéda a szépségápolásban c. szakdolgozatában részletesebben is foglalkozik a témával.
„Ami az öregkort és a betegségeket elpusztítja, azt raszájanának hívják.”[3]
A raszájana kifejezés jelentése: ami behatol (ajana), a lényegbe (rasza). A váta, a pitta és a kapha dósa mellett, amelyek létfontosságú szerepet töltenek be a szervezetet sejtjeinek működésében, az öregedés leküzdéséhez három finom esszencia (életerők – szerk.) szükséges: ezek a prána (életerő, életlevegő, fő alkotóeleme az éter – szerk.), az odzsasz (életnedv, a víz finomenergiája – szerk.) és a tédzsasz (belső sugárzás, tűz minőségű – szerk.). Ezek egyensúlya biztosítja a test hosszú életének fenntartását, megfelelő étrend és életmód mellett.[4]
A prána feladata az oxigénellátás, a légzés és a keringés biztosítása. Feltüzeli az agnit, segíti a természetes intelligencia kialakulását, irányítja az agyműködést, valamint az odzsasz és a tédzsasz funkcióját.
Az odzsasz a hét dhátu esszenciája. (A dhátut általában testszövetnek fordítják. A test által megtartott anyagok és szerkezetek, amelyek minduntalan megújulnak és pótlódnak.) Az odzsasz a terhesség nyolcadik hónapjában a kismama testéből jut át a magzatba, később pedig a kisbaba az anyatejjel is magába szívja, így növelve mennyiségét a szervezetében.
A tédzsasz az agni finom szintű energiája, így az agni munkája után, az ételek további emésztését végzi, amíg azok finomszintűvé válnak. A dhátuk átalakítását és táplálását végzi.[5]
A hagyományos szövegek sokféle hatásról írnak, amelyek a raszájana alkalmazásánál megmutatkoznak, ezek a testre és a tudatra is hatnak. Visszafordítják az öregedési folyamatokat, megújítják a szervezetet, táplálják a test szöveteit és dósáit, növelik a fizikai erőnlétet és az állóképességet, erősítik az immunrendszert, fokozzák a szellemi erőt.[6] Gyakorlatilag bármely módszer, amely gyógyítja a betegségeket, megőrzi vagy növeli az életerőt és a fiatalságot, raszájanának tekinthető. A gyógynövények mellett az étrend, a testmozgás, a jóga, a meditáció, az imádság is lehet raszájana.[7]
A minél hosszabb minőségi élet mellett a társadalom szolgálata, az erkölcsös egyének életvezetése a közösség számára is célja a fiatalító terápiáknak.[8] Hatására az önmegvalósítás folyamata is könnyebbé válhat, hiszen nem jelentenek akadályt többé a mentális és a fizikai betegségek. A raszájana akkor működik a leghatékonyabban, ha az egyén a tudat tisztításával is foglalkozik. Ha szattvikus módon él (önkontroll, rendezett szexuális élet, kiegyensúlyozott életstílus) és pozitív érzelmekkel rendelkezik (tiszta, őszinte, könyörületes), az odzsasz minősége és mennyisége folyamatosan növekszik a szervezetében.[9] A fizikai és a mentális megfiatalodás mellett a lelki gyakorlatok is támogatják ezt a folyamatot. A cölibátus, a fegyelem és a jóga eszközök, amelyek elősegítik a lelki folyamatok megértését.[10]
Rendszeresen használt raszájanák az ájurvédában:
- Haritaki
Indiában honos fa. Hatásai: erősíti az emésztést, serkenti az érzékelést és az intellektust, méregtelenítő hatású és számos betegséget gyógyít. Por formájában kerül forgalomba. Vízzel vagy tejjel összekeverve, napi egy teáskanálnyit szükséges fogyasztani belőle. Mással is bevihető, attól függően, hogy milyen problémára alkalmazzuk.
- Indiai pöszméte
Gazdag C-vitamin forrás, amely javítja az emésztést, erősíti az érzékeket, fokozza az odzsaszt. Ugyanúgy adagolható, mint a haritaki.
- Triphala
Három gyógynövény (haritaki, indiai pöszméte és bibhitaki) gyümölcsének keveréke, amely elősegíti a szervezet belső méregtelenítését. Több módszer ismert a bevételére. Por, valamint vizes, mézes keverék formájában is lehet alkalmazni.
- A tej, a ghí, a sáfrány és az édesgyökér is elterjedt raszájana.
- 4 darab egy éjszakán át áztatott mandula (a héj eltávolítását követően), 7 szem mazsolával és egy csésze meleg tejjel elfogyasztva, könnyen elkészíthető raszájana.[11]
- Chyawnprash (amla lekvár): az ájurvéda életelixírje.
(Még számos fiatalító hatású és a természetben megtalálható anyag létezik, amelyekre jelen írásban nem térünk ki.)
Bár az ájurvéda az élethossz növekedéséhez nagymértékben hozzájárulhat, nem feledkezik meg a karma törvényéről sem. Annak, hogy milyen minőségben éljük az életünket és mennyi ideig maradunk a földi életben, karmikus határai lehetnek. Az ájurvéda úgy tekint a halálra, mint az egyén barátjára, hiszen a test eltávozása után a lélek nem hal meg, hanem örökké él.[12]
„na dzsájaté mrijaté vá kadácsin nájam bhútvá bhavitá vá na bhújah adzso nitjah sásvato ’jam puráno na hanjaté hanjamáné saríré”
„A lélek nem ismer sem születést, sem halált. Soha nem keletkezett, nem most jön létre, és a jövőben sem fog megszületni. Születetlen, örökkévaló, mindig létező és ősi, s ha a testet meg is ölik, ő akkor sem pusztul el.”[13]
Cikk forrása:
Szerző: Horváth Rita: Ájurvéda a szépségápolásban. Szakdolgozat. Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola, 2014
[1] Frawley – Lad 1991: 92.
[2] Chauhan 2002: 175.
[3] Chauhan 2002: 209.
[4] Lad 1995: 111.
[5] Lad 1995: 111–113.
[6] Joshi 1999: 261.
[7] Chauhan 2002: 210.
[8] Chauhan 2002: 210.
[9] Chauhan 2002: 211–212.
[10] Lad 1995: 113–114.
[11] Chauhan 2002: 214–215.
[12] Lad 1995: 114–115.
[13] Bhagavad-gītā 2006: 2. fejezet, 20. vers
Irodalomjegyzék:
Bhaktivedanta Swami, A. C.: A Bhagavad-gītā úgy, ahogy van. The Bhaktivedanta Book Trust, Inc., 2006.
Chauhan, Partap: A tökéletes egészség: Bevezetés az ájurvédikus gyógyászatba. Bioenergetic Kft., Budapest, 2002.
Frawley, David – Lad, Vasant: Gyógynövény jóga. Ayurvédikus útmutató gyógynövényes gyógyításhoz. Édesvíz Kiadó, Budapest, 1991.
Joshi, Sunil V.: Ájurvéda és pancsakarma. Édesvíz kiadó, Budapest, 1999.
Lad, Vasant: Ájurvéda : Az öngyógyítás tudománya. Édesvíz Kiadó, Budapest, 1995.
Kép forrása: medicalvaluetravelkerala.com