Horváth Rita vaisnava jógamester cikke a legjelentősebb ájurvédikus tisztító kezelésről
Az ájurvéda a mai modern orvostudomány felfogásával szemben az egészségmegőrzést tartja elsődleges céljának. Így nemcsak a beteg vagy egyensúlyt vesztett emberek, de az egészséges egyének számára is kínál megoldásokat. Utóbbi esetben a szervezetet tisztító és fiatalító kezeléseket javasol a jó egészségi állapot fokozása és az élettartam növelése érdekében. A terápiák célja ilyenkor a dósák egyensúlyának helyreállítása, az emésztő- és kiválasztórendszer működésének fokozása és az immunitás erősítése. Az ájurvéda a tünetek csillapítása helyett a valódi okok feltárásával foglalkozik.1
Az ájurvéda szerint a betegség folyamata akkor veszi kezdetét, amikor a dósák természetes kapcsolata felborul. Ilyenkor az emésztés folyamata is gátolttá válik, és emésztési zavar lép fel. A testben végbemenő átalakításokért és anyagcsere-folyamatokért az emésztés tűze (agni) a felelős, amely nélkül nem létezik élet. Természetére jellemző az állandó átalakítás és felhasználás. Elégtelen anyagcsere esetén emésztési rendellenességek lépnek fel, az ájurvéda felfogása szerint a betegségek pedig többnyire éppen ezen elégtelen működés eredményeként alakulnak ki. Ilyenkor nemcsak az élelmiszerek átalakítása és feldolgozása szenved hiányt, hanem a káros anyagcseretermékek szervezetből való kiürülése is gátolt. A gyomor-béltraktusban az emésztetlen táplálék mérgező anyag formájában felgyülemlik, amit az ájurvéda ámának nevez. Innen az áma a dhátukhoz kerül, ahol tovább végzi romboló hatását, károsítja a testszöveteket és csökkenti az immunrendszer ellenálló képességét.2
(A dhátuk testszövetek, ám ez a kifejezés nem teljes mértékben tükrözi a szó jelentését. Pontosabb meghatározásuk: a szervezet összetevői, amelyek képesek folyamatosan megújulni és újratermelődni. Általuk létezik a fizikai erő, a test szerkezeti épsége és a szervezet működése.) Az immunrendszer alapvető energiáját az ájurvéda odzsasznak hívja, amely minden létfontosságú váladéknak és szaporítónedvnek az esszenciája. Központja a szívben található, innen árad szét az egész testben. Elégtelen mennyisége betegségekhez vezet, amelyben jelentős szerepe van a nem megfelelő életmódnak is.3
Pancsakarma – a belső tisztítás
A pancsakarma a legjelentősebb ájurvédikus tisztító kezelés. A terápia lényege, hogy miután a mérgező salakanyagokat az emésztési traktusból a dhátukhoz vezette, a pancsakarma kivonja az ámát a testszövetekből, majd visszafordítja azt az emésztési szakaszba és eltávolítja a testből. A terápia mindegyik része a dósák egyikének egyensúlyvesztését és az annak következtében kialakuló méreganyagok eltávolítását eredményezi. Az egyéni fiziológiai jellemzőket figyelembe véve a beteggel foglalkozik és nem a tüneteket kezeli.4
A belső tisztítás első lépéseként előkészítő eljárásokat (púrvakarma) végeznek. Ezután következik maga a pancsakarma, majd a terápia az utókezelésekkel (paszcsatkarma) zárul. Ezt a három fő szakaszt együttesen pancsakarmának is nevezik.5
A púrvakarma
Az előkészítő eljárás az ámák szövetekből való elmozdítását segíti elő. Az eljárás a mélyen elhelyezkedő szervektől a gyomor-bélrendszer felé segíti a mérgek útját, ahol a pancsakarma terápiák kifejtik hatásukat. A kezelés két fő része különíthető el: a test olajozása (sznéhana), valamint az izzasztókúra (szvédana).
A test olajozása történhet kívülről, amikor olajokkal és gyógynövényekkel dörzsölik, masszírozzák a testet. A szervezet olajozása történhet belülről is, ebben az esetben elsősorban ghít vagy gyógynövényes ghít alkalmaznak.6
A meleg borogatás vagy izzasztókúra az előkészületek következő lépése. Hatására a bőr pórusai kitágulnak, így az olajos kezelésekkel együtt a méreganyagok fokozott eltávolítását idézi elő a szervezetben.7 A Csaraka-szamhitában leírt melegítő kezelések közül néhányat a mai napig is alkalmaznak. Ezek a következők: lenmaglisztes borogatás, gőzölés, helyi kezelés gyógynövények főzetének gőzével, kádfürdős izzasztás.8
A két fő kezelés mellett más előkészítő eljárásokat is szoktak végezni, amelyek önmagukban vagy más terápiákkal együtt is alkalmazhatóak.
A sirodhara során meleg olajat irányítanak a homlokra egyenletes sugárban, főként a két szem közötti területre, a szemöldök vonalában. Tisztítja az elmét és az érzékeket,
megnyugtatja az idegrendszert, fejleszti a tudat tisztáságát és a felfogóképességet.9
A sirobhaszti kezelés alatt egy speciális bőrsapkába olajsugarat csurgatnak a fejre, aminek hatására a stressz csökken, a memória javul, a mentális zavarodottság eltűnik.10
A picsincshalinál olajat alkalmaznak, közben rizslabdaccsal masszírozzák a testet, aminek hatására az olaj mélyen bejut a szövetekbe. Ehhez hasonlóan a pinda-szvédanánál is rizslabdacsot használnak. A különbség, hogy gyógynövények tejes párlatával összekeverve, forrón és olaj nélkül dörzsölik vele végig a testet.11
Az upanaha-szvédanánál fekete bagolyborsó lisztet kevernek össze különböző arányban gyógynövények főzetével, majd ebből készítenek forró dunsztkötést víz vagy olaj hozzáadásával.
Az ősi szövegek még számos melegítő eljárásról írnak, amelyek nagy részét a pancsakarma terápia nem alkalmazza, azonban rendkívül pozitív hatásaik miatt fontos szerepet kapnak az ájurvédikus gyógyításban.12
A cikksorozat következő részében a terápia két másik szakaszával (pancsakarma, paszcsatkarma) foglalkozunk.
Szerző: Horváth Rita: Ájurvéda a szépségápolásban. Szakdolgozat. Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola, 2014
Képek forrása: kallada.in, positiveayurveda.com
1Chauhan 2002: 201–202.
2Joshi 1999: 96–100.
3Frawley 2012: 65.
4Joshi 1999: 176–177.
5Chauhan 2002: 203.
6Chopra 1992: 141.
7Warrier – Verma – Sullivan 2006: 70.
8Oberkamp 2008: 137.
9Joshi 1999: 195.
10Ranade – Ravat 2009: 108.
11Joshi 1999: 196.
12Joshi 1999: 198.
Irodalomjegyzék:
Chauhan, Partap: A tökéletes egészség: Bevezetés az ájurvédikus gyógyászatba. Bioenergetic Kft., Budapest, 2002.
Chopra, Deepak: Tökéletes egészség: Az ájurvéda segítségével. Édesvíz Kiadó, Budapest, 1992.
Joshi, Sunil V.: Ájurvéda és pancsakarma. Édesvíz kiadó, Budapest, 1999.
Frawley, David – Lad, Vasant: Gyógynövény jóga. Ayurvédikus útmutató gyógynövényes gyógyításhoz. Édesvíz Kiadó, Budapest, 1991.
Frawley, David: Ájurvédikus gyógyítás: Teljes körű kalauz. Lalita Kft., Budapest, 2012.
Frawley, David – Lad, Vasant: Gyógynövény jóga. Ayurvédikus útmutató gyógynövényes gyógyításhoz. Édesvíz Kiadó, Budapest, 1991.
Oberkamp, Mária: Ájurvéda a mindennapokban. Pécsi Direkt Kft. Alexandra Kiadója, Pécs, 2008.
Ranade, Subhash – Ravat, Rajan: Ayurveda és a wellness: Az ayurvedikus masszázs.
Warrier, Gopi – Verma, Harish – Sullivan, Karen: Titkok nélkül: Ajurvéda. Scolar Kiadó, Budapest, 2006.