Jóga-szútra I.8. magyarázata 2.
A téves ismeretszerzés (viparyaya) olyan hamis tudást [eredményez], amely nem felel meg [a tárgy valódi] jellegének és megjelenésének. [I.8.]
A téves ismeretszerzésből származó hamis tudás (mithyā-jñānam) a filozófiai érvelés szintjén megfogalmazva maga a tudatlanság. Ennek eredménye szenvedés lesz, mégpedig nem csak az érzékek tapasztalati szintjén, hanem a születés és a halál körforgásában (saṁsāra) való jelenlét (bhoga), vagy az abból való kiszakadás (apavarga) szintjén is. A hétköznapi élettel kapcsolatos hagyományos példa az, amikor az ember a kötelet kígyónak (vagy a kígyót kötélnek) látja. A tudatban megfogalmazódott információ egyik esetben sem felel meg a tárgy tényleges formájának és természetének. Az e koncepcióra épített további cselekedetek kizárólag szenvedést okoznak.
Az élőlény evilági helyzetével kapcsolatban a hamis tudás az anyagi létben való mélyebb elmerülést eredményezi, amely a kleśák (szenvedést okozó tényezők, a tudatlanság fokozatai) révén konzerválja az élőlényt a három kötőerő „mátrixában”.
A kleśák megjelenése a téves ismeretszerzéssel (viparyaya) szoros kapcsolatban van.[1]
A tudatlanság (avidyā), az egoizmus (asmitā), a ragaszkodás (rāga), az írtózás (dveśa) és a folyamatos fizikai létezésre való vágy (abhiniveṣa) állandó növekedése lehetetlenné teszi a tiszta lelki gyakorlatok végzését, ezért egy yogīnak külön erőfeszítést kell tennie ezek megfékezésére, szabályozására.
[1] A kleśákról részletesen a Yoga–sūtra II. fejezetének 2-8 aforizmájánál beszélünk részletesen.
Szerző: Gaura Krisna Dásza
Forrás: gaurakrisna.hu
Megjegyzés: Ahogy haladunk előre a Yoga-sūtra tárgyalásában egyre több olyan fogalom és gondolat kerül elő, amelyek a korábbi sūtrákra és a magyarázatokra épülnek, s azok ismeretében válnak érthetővé. Ha az a terved, hogy rendszeresen olvasod ezeket a kis “közleményeket”, akkor javaslom, kezdd el az elejéről tanulmányozni a bejegyzéseket.
A Jóga-szútra első és második kötete megrendelhető itt!
A Jóga-szútra 1.8 magyarázatának további részei: