írta: Mudra-Nádas Linda
Állati jó ászanák sorozatunkban olyan jógagyakorlatokat járunk körül, amelyek állatokról kapták a nevüket. Sok-sok olyan ászana van, amely az állatok természetes mozgásaira és testtartásaira, vagyis a természetből vett példákra vezethető vissza. Ezen pozíciók gyakorlásával kiválthatók azok a jótékony hatások, amelyek az állatokat arra késztetik, hogy ösztönösen felvegyék az adott testhelyzetet.
Szimhászana
A szimha oroszlánt jelent. Az oroszlán nagy általánosságban a királyság, az erő megtestesítője („az állatok királya”). A Nap, a fény birodalmához tartozó lényként, gyakran jelenik meg a források, templomok, sírok őrzőjeként (pl. a déloszi oroszlánsor, Kr. e. VII. sz., a mükénéi oroszlános kapu, Kr. e. XIV. sz., a babiloni oroszlánfal, Kr. e. VI. sz.).
Az oroszlán csillagképet az asztrológiai hagyomány a méltóság, a jóság és a hiúság tulajdonságaival ruházta fel.
Az egyiptomi mitológiában Szahmet, az oroszlánfejű női alakként ábrázolt istennő a háború és a perzselő Nap megszemélyesítője.
A buddhizmusban a törvény védelmezője, Buddha bölcsességének jelképe. Az igazságosság szimbólumaként a világi hatalom kifejezője. A buddhista vallást támogató Asóka király oszlopán ábrázolt három oroszlán is ebben az értelemben szerepel (Kr. e. III. sz., Szárnáth, Régészeti Múzeum), s alattuk látható a Tan kereke. Ez az ábrázolás vált India jelképévé; megjelenik a címerében is.
De igazából a szimhászana Naraszimhának, Visnu ember-oroszlán inkarnációjának emlékét örökíti meg (nara=ember, szimha=oroszlán). B. K. S. Iyengar a Jóga új megvilágításban című könyvében a következőket írja:

A szimhászanában a nyelvet kinyújtjuk olyan messzire, amennyire csak bírjuk, szemeink tágra kimeresztve felfelé (a két szemöldök közé) néznek, testünk megfeszül, akár egy ugrásra kész oroszlánnak. Ez a póz megnöveli a vérkeringést a torokban és a nyelvben, tisztábbá teszi a hangot, erősíti az arc és a torok izmait.
A szimhászana egy másik változatában az oroszlánt meditációban „ábrázoljuk”, mikor csendesen ül és várakozik. Ekkor általában a szemünket lehunyva tartjuk ki az ászanát.
A kéz és lábtartásnak is más-más variációi lehetnek, érdemes mindet kipróbálni!
Írta: Mudra-Nádas Linda
Felhasznált irodalom:
Swami Satyananda Saraswati: Ászana Pránájáma Mudrá Bandha
B.K.S. Iyengar: Jóga új megvilágításban
Sivananda Jóga kézikönyv
Szimbólumtár: Jelképek, motívumok, témák az egyetemes és a magyar kultúrából; írta Pál József, Újvári Edit, Borus Judit, és Ruttkay Helga