Aki jógázik, bizonyára hallotta már, hogy aki rendszeresen gyakorol, annak csökken az alvásigénye.

Szvámi Véda buzdít is arra, hogy tölts éberen minél több időt. De ezt könnyen félre lehet érteni.

A jóga egyik elve a fokozatosság. Így van ez az alvásidő megváltozásában is.
A jó alvás újratölti a rendszerünket. Kaotikus világban élünk, ahol kaotikus az érzelmi életünk is.

A sok érzelmi zavarhoz sok pihenés kell.

Mikor tudjuk, hogy eleget pihentünk?
·         ébredéskor késznek érezzük magunkat
·         egész nap élvezzük azt, amit csinálunk
·         kiegyensúlyozottnak érezzük magunkat
·         tele vagyunk energiával
Ha nem így van, akkor vagy az alvás minősége, vagy a mennyisége nem kielégítő.
Általánosságban elmondható, hogy egy átlagos családban élő, dolgozó embernek ma Magyarországon 7-8 óra alvásra van szüksége. 6 óra kevés, 5 óra nem jógikus, 4 óra alvás esetén fordulj segítségért….
Természetesen sok jógagyakorlással ezek a számok átalakulhatnak, de legyünk nagyon éberek, hogy nem csapjuk-e be magunkat.

Alvásminőség javító praktikák:
·         Legtöbbet a vacsorával tehetünk. Az ájurvéda az esti fehérje, gyümölcs, saláta, joghurt fogyasztást kifejezetten károsnak tartja. Az életmódot nagymértékben meghatározza a személyes alkat, a dósa is, melyet ájurvédikus orvos határoz meg. 3-4 órával a lefekvés előtt fogyasszuk el a vacsoránkat, estére zöldségleves kis gabonával kiváló.
·         Vacsora körülményei: a nyugalom és szépség energiáját árasszák: abrosz, halk zene, mécses. A hálószoba tiszta, jól kiszellőztetett. A fürdő könnyű és alapos. Zuhanyozással a napi gondokat is a lefolyóba engedjük.
·         Biotej az ájurvédában: nemcsak az egyik legkiválóbb vacsora, hanem fiatalító gyógymód is. Fél órával a lefekvés előtt a legideálisabb. 3 szál sáfrányt kis tejjel mozsárban pépesítsünk, mazsolával (datolyával) kardamommal, kis cukorral (sosem mézzel) melegítsünk össze.
·         Ghee: Kivételesen a szemre – kis vattapamacson a szemekre helyezve vagy szemhéjra kenve mély álmot biztosít (Vigyázat, utána már kissé homályosan látunk pár órán át. Nem baj, ha a szembe kerül, jót tesz neki. Reggelre tisztán látunk újra). Korábbi cikkünkben olvashatsz a ghee további jótékony hatásairól.

Indiában álomtalan éjszakát kívánnak egymásnak esténként. Az álomban ugyanis erős érzelmi munka zajlik, ventillálódik, íródik át. Ezért pihentet egy jó alvás. Ne sajnáljuk megadni a módját!


Szerző: Kornhoffer Tünde 
Asutosh Sarma előadása alapján