Az emlékezés (smṛti) folyamata nélkülözhetetlen a testet öltött élőlények számára. E világban való megfelelő működésünk egyik feltétele az, hogy azok az alapvető információk, amelyeknek valaha is a birtokába jutottunk, bármikor elérhetők legyenek, ha arra szükség van. Legtöbbször azonban ez az emlékezés komoly akadályt jelenthet az ember életében akkor, ha nem szabályozza e folyamatot. Az anyagi tudat szabályozatlan emlékezésre való hajlama képes az embert a múltban élésre kényszeríteni, melynek eredménye, hogy elfelejtjük a jelent, s csak a múlbéli evilági tapasztalatok újraélésében merülünk el. A kellemeseket megpróbáljuk mentálisan újra élni, a kellemetlenek fölött pedig őrlődünk, hogy „hát lehetett volna másként is”. Ilyenkor elfelejtjük, hogy a sorsunkat, a jövőnket kizárólag a jelen befolyásolja. Ha változtatni akarunk a sorsunkon, akkor ebben az idődimenzióban kell jelen lennünk és cselekednünk. Persze a jelent a múlt tapasztalatainak kreatív elemzésével kiegészítve lehet a legeredményesebben, s a legcélratörőbben megélni.
Az emlékezés folyamata lefoglalható, illetve használható a lelki élet útján. Sőt, mint ahogyan azt a 10. sūtra magyarázatában majd kifejtjük, az emlékezés az egyik legfontosabb eleme lehet a lelki gyakorlatoknak. Felidézni, illetve folyamatosan emlékezni arra, hogy mi az életünk célja, hogy kik vagyunk mi, s hogy az eredeti otthonunk nem ez az anyagi világ, „ébren tartani” azokat a tanításokat, melyeket a kinyilatkoztatott szentírások tanítanak az önmegvalósításról, Isten és a lélek kapcsolatáról, mind e vṛtti által lehetséges.
Minden esetben, amikor egy tetten ért vṛttit valamilyen módon a lelki életünk szolgálatába állítunk, tulajdonképpen akliṣṭa-vṛttivé kötöttséget nem okozó tudatfolyamattá alakítjuk azt, amely segít önmagunk lelki természetének és Istennel való kapcsolatunknak a megértésében.
Mivel nagy jelentőségű témáról van szó, amely bár nem transzcendentális jellegű, mégis az anyagi tudat megértésén keresztül a sikeres lelki élet egyik záloga lehet, Patañjali a következő öt sūtrában pontosan definiálja az egyes anyagi tudatfolyamatokat.
Szerző: Gaura Krisna Dásza
Forrás: gaurakrisna.hu
Megjegyzés: Ahogy haladunk előre a Yoga-sūtra tárgyalásában egyre több olyan fogalom és gondolat kerül elő, amelyek a korábbi sūtrákra és a magyarázatokra épülnek, s azok ismeretében válnak érthetővé. Ha az a terved, hogy rendszeresen olvasod ezeket a kis “közleményeket”, akkor javaslom, kezdd el az elejéről tanulmányozni a bejegyzéseket.
A Jóga-szútra első és második kötete megrendelhető itt!