Önmegismerés az önmegvalósítás? Aki válaszol: dr. Tóth-Soma László.
Minden ember ebben a világban szeretné megérteni önmagát. Legtöbbünkben van is egy hiányérzet ezzel kapcsolatban, amely űr betöltésre, megszüntetésre vár. E végső, s az önmegismerés reményét ígérő folyamatot, illetve gyakorlatot nevezik önmegvalósításnak.
Az emberiséget létezésének kezdete óta foglalkoztatja ez a téma, s meghatározó szerepét annak köszönheti, hogy az ember lényege még önmaga számára sem mindig egyértelmű, sőt általában nem az. Önmaga (Self) megismerésére és beteljesítésére való vágya a vallásos, spirituális törekvéseken kívül jelen van a filozófia és a pszichológia szellemi területei mérföldköveinek formájában, s ott motoszkál a tudomány valamennyi területének alapkérdésében. Mindezek mellett a hétköznapi élet rosszul sikerült pillanataiban is gyakran a valódi önmagunk ismeretének hiánya bizonyul e sikertelenség végső okának.
Az önvaló az élőlény saját tapasztalatainak tapasztalatainak, észlelésének, érzelmeinek, gondolatainak a végső alanya. Nem létezik tapasztalás a tapasztaló, a végső önvaló nélkül, s ekképpen az önvaló léte természetesen következik a tapasztalás jelenségéből. Az azonban, hogy ténylegesen ki ez az önvaló, s hogy milyen tulajdonságokkal rendelkezik, az előttünk, hétköznapi emberek előtt általában rejtve van. Az önmegvalósítás folyamatát sokan sokféleképpen definiálják, ugyanakkor definíció szintjén ezek a megközelítések gyakran több pontban megegyeznek. Némelyek az önmegvalósítást az emberben rejlő lehetőségeknek, képességeknek a fejlesztéseként, illetve betetőzéseként; mások a vágyak és remények tökéletes beteljesítésére irányuló tettként vagy pedig a jellem és a személyiség lehetőségeinek legtökéletesebb megvalósításaként értelmezik.
Mortimer J. Adler amerikai filozófus (1902-2001) úgy definiálja az önmegvalósított állapotot, mint a „külső korlátoktól és kényszerítő körülményektől való mentesség, illetve szabadság”, melybe a társadalmi elvárásoktól való függetlenedés és a politikai és gazdasági szabadság is beletartozik.Abraham Harold Maslow (1908-1970), a humanisztikus pszichológia atyja szerint „az önmegvalósítás (pontosabban önmagunk aktualizálása) nem valami külső dolog, amelyre az embernek az egészsége érdekében szüksége van, mint ahogy a fának szüksége van a vízre, hanem egy olyan dolognak az életünkben való megnyilvánulása, amely már eleve az egyénben van, sőt, amely mondhatni maga az élőlény.”Az önmegvalósításra irányuló igény Maslow szerint az emberekben abban az erős késztetésben nyilvánul meg, hogy képességeiket, tehetségüket maximálisan kihasználják.
Az önmegvalósítással kapcsolatos vélemények alapvető tétele az, hogy létezik egy autentikus Önvaló (vagy lélek), amelyet az önmegvalósítás során pszichológiai vagy spirituális törekvések által fel kell fedezni. Ez a felfedezés lehet fokozatos folyamat, de azonnal megnyilvánuló jelenség is, azonban minden esetben komoly felkészültséget igényel a megtörténtének felismerése. Arról azonban, hogy ez az önvaló a létezés mely szintjén található, a legváltozatosabb elképzelések léteznek.
Az önvaló- és önmegvalósítás-megközelítések alapvetően háromfélék. Vannak, akik arról beszélnek, hogy az élőlény nem más, mint a látható, tapintható fizikai teste, s tökéletes megismerését, illetve vágyainak, ösztönzéseinek beteljesítését is e dimenzióban kell keresni. Ez az elképzelés a tudat működését, a gondolatokat és az érzelmeket is pusztán a különböző kémiai anyagok egymásra hatásának tekinti.
Mások szerint a test egy burok csak, s a gondolatok és az érzelmek azok, amelyek meghatározzák az ember lényét. Descartes szerint az élőlény öntudata az az alap, amelyre minden vele kapcsolatos „filozofálgatásnak”, illetve megismerési folyamatnak épülnie kell: „De csakhamar láttam, hogy mialatt így mindent hamisnak akartam felfogni, szükségképp kellett, hogy én, aki ezt gondoltam, legyek valami. S mivel észrevettem, hogy ez az igazság: gondolkodom, tehát vagyok, olyan szilárd és olyan biztos, hogy a szkeptikusok legtúlzóbb felvetései sem képesek azt megingatni, azért úgy gondoltam, hogy aggály nélkül elfogadhatom a filozófia amaz első elvének, amelyet kerestem.”
A legősibb ezzel kapcsolatosan írott forrásnak, a védikus irodalomnak a tanítása szerint a valódi „ÉN” mindezeken túl található. Túl van a látható, érzékszervekkel felfogható durvafizikai anyagonés az ennél finomabb, ún. finomfizikai anyagi megnyilvánuláson is. A durvafizikai” kifejezés a föld (bhúmi), víz (ápa), tűz (anala), levegő (váyu) és éter (kha) metafizikai elemekből álló, érzékekkel tapasztalható világra és az élőlények látható anyagi testére utal, míg a finomfizikai anyagot az elme (manasz), az intelligencia (buddhi) és a hamis egó (ahankára) által alkotott, illetve létrehozott úgynevezett anyagi tudat (csitta) képviseli.Ez az eredeti „Én” az, amely a végső alapja a finomfizikai szinten megnyilvánuló jelenlegi személyiségünknek, érzelmeinknek és gondolatainknak, egyszóval a pszichés tevékenységeinknek, valamint a durvafizikai test szintjén megnyilvánuló valamennyi életjelenségnek és élettevékenységnek is.
Úgy tartják, hogy az élőlény eredeti természete örökléttel (szat), teljes tudással és tudattal (csit) valamint boldogsággal (ánanda) teli, vagyis transzcendentális. Ez a tisztán lelki ÉN (átman vagy dzsíva) anyagon túli tulajdonságokkal és személyiséggel rendelkezik, melyeket a jelenlegi finom- és durvafizikai burkai elnyomnak, illetve elfednek. Ezeknek csupán torz tükröződései nyilvánulnak meg ebben a testet öltött állapotban.
Az önvaló a durvafizikai test szintjén az életjelek és az életfolyamatok formájában nyilvánul meg. Életet ad a halott testnek, mozgásra készteti azt annak reményében, hogy e test valahogyan visszavezeti őt eredeti boldogsággal teli, tökéletes helyzetébe. A finomfizikai test szintjén úgy nyilvánul meg, hogy eredeti tudata (csit) torz formában tükröződik az elme, az intelligencia és a hamis egó által létrehozott „vásznon”, melyet, ahogy említettük, csittának neveznek. Meg kell jegyeznem, hogy egyes iskolákban csittaként az anyagi tudat információt raktározó funkcióját határozzák meg, míg Patanydzsali jógadarsana hagyományában és a vaisnava-vedánta tradíciókban ez a fogalom az önvaló eredeti tudatának torzult formáját, a szennyezett anyagi tudatot jelenti. Ebben a csittában az eredeti elfedett és elfeledett tulajdonságokból csupán a hiányuk és az ebből származó, s rájuk irányuló vágyakozás jelenik meg. Vágyakozás az öröklétre, a teljes tudásra és a tökéletes boldogságra.
A test, az anyagi tudat és a lélek a megnyilvánulásunknak egyaránt fontos elemei, de a legfontosabb közülük a lélek, amely a másik kettőnek az alapja és mozgatója. Bár a test és az anyagi tudat velejárója az e világban megszületett élőlényeknek, ezek mégis csupán ideiglenes burkok, amelyek éppen akadályozzák, de amelyek ugyanakkor – megfelelően használva őket – segíthetik is a lélek önmagára találását, az önmegvalósítást.
A lélek eredeti, tiszta transzcendentális formája és természete (szvarúpa) akkor képes megnyilvánulni, ha az ember túllép a durvafizikai és a finomfizikai dimenziókhoz fűződő önazonosításain, amelyek nem engedik látni és megismerni önmagát. Az önmegvalósítás gyakorlatilag azt jelenti, hogy az önvaló megismeréséhez vezető út csittában rejlő akadályait leküzdjük és megtisztítjuk. Leküzdésük az anyagi tudat automatikusan anyagelvű működésének megzabolázásával, megtisztításuk pedig a különböző lelki gyakorlatok segítségével történik.
Szerző: Dr. Tóth-Soma László
Felhasznált irodalom:
Adler, Mortimer J.: The Idea of Freedom: A Dialectical Examination of the Conceptions of Freedom, Vol.I. Garden City, N.Y., Doubleday, 1958.
Collins English Dictionary – Complete and Unabridged. Harper Collins Publishers, 2003.
Descartes, René: Értekezés a módszerről. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2000.
Fodor, Jerry A.: A test-lélek probléma; In: Kognitív tudomány (szöveggyűjtemény). Miskolci Egyetemi Kiadó, 1996.
Maslow, Abraham H.: Motivation and Personality (3rd Edition) Longman, New York, 1970.
Merriam Webster’s dictionary http:// www.merriam-webster.com/dictionary/ self-realization
The American Heritage Dictionary of the English Language, Fourth Edition. Houghton Mifflin Company, 2009.
Tóth-Soma László: Személyiségfejlesztés felsőfokon. Felülemelkedés önmagunk és környezetünk korlátain. Lál Kiadó, Somogyvámos, 2005.
Tóth-Soma László: Jóga tiszta forrásból – Út a test és a szellem felemelkedéséhez, az önvaló megtapasztalásához. Lál Kiadó, Somogyvámos, 2008.
Tóth-Soma László: „Ahogy az ember leveti elnyűtt ruháit”. A védikus halálfelfogás. Tattva, 12/2. 2009, 57–65.
Tóth-Soma László: A jóga értelmezései. Tattva, 13/2. 2010, 11–16.
Tóth-Soma László: Fordítások és magyarázatok Patanjali Yoga-sutrájához. Előadássorozat a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskolán. Budapest, 2012. október- december.
Tóth-Soma László (ford.): Patañjali: Yoga-sūtra I-II. fejezet. (Oktatási segédanyag). Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola, Budapest, 2013.
Tóth-Soma László: Kutatás a létezés értelme után – az önmegvalósítás Abszolút dimenziója. Tattva 16/1. 2013, 45–60.
WordNet 3.0, Farlex clipart collection. Princeton University, Farlex Inc., 2003- 2012.
Forrás:
Dr. Tóth-Soma László: Az önmegvalósítás dimenziói és a meditáció. In: Tattva, XVII. évfolyam, 2. szám, Meditáció, 2014. október, 15-30.
Képek: pixabay.com és speakingtree.in