Az évszakváltásokkal az ájurvéda szerint nekünk magunknak – a testünknek, az elménknek és a szellemünknek – is változásra van szükségünk, életmódunknak érdemes követni az anyatermészetben zajló folyamatokat.

Az évnek ebben az időszakában szervezetünk másfajta táplálékot kíván, és a télitől eltérő életvitelre van szüksége, hogy megőrizhesse egyensúlyát. Az ájurvéda megközelítése szerint a szervezet öntisztító folyamatait támogatni lehet tavasszal és ősszel, amikor a természetben is változás van, de még nem szélsőséges a hőmérséklet.

A tavasz beköszöntével az év meleg és nedves időszakába lépünk. A tél túlnyomórészt hideg és nyirkos, ami a kapha dósa (föld-víz elem) felhalmozódásának kedvez.

Itt az ideje tehát lecsökkenteni a felgyülemlett kaphát (pl. a többlet súlygyarapodást), amivel megelőzhető a szervezet renyhe működése, illetve más kaphával összefüggő egészségi problémák, mint például a tavaszi megfázás vagy a szénanátha.

A koronavírus miatt több mint egy éve tartó extra stressz és felbolydult életmód, kevesebb mozgás és szabadidő hatását szintén segítenek ellensúlyozni ezek a kis ájurvédikus trükkök, amiket könnyen beépíthetsz a mindennapjaidba.

Andrea Piacquadio fotója a Pexels oldaláról
  1. Állítsd az ébresztőórádat 7 órára vagy korábbra, mert ha tovább maradsz ágyban, az növeli a kaphát a szervezetedben.
  2. Masszírozd át a tested meleg szezám vagy napraforgó olajjal, majd tusolj le meleg vízzel. A száraz bőr átdörzsölése kiváló arra, hogy stimuláld vele a nyirokkeringést és csökkentsd a cellulitiszt. Használj erős seprő simításokat a szív irányában, ezzel segítheted a folyadék eltávozását.
  3. Végezz lendületes gyakorlatokat, amelyek segítik megindítani a nyirokfolyadék áramlását a testben, így megelőzhetőek a pangásos problémák. A dinamikus és serkentő jógagyakorlatok, mint például a napüdvözlet ideálisak, mert felmelegítik és megdolgoztatják az egész testet.
  4. A tavaszi ájurvédikus/jógikus diéta főleg a keserű ételek fogyasztását javasolja (pl. gyógynövényeket: gyermekláncfüvet), továbbá fűszeres (pl. gyömbértea) és fanyar aromákat.
  5. Tavaszi megfázás esetében egyél könnyű, meleg és egyszerű ételeket, ezek segítenek kitisztítani a váladékot a szervezetedből. A leves különösen ideális erre a célra. Kerüld a tejtermékeket, az édességeket, a sült ételeket és az élesztős kenyeret, amelyek növelik a vérbőséget. A friss gyömbérből készült mézes tea szintén kiváló.

Szeretnél többet tudni arról, hogy használhatod az ájurvédát, a holisztikus indiai egészségmegőrzést közérzeted javítására és a betegségek elkerülésére? A BHF online ájurvédikus tanfolyamain a nappalid kényelméből tudhatod meg többek között a tavaszi megújulás és immunerősítés, öngyógyítás vagy aromaterápia titkait.

 

(Borítókép:Daria Obymaha fotója a Pexels oldaláról)