AAz ájurvéda megközelítése szerint a szervezet öntisztító folyamatait támogatni lehet tavasszal és ősszel, amikor a természetben is változás van, de még nem szélsőséges a hőmérséklet. Ami kint, az bent, s ahogy tavasszal felfrissítjük a talajt ültetés előtt, úgy a szervezetünk is igen hálás egy nagytakarításért.

A valódi böjt a teljes táplálékmegvonást drasztikusnak tartja, s akár a jógában, itt is egy finom egyensúlyra biztatja a gyakorlót.

Spirituális szempontból is lehet böjtölni, vagyis önzetlen céllal felajánlást tenni a „szváhá” lelkületével: „nem az enyém”.

Mintha lenne egy szeretetbank, ahová lehet betenni felajánlásokat, és olykor kérni-kapni egy kis kegyelmet lehetőleg másnak.

Ami elvárás nélküli, erőltetésmentesen történő elengedés, annak mindig megvan a spirituális hozadéka. Ezt érti az, aki már kipróbálta. A jóga tapasztalati tudomány.

A böjtbe beletartozhat szokás elengedése (a telefonos állandó stimuláció vagy készenléti állapot felfüggesztése), vagy egy új szokás beemelése, például 3 óránként 3 perces önvizsgálat, légzésfigyelés, érzelem stb.

Minden kilökődést, tisztulást a máj irányít, ezért jó ötlet támogatni a működését ilyenkor.

Menstruáció alatt tilos a böjt minden formája, hiszen a folyamat maga is intenzív tisztítás.

Néhány ötlet új szokások kialakítására:

Májméregtelenítésre

  • ha egy jó pohárnyi forró, lime-os vízzel jól indul a nap, lassan elkortyolni;
  • heti egyszer májpakolás (forróvizes palackot tenni a májra, rá egy vizes törölközőre, fél órán át pihenni, akár jóga nidrát gyakorolni);
  • heti egyszer 1 kg sót meleg vízbe tenni, fél órán át pihenni benne, fejre hideg vízből kicsavart törölközővel, majd fél óra savászana és relaxáció;
  • csalánteakúra;
  • gyermekláncfű-levél rágcsálása: kb. 5-6 levél éhgyomorra;
  • ima reggeli ébredéskor és esti lefekvéskor;
  • napi 1 óra csendgyakorlat ;
  • a jóga gyakorlásban az ízület- és mirigytisztító gyakorlatok, a csavarások, a relaxáció és a nádi-sódana kiváló.

Kecsari kúra

Súlyos áma (elsalakosodott) állapotnál, ha a szervezetet már nagyon megterhelték a salakanyagok és a mérgek, vagy egyszerűen csak tavaszi nagytakarítás céljából nagyon hasznos és hatásos ez a kúra. A felhalmozódott káros salak- és méreganyagok mellett 1-2 kilótól is könnyedén megszabadulhatunk.

A rizsnyákdiétánál 3 napig mindhárom étkezésre, reggelire-ebédre-vacsorára rizslevest (kecsari) kell enni, és sok forró vizet inni.

A rizsleves (kecsari) elkészítése 4 főnek:

  • egy bögre bászmátí rizs
  • egy bögre mungóbab vagy  vörös lencse
  • 1,2 liter víz
  • ízlés szerint Himalája-só (minél kevesebb)
  • ghee
  • őrölt kurkuma és fekete bors ízlés szerint,
  • friss gyömbérreszelék vagy apró kockák ízlés szerint
  • 1/2 tk őrölt római kömény
  • 1/2 tk köménymag, mert az megfelelő módon stimulálja, ingerli a bél falát.

Elkészítése:

A ghee-n megpattogtatjuk a köménymagot, gyorsan a gyömbért, a kurkumát pici fekete borssal, római köménnyel összekavarjuk, a rizst és lencsét kicsit megpirítjuk, majd vízzel felöntve kb. 30 perc alatt puhára pároljuk.

Az étkezések között lehetőleg minél több forró vizet igyunk, mert ez nagymértékben hozzájárul a méregtelenítés sikeréhez, és elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy a böjtkúránk sikeres legyen, hiszen a forró italok ivásával jelentősen aktivizáljuk a bélműködésünket, továbbá elkerüljük a böjtkúrák kellemetlen tüneteit, mint a rosszullét, a fejfájás vagy az idegesség. Nagyon hatásosan csillapítja a nem valódi éhségérzetet, és nagyszerűen előkészíti az ámát a távozásra.

A forró víz elkészítése:

Szerezzünk be ásványi anyagokban szegény vizet, ez vagy forrásvíz, (palackozva beszerezhető), vagy babavíz, vagy tisztított csapvíz legyen.

A vizet 10-15 percig forraljuk, majd esetleg termoszban melegen tudjuk tartani.

Félóránként, esetleg óránként 2-3 kortyot iszunk belőle.

negyedik nap reggelén egy fél csésze vízbe egy fél citrom levét, egy csipet sót, egy jó kanál ricinusolajat és egy negyed kanál gyömbérport teszünk, esetleg friss gyömbérből egy pici darabot belereszelünk, megisszuk.

Ez a keverék tökéletesen eltávolítja a megérett ámát (méreganyagokat-salakanyagokat), és nagyon hamar eredményt hoz.

A hashajtás után az első étkezés lasszí legyen, vagy ismét rizsleves! Ezt követően nagyon lassan és óvatosan térjünk át a meleg és vegetariánus étrendre!

Lasszí készítése:

Friss, tartósítószer-mentes joghurtot kétszeres vagy háromszoros mennyiségű vízzel hígítunk, habverővel csomómentesre keverjük. Ízesíthetjük nádcukorral és gyömbérrel, kardamommal vagy gyömbérrel és sóval.

Ez a böjtkúra a forróvízivással,jógával kiegészítve teljesen megtisztítja a szervezetet, ezáltal jelentősen megnöveli az életerőt.

Természetesen minden betegségnél konzultálni kell a kezelőorvossal.

Kornhoffer Tünde jógaterapeuta

www.aranycsillag-joga.hu

Források:

Női jógaterapeuta képzés, Mezősi Anna–Kornhoffer Tünde 2018.

Anaya nőijóga-oktató képzés, Egészség-betegség jegyzet 2018., 3. kiadás (magánkiadás)

Borítókép, első kép: a fotók a Gangesz parton, 2019 Rishikeshben készültek.

A szerző további cikkei:

A pánikbetegség jógaterápiája 1. rész

A pánikbetegség jógaterápiája 2. rész

Vidám jógamese