Amíg nem ismertem az ájurvédikus testtípusokat, addig nyaralásainkból fáradtan értem haza – napok kellettek az újratöltődéshez. Ismerős?

Íme, néhány ötlet, hogy feltöltődj nyáron – még van időd kipróbálni!

Hogyan nyaraljon a vata?

Nagyon szeret mozogni. Utazzon, nézze meg a látványosságokat – elsősorban a természeti gyönyörűségeket –, de közben ügyeljen a következőkre.

  • A helyi friss ételek rendszeresen, napi háromszor, főzve, párolva kerüljenek a tányérjára. Szó szerint! Ne sebtében kapja be az ételt, hanem adja meg a módját: ülve, lassan, élvezettel egyen. A leveseket vacsorára (is) fogyassza.
  • Legyen a jógája a légzéstudatosság.
  • Sétáljon sokat mezítláb a földön (földelés).
  • Egyensúlygyakorlatokat végezzen, a Tádászanát minden nap gyakorolja, utána meditációval.
  • Tratak-gyakorlata (koncentráció) a felhőnézés legyen (bhinta tratak), amely csökkenti a szorongást.

tundi2

Gyors élet, gyors halál – igaz ez a pittára is

  • Vízpartra utazzon. Fürödjön, ringatózzon sokat a vizekben! Ne napozzon – inkább hűsöljön.
  • Legyen mértékletes a táplálkozásban és programokban egyaránt! Ne merüljön ki! Saláták és friss gyümölcsök jót tesznek, ne hagyjon ki főétkezést. A dinnyét sózza, fekete borssal hintse meg (vértisztító).
  • Jógája az előrehajló (befelé fordító) és csavaró (méregtelenítő) gyakorlatok.
  • Tratak-gyakorlata a víz nézése (jala tratak), amely csökkenti a lobbanékonyságot, a dühöt, a haragot.
  • A Makarászanát minden nap gyakorolja, napi 3×5 perces So Ham meditációkkal (nyugtat).

A kapha vegye nyakába a világot!

  • Mehet városokba, hegyekbe. Túrázzon, kiránduljon sokat, ébredjen fel korán! (Lustaságát segít legyőzni a sok látnivaló.)
  • Kis adagokat egyen, rendszeresen. Kevés alkoholt igyon!
  • Jógája a lendületes Napüdvözlet-sorozat, az ízületek alapos átmozgatása legyen (serkentő).
  • Hőstartásokat 11 lélegzetig tartsa ki naponta (jó tűz ébresztésére, lelkesítésre).
  • Tratak-gyakorlata: gyertyaláng nézése (agni tratak), amely tisztítja a homlokközpontot és csökkenti a mohóságot, a birtoklásvágyat.
  • Meditációja 10 perces csendmeditáció lehet (tisztítja az elmét).

tundi3

Jó az ájurvéda a nyaralásban is

Pittaként korán, 6 órakor ébredtem a tengerparti nyaralásunkon, jógáztam a parton, ügyeltem a rendszeres étkezésemre, napközben végig a tengerben fürödtem a gyerekekkel. Ezalatt kapha férjem bejárta az egész környéket a 35 fokos melegben. Ő sokszor kihagyta az ebédet is. Este kellemesen vacsoráztunk, beszélgettünk, mélyen aludtunk.

Mindenki töltődött. Senkinek semmi hiányérzete nem maradt.

Jó az ájurvéda a nyaralásban a családi béke teremtésére is, próbáljátok csak ki!

A dósákról részletesen itt lehet olvasni. https://jogapont.hu/a-harom-dosa-tana/

Kornhoffer Tünde

Anaya nőijóga-oktató, minősített himalájai jógatanár, jógaterapeuta

www.aranycsillag-joga.hu

Fotók: Kornhoffer Tünde