A régi indiai bölcsek tudták, hogy a természet ciklusai – így például a napszakok és az évszakok váltakozása – befolyással vannak ránk. Nincs fölöttük hatalmunk, ám az életmódunkról – így például arról is, hogy mit eszünk – magunk döntünk, ha pedig alkalmazkodunk ezekhez a ciklusokhoz, testileg-lelkileg egyaránt jót teszünk magunkban. Cikkünkből kiderül, hogy az ájurvéda szerint hogyan készülhetünk fel az előttünk álló téli időszakra.

Kívül kapha és vata, belül pitta

Az ájurvéda az úgynevezett dósákból indul ki. Ezek egyfajta erők, amelyek az öt őselem – az éter, a levegő, a tűz, a víz és föld – különböző arányú kombinációiból jönnek létre, magukban hordozva az egyes alkotórészeik tulajdonságait. A három dósa a következő: vata – mozgékonyság, pitta – emésztés, hőszabályozás – és kapha – stabilitás, „leföldeltség”. A dósák a természetben és a testben – mint a természet részében – egyaránt jelen vannak, ám a különböző ciklusokban különböző módokon és arányokban.

Szervezetünk működését a téli időszakban kívül a kapha és a vata, belül pedig pitta minőség határozza meg. A kaphából adódóan egyfajta nehézségérzetet tapasztalunk, illetve a fokozódik a nyálkatermelés, míg a vata miatt a bőr és a nyálkahártya a szokásosnál szárazabb lehet. Belül azonban – a pittának köszönhetően – felerősödik az emésztés tüze, az agni. Az agni felel azért, hogy az ételeinket meg tudjuk emészteni, a bennük lévő vitaminokat és tápanyagokat be tudjuk építeni, megerősítve testünk természetes védekezőképességét. Az ájurvéda számos módszert ajánl az agni életben tartására, melyek a modern európai ember mindennapjaiban is viszonylag egyszerűen alkalmazhatók.

Tápanyagban gazdag zöldségek

Most van a szezonja van a céklának, a burgonyának, az édesburgonyának, a sárga- és a fehérrépának, amelyek gazdagok antioxidánsokban, ásványi anyagokban, vitaminokban – különösen A- és C-vitaminban, így alkalmasak arra, hogy megalapozzuk velük az ellenálló képességünket az előttünk álló hideg időszakra. Ráadásul ezek helyben teremnek, így a környezetet is óvjuk, ha a messziről érkező zöldségfélék helyett ezeket tesszük a kosarunkba.

Zsiradékok

A szervezetnek ilyenkor nagyobb szüksége van zsiradékokra, mint egyébként. Így a főzés és a sütés során használhatunk ezekből kicsit többet, mint az év más szakaszaiban – mivel az agni most erősebben ég, a szervezet képes lesz feldolgozni őket. Fordítsunk azonban figyelmet a minőségükre. Ajánlott az extra szűz olívaolaj, a kókuszzsír, illetve a ghí.

Fehérje

A fehérjék a test építőkövei – télen pedig ezekből is többre van szükség, hogy megőrizzük az ellenálló képességünket. Az emberek fejében általában a hús él elsődleges fehérjeforrásként, az ájurvéda azonban nem javasolja ennek fogyasztását. A fehérjét minden további nélkülfél felvehetjük szójából, lencséből, babból, illetve különféle csonthéjasokból – dió, mandula, mogyoró – is.

Rostok

A rostok hozzájárulnak az emésztőrendszer megfelelő működéséhez, ami egyfelől az egészség kulcsa, másfelől a súlyfelesleg kialakulása is megelőzhető általa. Megtalálhatók a már említett zöldségekben, a szezonális hazai gyümölcsök közül az almában és a körtében. A gabonák közül érdemes teljes értékűeket választani, amelyek a gabona mind a három részét, azaz a korpát, csírát és a magbelsőt is tartalmazzák.