Januárban minden nappal közelebb kerülünk a tavaszhoz, amiből azonban egyelőre nem sokat érzékelünk. Úgy tűnik, ez a hideg és sötét hónap különösen lassan telik, fáradékonyabbak vagyunk, szeretnénk többet aludni, és hajlamosabbá válunk a betegségekre is. Ha azonban az ájurvéda tanácsai szerint étkezünk, könnyebben átvészelhetjük ezt az időszakot. Nézzük, mit ajánl az ősi tudomány januárra!

Meleg levesek

Különösen fontos szerepet játszanak ilyenkor a levesek – és nem csupán melegítő hatásuk révén. Például kalóriát spórolhatunk velük, hiszen az első fogás után a másodikból már eleve kevesebb fér a gyomrunkba, ugyanakkor gazdagok vitaminokban és ásványi anyagokban, amelyek energiával töltik fel a testet. Különösen ajánlottak ilyenkor a gyökérzöldségek, úgymint sárgarépa, fehérrépa, zeller, cékla, burgonya, de a tökből is nagyszerű krémlevest dobhatunk össze. A fűszerezésnél most lehetünk kicsit bátrabbak – ily módon még inkább táplálhatjuk az emésztés tüzét, szanszkrit szóval agnit.

Főfogásként is zöldség

„Másodiknak” is inkább valamilyen zöldséges ételt válasszunk hús helyett. Sajnos ilyenkor már nincs nagy választék, és lehetséges, hogy valamilyen alapanyag csak mirelitként kapható – de áthidaló megoldásként ez is beválhat.

Az elkészítés során használhatunk egy kicsit több zsiradékot, feltéve, ha az növényi eredetű és jó minőségű, mint például az extra szűz olívaolaj. Az ilyen zsiradékok ugyanis szintén melegítő hatásúak, és a szervezet is képes megbirkózni velük, hiszen az agni most erősebben ég.

Köretként az ájurvéda rizst, hajdinát, kölest javasol, kerülendő viszont a búza – így kenyérből se fogyasszunk most sokat.

Erjesztett ételek

Az erjesztett ételek közül a talán a savanyú káposztára gondolunk elsőként, de bármilyen más erjesztett zöldség is ajánlott – uborka, cékla, paprika és így tovább. Akár minden főétkezéshez fogyaszthatjuk őket, több okból is. Egyfelől melegítő hatással bírnak, amire ilyenkor nagy szüksége van a szervezetnek, másrészt pedig javítják az emésztést és fokozzák a kiválasztás. Utóbbiaknak esztétikai előnyük is, így például könnyebben megszabadulhatunk általuk az ünnepek során felkúszott plusz kilóktól, és még a bőrünk is tisztábbá és egészségesebbé válik.

Kevesebb, de egészségesebb édesség

Bár a zsiradékok terén lehetünk megengedőbbek, a nehéz édességek fogyasztása most még annyira sem kívánatos, mint az év más hónapjaiban. Az ünnepek után talán kevésbé is vágyunk ilyesmire – ha pedig mégis, egyfajta kompromisszumot jelenthetnek a szezonális gyümölcsök, mint például az alma vagy a körte, sütve vagy párolva, fahéjjal, szegfűszeggel, gyömbérrel fűszerezve. Ezek testnek-léleknek egyaránt jót tesznek.