Lassan végre magunk mögött hagyjuk a hideg téli és kora tavaszi napokat, a holisztikus indai orvoslás, az ájurvéda szerint ideje kiegyensúlyozni az évszakváltásból adódó kibillenéseket a szervezetünkben. Dévai Zsuzsanna szakdolgozatából megtudhatod, hogy milyen ételek, jóga- és légzőgyakorlatok és tevékenységek segíthetik a tavaszi megújulásod.

A hideg és nyirkos őszi-téli időszakban felgyülemlik a kapha dósa (föld-víz elem) a szervezetünkben. Az ájurvéda tanítása szerint az anyagi világot és a testünket az öt őselem (az éter, a levegő, a tűz, a víz és a föld) alkotja. Az őselemek különféle kombinációi hozzák létre a természetet irányító rendező elveket vagy energiákat, a dósákat. A három energia, a váta, a kapha és a pitta dósa mind jelen vannak a szervezetünkben, de általában az egyik domináns. Viszont mindenkire igaz, hogyha az ideális dósa arányaink eltolódnak, az betegséghez vezet.

A tavasz beköszöntével itt az ideje tehát lecsökkenteni a felgyülemlett kaphát (pl. a többlet súlygyarapodást).

Először nézzük meg az étkezést! Az ájurvéda szerint érdemes a csípős, a keserű és a fanyar ízeket előnyben részesítened, javasolt a könnyű, száraz és meleg ételek fogyasztása. Naponta háromszori étkezés javasolt, 10-18 óra közötti időszakban, kerüljük tehát a kora reggeli és a késő esti étkezést, sőt, időnként célszerű kihagyni egy-egy étkezést. Tavasszal egyszer a böjt is hasznos lehet.

Ebben az évszakátmenetben kerüld a hideg italokat, a teák viszont jótékonyak, különösen a gyógyteák,

mint a gyömbéres, fahéjas, fűszeres teák, a fanyar ízű gyermekláncfű, mezei katáng, cikóriagyökér. Kevés mézzel ízesítheted is ezeket. A gyógyteákat rendszeresen ajánlott fogyasztani, mivel a gyógynövények nagy segítséget jelentenek a kapha dósa csökkentésében.

Valeria Boltneva fotója a Pexels oldaláról

Az anyagcsere élénkítésére cayanne bors, gyömbér, mustár, fahéj, szegfűszeg és a foghagyma hatásos segítség lehet.

A kapha dósa csökkentésére a gyümölcsök közül az aszalt gyümölcsöket, az almát, a gránátalmát és a savanyú gyümölcsöket, például a citromot és a grapefruitot fogyaszd bátran, ez utóbbiak a nyák oldásában is segítséget jelentenek.

A zöldségek nem terhelik meg nagyon az emésztést, nyugodtan válogathatsz a színes tavaszi felhozatalból,

különösen a spárga, a cékla, a kaliforniai paprika, a brokkoli, a kelbimbó, a káposzta, a zeller, a padlizsán, a zöldbab, a saláta, a gomba, a petrezselyem, a borsó, a burgonya, a retek, a spenót és a torma ajánlott. Gabonaféléket, például árpát, hajdinát, kölest és rozst csak kis mennyiségben fogyasszunk a testsúlynövelő hatásuk miatt, a magvakra ugyanez igaz.

A masszázs is segítség lehet a téli salakanyagok eltávolításában. Inkább az erőteljes olajos masszázs javasolt, amihez melegítő hatású olajat, például mustár- vagy lenolajat válassz.

A jóga és a légző gyakorlatok is jótékonyak. Tavaszi tisztuláshoz inkább az erős testgyakorlás ajánlott, az aktívabb ászanák, például a fejenállás és a mellkas nyitó gyakorlatok és a bhasztriká pránájáma.

Válassz erős, vérkeringést fokozó mozgásformákat (futás, séta, kerékpározás), és ha teheted, a természetben sportolj.

A meleg és száraz szellő, valamint a napozás nagyon sokat segíthet, ellenben a nyirkos, a hideg erősíti a kapha dósát. Ha mentálisan és fizikailag is aktív tevékenységekbe kezdesz, új kihívásokkal, sok élménnyel, biztosan magad mögött hagyod a tél nehézkességét, és megújultan tudod majd élvezni a jó időt.

(Borítókép: Alena Koval fotója a Pexels oldaláról)