“Egy tanfolyamot elvégezni egy dolog; a tanítást megemészteni és magunkba olvasztani pedig egy másik. Ez több életet vesz igénybe. Csináld! Mi a siker titka? Három titok van. Az első titok: …..gyakorolj! A második titok: …..gyakorolj! A harmadik titok: …..gyakorolj!” (Szvámi Véda)

Az út megtisztítása – Dr. Stephen Parker Stoma könyvében a jóga pszichológiai vonatkozásait veti össze a rádzsa jóga nézőpontjaival, hogy a gyakorlásunk mélyebb szintjeire juthassunk.

“Először saját érzelmi tisztításotokra kell törekednetek ” (Gelek Rinpocse)

A spirituális ösvényen való haladás együtt kell, hogy járjon a személyiség fejlődésével, az érzelmek tisztításával.

A jóga átadásának ősi módszere, melyben a tanuló évtizedekig együtt élt Mesterével, lehetővé tette, hogy az érzelmei megtisztuljanak.  Ez számunkra sajnos nem elérhető, ezért más módszert kell találnunk.

A jóga gyakorlásában minden felerősödik, a zavarodottságok is, nemcsak a tiszta és csendes állapotok. Ezért fontos tanító irányítása mellett gyakorolni, aki személyre szabott gyakorlással segíti tanítványát tovább haladni.

A jóga gyakorlása mellett önismereti útként szeretettel ajánlom Stoma könyve alapján elkezdett gyakorlásunkat.

Fontos figyelmeztetés: nagy traumák után, depresszió, pánik és egyéb mentális zavaroknál kizárólag szakmai felügyelet mellett kezdjük el ezt a gyakorlást, hogy ne fokozódjon a zűrzavar azzal, hogy újabb megoldandó feladatokra látunk ezáltal rá, pedig még nem oldottunk meg ennél fontosabbat. Klinikai szakpszichológus ilyenkor fontos!

Az út megtisztítása szádhana

  1. feladat

Hogy vagyok?

Ma fogalmazd meg, hogy érzed magad, milyen érzelmed van felül?
Írd a naplódba, naponta 3-szor kicsit leülve, 2 percre elcsendesedve, s ezalatt megvizsgálva.

Utána végezz 3 kör nádi sodanat (Stephen Parker: Az Út megtisztítása c. könyvben 287. oldal)
Olvasd el a könyv bevezetőjét.

  1. feladat

Mit érez a testem, mikor érzelem keletkezik?

Figyeld meg az egyes érzelmek hatását a testedre.
Ne minősítsd, ne akard változtatni, csak figyeld ma.
Naplózd a tapasztalást .

Például:
Öröm: könnyebben lélegzem, tágas a mellkasom.
Düh: szorít a gyomrom.

  1. feladat

Érzékelés az érzelemben

Mi az érzelem? Stephen Parker fenti című könyvében a 36–37. oldalon leírja, hogy az érzelem definíciójához nem létezik tudományos egyetértés.

Ezért jelen gyakorlásban 4 összetevőt fogunk tovább vizsgálni: érzékelés, gondolkodás, motiváció, szamszkara (szamszkara: szokássá vált érzelmi hajtóerő finom lenyomata).

A legtöbb dolog, amit érzünk, nem érzelem. Például: zsibbad, hideg, meleg stb.

Gondolataink és érzékeléseink teszik az érzelmet elme-test jelenséggé.
Viszont érzékeléseink ráirányíthatják a figyelmet erős érzelmekre, amit megvizsgálhatunk, hogyan hat a viselkedésünkre. Ez a folyamat lehetőséget kínál arra, hogy újraformáljuk a gondolkodásunkat és cselekedeteinket.

Az erős érzelmeket kísérő testi érzeteket kiszoríthatjuk a tudatosságból (például: dühnél nem veszem észre, hogy nő a testhő, zihál a légzés stb).

Ez vezethet a testben megmaradó feszességekhez.

Feladat: figyeld mi történik a testedben az érzelmek hatására, és ÉREZZ BELE, MI TÖRTÉNIK BENNED.
Például mikor egy kiscicát simogatsz.

Minél többet gyakorlod, annál nagyobb lesz az esélyed a reakcióid helyett döntéseket hozni.
Legalább 2-3 esetet naplózz naponta!

  1. feladat

Gondolkodás az érzelemben

(Stephen Parker: Az Út megtisztítása c. könyvében 38. oldal)

Mit jelent reakció helyett dönteni, döntést hozni?

Az esetek többségében a minket ért hatásokra reagálunk. A viselkedésterápiának az egyik lehetősége megváltoztatni az érzelmi energiát módosító, csatornázó gondolatokat. Sok olyan gondolatminta van, ami még nem érzelem. Van lehetőség a mintát változtatni, ha a mintáink, gondolataink, érzelmeink szenvedést, ártást (himszát) okoznak.

Ehhez most kezdd el kíméletlen őszinteséggel vizsgálni azt az uralkodó gondolatmintát, és az abból kialakuló érzelmet (ezzel könnyebb kezdeni), ami a legjobban zavar magadban.

Erre a vizsgálódásra egy esztendőt szánj.

Vizsgáld meg alaposan. Mint egy tanú. Ne akard most megváltoztatni, ne ítéld, ne minősítsd, csak éber figyelemmel vizsgáld meg. Naplózd, ha teheted.

A jóga célja a szamádi, a saját igaz természetre való rátalálás egyik alapja az őszinteség magaddal, mert csakis ezen keresztül mehet végbe minden változás.

A FOGADÓ HÁZ
Simon Imre fordítása

Az emberi lény mint egy fogadóház
Minden reggel más vendéget vár
Az öröm a szomorúság és a
hitványság
Gyakori vendégek
De nagy ritkán a tudatosság is betéved
Fogadd be őket szívesen
Még ha a fájdalom is durván bezörget
Adj neki helyet
Hisz ő is a te vendéged
Fogadd be őket szívesen
Mert új örömöket hoznak neked
A szégyenkezés a rosszindulat
Borús gondolatok
Szívéllyel fogadd őket úgy szintén
Légy hálás mindegyiknek
Mert mindnyájan Istentől jönnek

Forrás:

  • Stephen Parker: Az út megtisztítása. Ursus Libris, 2019
  • Aranycsillag Jóga Facebook-oldal, szádhana gyakorlása Kornhoffer Tündével

Írta: Kornhoffer Tünde
himalájai jógatanár, Anaya női jóga oktató képző
www.aranycsillag-joga.hu

Fotó: Kornhoffer Tünde