Ki korán kel, jógát lel, hogy szabadon éljek a mondással. Ugyanis a korai órákban végzett jóga ténylegesen aranyat ér. 

Jógázni a nap bármely szakaszában áldásos, azonban étkezés után, illetve közvetlenül lefekvés előtt kevésbé ajánlott, mivel a test egészét energetizálja a gyakorlás. 

Az embernek több indoka van, hogy miért jógázzon, ilyen lehet a lelki béke megtapasztalása is. Reggel, amikor nem szalad még annyira a város, az egész napos por is leülepedett és éjszaka felfrissült a levegő. Mikor tavasszal csicseregnek a madarak, nyáron már élvezhető a nap meleg fénye, ősszel és télen, minden csendes… ezeken a reggeleken kell jógázni, hiszen a környezet tálcán kínálja neked azt a békét, amit szeretnénk megtapasztalni. 

Ébredés után talán még az elme is nyugodtabb. A napközbeni, esti jógának megvan az a veszélye, hogy az embert nyomasztják a napi gondok. Vagy még rágódik a dolgokon, vagy már előre gondolkodik, de az elme nem a nyugodt jelent éli meg. Reggel még nem érik ilyen szintű hatások az embert, így könnyebb a jógára, befelé figyelni. De talán a legfontosabb dolog, amiért érdemes reggel jógázni, az az ébresztő hatása. Ha csak ászanázik az ember, és nem alkalmaz semmilyen légzőgyakorlatot, bandhát (energiazár), meditációs folyamatot, akkor is garantálni tudom, hogy a jóga után nem lesz szükség kávéra, teára. A mozgástól az anyagcsere beindul, az izmok felmelegszenek, felgyorsul a véráramlás. És ez csak testi szinten történik. Ha a légzőgyakorlatok és a bandhák segítségével az energiaáramlást is beletesszük a képletbe, teljes lesz a siker. Sokkal lendületesebben fog indulni a nap, és a stresszkezelés is könnyebbé válik. Lehet, hogy kezdetben nehézkes lesz felkelni, de mint minden, ez is csak szokás kérdése. Ha rendszeressé válik a gyakorlás, és nagyjából ugyanabban az időpontban történik, észre fogod venni, hogy egy idő után az ébresztőóra előtt pár perccel fogsz felébredni.

Egy kis reggeli szertartás is lehet az egész. Ébredés után ne kezdj el rögtön jógázni. Hagyj időt, hogy felébredjen a test, hogy mentálisan is kibújj az ágyadból. Érdemes egy pohár langyos vízzel indítani, hogy beinduljon az emésztés és kiürüljenek a belek. Így könnyebb lesz majd mozognod, nem lesz semmilyen feszítő érzésed. Egy alapos mosakodás után már állhatsz is a szőnyegre.

Tapasztald meg, hogy milyen frissítő hatással van a testre és lélekre a napindító jóga!

Írta: Modla Angelika vaisnava jógamester