YOGA FEST 2020 – Fő téma: a guru

2020. 12. 02. | Életmód, Filozófia, Jóga gyakorlás

Szerző: Mezei Katalin
 

Tizenkét tradicionális jógaiskola képviseltette magát az ötödik alkalommal, ezúttal a pandémia miatt online megrendezett YOGA FEST-en. A “tradicionális” jelző arra utal, hogy ezek az iskolák a jóga eredeti elvei alapján adják tovább ezt az ősi tudást, egy, a távoli múltba visszanyúló megszakítatlan tanítványi láncolat tagjaként. Mindezt az iskolák képviselői előadások és gyakorlati foglalkozások keretében is bemutatták.

A YOGA FEST-en részt vevő iskolák

Himalájai Jógatradíció
Iyengar Jógatradíció
Satyananda Yoga/Bihar Yoga Jógatradíció
Sivananda Jógatradíció
Astanga Jógatradíció
Vrindávan-Gangótri Jógarendszer 
Kaivalyadham Jógatradíció
Kundalini Jógatradíció
Jóga a Mindennapi Életben Jógatradíció
Kriya Jógatradíció
Bhakti Marga
Gitananda Jógatradíció

A fény ünnepe is volt

Komjáti Zsuzsa, a Magyar Jógaoktatók Szövetségének elnöke köszöntőjében kiemelte: a YOGA FEST ezúttal egybeesik a Dívalival, azaz a fény ünnepével. Maga a dívali szó fényfüzért jelent – a fesztivál fő témaja pedig a guru, aki fényt visz a tanítvány életébe, aki idővel maga is guruvá válhat, újabb és újabb tanítványoknak adva tovább ezt a fényt. Másfelől nézve a fény eleve bennünk van, csupán engednünk kell, hogy utat találjon magának, és megosztanunk másokkal – ami egyébként a YOGA FEST alapvető célja is. Az elnök a békemantrával zárta a köszöntőt: “Boldogságot és békét mindenkinek, tökéletes egészséget mindenkinek, fejlődést és gyarapodást mindenkinek, mentesüljön mindenki a szenvedések alól.”

A guru elv

Dr. Tóth-Soma László (Gaura Krisna Dász), a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola rektorhelyettese bevezető előadásában a guruelv lényegét foglalta össze. Ahhoz, hogy ezt megértsük, először azt kell tisztán látnunk, mi is a jóga valójában. A jóga ugyanis tradicionális értelemben egy olyan folyamat, amely a szennyezett anyagi tudat megfékezésére és megtisztítására irányul. Ahhoz, hogy célba érjünk, három dologra van szükség, úgymint

  • tapah – lemondás, melynek során eltávolodunk az anyagi világtól;
  • szvádhjája – a transzcendentális felé fordulás,  az anyagon túli világról szóló tudás tanulmányozása;
  • Ísvara-pranidhána – Isten iránti odaadás.

Ezen a ponton kerülhet fókuszba a fesztivál fő témája, a guru elv – hiszen a jógát mint folyamatot csakis egy guru, azaz lelki tanítómesterével lehet elkezdeni, illetve sikerre vinni. Azaz tradiconális értelemben véve a guru elfogadása megkerülhetetlen, még akkor is, ha ez a mai, “felvilágosodott” anyagi társadalmakban nem feltétlenül “divatos”.

A guru szó elsősorban így fordítható le: nehéz, súlyos, a guru tanításai pedig néha szintén nehezek, súlyosak. A guru e tanítások révén a tanítvány életére hat, folyamatosan tágítva annak testi-lelki-mentális korlátait, segítve őt az önmegvalósításban – ami tulajdonképpen maga a jógafolyamat.

A guru értékrendje nem az anyagi világból való, ahol jelenleg tartózkodunk, hanem a transzencdentális alapokon nyugszik. A jógát egy láncolatban, szanszkrit szóval paramparában sajátítja el, s ezáltal válik képessé arra, hogy maga is tanítványokat fogadjon el, és az önmegvalósítás felé vezesse őket. A szentírások szerint pedig – amelyekre gyökérként hivatkozunk –, az első guru maga Isten volt: ő adta át a tudást először Brahmának, aki szintén továbbadta – és a tudás azóta is változatlan formában száll alá mesterről tanítványra.

A gurunak a tudás mellett rendelkeznie kell a tisztaság tulajdonságával is. Ez nem csupán testi tisztaságot jelent, hanem mentális és lelki tisztaságot is, amibe az elméből és a dühből fakadó tettek, illetve a beszéd kontrollálása éppúgy beletartozik, mint a nyelv, a gyomor és a nemi szervek késztetéseinek a kordában tartása. Mindez a jama és a nijama elveinek gyakorlásával érhető el, amelyek több tradícióban is fellelhetők. Ami pedig a tudás illeti, a gurunak, függetlenül attól, hogy a jóga mely területét ismerteti meg éppen a tanítvánnyal, a felszabadulásra és az abszolútummal való összekapcsolódásra irányul. 

Jógarádzsa Kiválósági Díj és Jógarádzsa Közönség Díj 

A YOGA FEST-en került sor a Jógarádzsa Kiválósági Díj és a negyedik Jógarádzsa Közönség Díj ünnepélyes díjátadójára. A Bhaktivedanta Hittudományi Főiskoláról online közvetített átadón az érdeklődők virtuálisan találkozhattak a Jógarádzsa Kiválósági Díj nyertesével, Szabó Szilviával, Jógamájával és a Közönség Díj nyertesével, Krasznai Anna, Dhanjával. A díjakat dr. Banyár Magdolna (Maharání Déví Dászí), a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola rektora és dr. Tóth-Soma László (Gaura Krisna Dász), a Jógarádzsa Kiválósági Díj Szakmai Bizottságának elnöke és Hortobágyi Gabriella, a Jógarádzsa Díjak koordinátora képviselte. Mátyássy Lilla, az esemény házigazdája a megnyitó beszédében megosztotta a közönséggel a Díj megalapításának célját, létrejöttének és nyertes kiválasztásának körülményeit, továbbá a beérkező szavazatokkal kapcsolatos statisztikákat.