A vaisnava női szépség

2021. 11. 27. | Életmód

 

Mit tanulhatunk a női szépséghez való hozzáállásról India legfontosabb szentírásából, a Bhagavad-gítából? Milyen ruhákat, kiegészítőket viselnek az indiai nők, és ezek mit szimbolizálnak? Dr. Bati Zsuzsanna, a BHF hallgatója, és a Mesél az Univerzum blog szerzője ad betekintést ebbe a színes világba.

 

mṛtyuḥ sarva-haraś cāham
udbhavaś ca bhaviṣyatām
kīrtiḥ śrīr vāk ca nārīṇāṁ
smṛtir medhā dhṛtiḥ kṣamā

„A nők között a hírnév, a szerencse, a finom beszéd, a memória, az értelem, az állhatatosság és a türelem vagyok” – mondja Krisna a Bhagavad-gítá 10.34. versében.

Ez volt az első tanítás, amit a Bhagavad-gítá adott nekem. Egy kellemes őszi délután, a főiskola egyik tanítási szombati napján üzenetre vártam, azt szerettem volna tudni, mit is üzen nekem az élet akkor, abban a pillanatban. Ahogyan körbe-körbe nézelődtem a főiskola főépületében, megakadt a szemem egy halványkék színű, arannyal szegélyezett emelvényen, amelyen egy kecses, magas üvegtál ékeskedett. Hívogatott, mágikusan vonzott magához. Kíváncsiságomnak engedve határozott mozdulattal, apró, mégis gyors lépésekkel az oltárszerű magaslathoz siettem. Talán percekig is eltarthatott, amíg ott álldogáltam, nézve a csodás színekben pompázó tálkát és a benne lévő színes halmazt. Papírhalmazt. A tálkában ugyanis kis színes, összehajtogatott papírdarabok várakoztak. Mindegyik várt valakire. A belső hangomat meghallva kiválasztottam magamnak egy gyönyörű királykék színűt, olyan kéket, mint amilyennel Krisnát is ábrázolják. A kiválasztott papíron a fenti versrészlet állt. Megőriztem. A későbbiekben ízlelgettem a mondatot, a szavakat, figyeltem az érzéseket, amelyeket kiváltottak a lelkemben, szívemben. Megvizsgáltam, hogy a hét fenséges női tulajdonság közül mely tulajdonságok azok, amelyek megvannak bennem és amelyeket szeretek magamban, s melyek azok, amelyeket fejleszteni szeretnék ahhoz, hogy bátran kijelenthessem, hogy magam vagyok a hírnév, a szerencse, a finom beszéd, a memória, az értelem, az állhatatosság és a türelem.

A felsorolt tulajdonságok a nők személyiségének, szépségének igazi ékességei. Krisna a versben a szerencsét, a finom beszédet, a memóriát, az értelmet, az állhatatosságot és a türelmet olyan erényként említi, amelyek közül az első három külső tulajdonság, míg a következő négy belülről mutatkozik meg, a lélek átható erejeként. A belső szépség a külső megjelenésben hűen tükröződik.

A belső szépséghez tartozik a Bahagavad-gitá szerint az emlékezőképesség, azaz a smriti; az a képesség, amely az írott szó értelmezésén kívül annak gyakorlatba ültetésének tudását is magában foglalja, azaz az értelem, a medhá; a bizonytalanság legyőzésének képessége, azaz állhatatosság, a dhriti; s az erős külső hatás ellenére meglévő kiegyensúlyozottság, harmónia, azaz a türelem, a ksamá.

A Krisna-hívő nők mindezeket a lelki szépséghez tartozó tulajdonságokat, illetve ezen felül is azokat az egyéb belső pozitív tulajdonságokat, amelyeket magukban hordoznak, a különös ruházatukban, a díszeikben különösen kifejezően tudják megmutatni, igazi eszmei értékeket közvetítve ezzel.

A Krisna-hívő nők a világ felé azt is üzenik öltözetükkel, ők Istent szolgálják. Istennek akarnak tetszeni mind lelkükben, mind külsejükben. A külsőségekben így a szeretet, a Legfelsőbbel való összekapcsolódás testesül meg, jelezve ezzel, ők a lelki önmegvalósítás útját járják. Ami kint, úgy bent, s ami bent, úgy kint.

A Krisna-hívő nők rendszerint szárit hordanak, ami különös méltóságteljességet, tiszteletteljes kisugárzást kölcsönöz a számukra. A szári az egyik legősibb viselet, többek között a lágyságot, a női lélek finomságát is szimbolizálja, így a szári igazi eszközévé válik annak, hogy a nők megmutathassák nőiségüknek mibenlétét, igazi szépségét.

A szári egy 5-6 méter hosszú, egy méter széles színes textil, amit a nők elegánsan feltekernek testükre. Többféle anyagból is választhatnak, hiszen a szári készülhet selyemből, pamutból, műszálból, de lehet a kiválasztott anyag viszkóz, juta, sőt akár gyapjú vagy ezek keveréke is. A színeket tekintve bármelyik színt kiválaszthatják saját személyiségüknek megfelelően, ezzel is kifejezve egyediségüket. A szárinak általában bordűrje is van, amelyik az egyik végén díszesebb motívumokat tartalmaz, amely textilrésszel a fejet, a hajat is el lehet fedni. A szári alatt a hölgyek gyakran alsószoknyát, felül pedig csólit hordanak, vagy a szári helyett hosszú szoknyát, csólit és dupatát vagy hosszú szoknyát, kúrtát és dupatát

A nők eleganciájukat és szépségüket ékszerrel tudják tovább emelni, az ékszer ugyanis elengedhetetlen kelléke a vaisnava kultúrának. Az ékszerek lehetőséget adnak arra, hogy a nők megmutathassák, milyen légiesek, könnyedek és kecsesek. Jellegzetes ékszereik közé tartozik a gyűrű, a karkötő, a bokalánc, a bokacsengettyű, a lábgyűrű és a tika. A tika egy ékköves dísz, amit a nők a hajuk választékába akasztva hordanak.

Különös jelentése van az úgynevezett kanthi-malának, a tulaszi növényből készült láncnak, amelyet kettő és három soros formában viselnek. A három soros lánc azt jelzi, hogy már avatott hívő az azt viselő hölgy.

Gyakran látni a vasinava nőkön orrbavaló díszeket is, ezeket rendszerint a bal oldalon viselik, azon a részen, ahol egy akupunktúrás pont helyezkedik el. Ennek az akupunktúrás pontnak az ékszerrel való aktiválása az önfegyelmet, erényességet erősíti.

A vaisnava nők fontos szimbólumokat hordanak magukon festett jelek formájában is. Azok a vaisnava nők, akik már férjezettek, a homlokukra jellegzetes élén piros színű pöttyöt, az úgynevezett bindit festenek fel, illetve a hajuk választékában festett vörös csíkot, szindúrt hordanak. Nagyon jellegzetes festett jel a tilaka jel, amelyet minden nap, minden reggel fürdés után a testük tizenkét pontjára festenek arany színnel. A tilaka jelek felfestése egy szertartás is egyben, hiszen a festés közben különböző mantrák zengetésével Krisnához való tartozásukat fejezik ki. 

A nők a hajukat középen elválasztva, rendszerint befonva vagy kontyban hordják, kibontva a nő haját általában csak a nő férje látja. Erkölcsi tartásukat ezen szokás mellett azzal is erősítik, hogy ha tehetik, szárival takarják el hajukat.

A vaisnava nők öltözködési kultúrájukkal, a visszafogott, szemérmes, mindenféle hivalkodást kerülő öltözékükkel azt hangsúlyozzák, hogy méltóságteljesek, tiszteletre méltóak, lelki tisztaságukat, szépségüket őrzik.

Földi életük során a lelki életet helyezik előtérbe, létüket a lelki önmegvalósítás, s Isten szolgálatába állítják.

Az a típusú szépség, amit a Krisna hívő nők a lelki fejlődés iránti elkötelezettségben meg tudnak mutatni, s ami megjelenik külső kisugárzásukban, különleges, érdekes és elismerésre méltó.  

(Borítókép:Devan Manuel fotója a Pexels oldaláról)

Ajánlott cikkek

Ajánlott tanfolyamok

Kiadványok