2020 nyara volt, mikor családi körünkben örömmel nyugtázta mindenki, hogy végre megjött az eszem: továbbtanulok. Aztán szóvá tettem azt is, hogy tudom, eddig a Táncművészeti Egyetemről volt szó, de engem felvettek egy másik intézménybe is, és igazából oda húz a szívem, a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskolára. És akkor hirtelen megint mindenkinek az arcára fagyott a mosoly, kikerekedtek a szemek… „hogy hová?” Azóta sokszor felemlegetjük, hogyan is alakulhatott ez így, én az egész eddigi életemet a táncművészetnek szenteltem, ezért mindenki meglepődött, hogy ilyen hamar és ennyire könnyedén döntöttem, ahogy döntöttem.
A Bhagavad-gītāban az olvasható, hogy lelki folyamat gyakorlásába négyféle ember kezd bele: (1) a szenvedő, (2) a gazdagságra vágyó, (3) a kíváncsi, (4) és aki az Abszolútról szóló tudás után kutat. Próbáltam visszaemlékezni, hogy a fentiek közül nekem mi volt a motivációm annak idején, és azon túl, hogy úgy találtam, kicsit mindegyik igaz, ráakadtam egy régi feljegyzésre még 2019-ből, amikor érzelmileg és egzisztenciálisan is nagyon a helyemen éreztem magam, csak épp közben meg azon aggódtam, hogy vajon meddig lesz ez így. Világ életemben nehezen birkóztam meg a gondolattal, hogy arról szól az élet, hogy egyszer boldogok vagyunk, aztán pedig törvényszerűen szomorúak. És hogy az fogja eldönteni, hogy elégedetten távozunk-e innen, hogy merre billen a mérleg nyelve: többször voltunk boldogok, vagy inkább szomorúak? Amellett, hogy persze szerettem volna jógaoktatóvá válni, még inkább azért jelentkeztem BHF-re mert az volt a benyomásom, hogy nekem itt el fogják magyarázni, hogy ez nem így van, mert az élet valójában sokkal több annál, amit az érzékszerveinken keresztül tapasztalunk belőle.

Hogy tudjak mellette továbbra is dolgozni, levelező tagozaton kezdtem meg a tanulmányaimat és emlékszem, hogy az első évben szinte tapintható volt a különbség, amikor a hétköznapokból megérkeztem erre a hihetetlen atmoszférával rendelkező helyre, amely érzetben valahol Harry Potter és a jedik világának határán állt, csak itt védikus mantrák voltak a varázsigék, a szanszkrit nyelvtan a rúnaismeret, az ájurvédikus dietetika pedig a bájitaltan. A könyvbéli fantáziákból tehát nagyon hamar valóságos élmények váltak, sőt, úgy éreztem, hirtelen két valóságom lett, az itteni és a „kinti”, tátongó szakadékkal a kettő között.
Aztán némi idő elteltével a jógikus elvek elkezdtek beszivárogni a hétköznapokba, először az életmód vagy a táplálkozás, később pedig a gondolatok és a lelki gyakorlatok szintjén. Az inspirációt ehhez a tanárainktól nyerhettük, akik saját példájukon keresztül mutatták be, hogy milyen személy válhat valakiből, aki egy többezer éves lelki tradíció alapjaira helyezi az életét. Az ő társaságukban, és szakmai gyakorlaton a Krisna-völgyben élő bhakták (Krisna-hívők – szerk.megj.) életébe betekintve újra és újra meggyőződhettünk arról, hogy van az életnek magasabb rendű célja annál, mint hogy minél ügyesebben lavírozzunk öröm és bánat tengelyén.
Korábban azt gondoltam a hitről, hogy az valami tálentum, ami valakinek megadatik – őket mindig irigyeltem –, és van, akinek pedig nem. De itt megtanítottak arra is, hogy a hit egy olyan képesség, ami mindenkiben ott van, csak foglalkozni kell vele. Egyáltalán nem más, mint amikor valaki meg akar tanulni biciklizni, vagy úszni.
Annyi a különbség, hogy a biciklizést, az úszást, vagy a táncot idővel abba kell hagyni, és amikor elfogadunk egy újabb testet, hogy abban újabb cselekedeteket hajtsunk végre, akkor ezeket a dolgokat mind ismét meg kell tanulni. A jóga által elérhető eredmények azonban nem ilyenek, mert nem az anyagi test, hanem annak lakójának síkján léteznek, aki örök és változhatatlan. Még hogyha nem is sikerül végigjárnunk a jóga útját, a következő életünkben ez az egyetlen, amit onnan folytathatunk, ahol abbahagytuk, mintha csak rég nem hallott, ismerős dallamok csengenének fel, természetes vonzódást ébresztve bennünk.

A lehetőséget mindig megkapjuk, én például most megszülettem egy olyan családban, ahol a kezdeti meglepettség szinte csak egy pillanatig tartott, azóta viszont nyitott szívvel és töretlenül támogatnak mindenben, amiről úgy gondolom, hogy közelebb visz önmagam megismeréséhez. Nem is olyan régen, a nagypapám úgy fogalmazott, mint egy igazi jógi: „Julcsikám, úgy látom, nagyon szépen mélyül a gyakorlásod. Most már tényleg nagyon oda kell figyelnem, mit készítsünk neked, mikor meglátogatsz bennünket, de nincs kihívás, amit a konyhában ne tudnék teljesíteni.” Ilyen csodás személyek odaadását élvezve telt az elmúlt három évem, ami egyfolytában ösztönöz a további fejlődésre, hogy egyszer majd célba érjek.
„A kevésbé értelmes emberek néha félreértik a tudás elérésének ezt a folyamatát, és úgy vélik, hogy ez a cselekvés mezejének kölcsönhatása. Valójában azonban ez a tudás utáni kutatás igazi folyamata. Ha valaki elfogadja ezt, akkor lehetősége nyílik az Abszolút Igazság elérésére. Ez tehát – ahogyan korábban már olvashattuk – nem a huszonnégy elem kölcsönhatásának az eredménye, hanem az elemektől való megszabadulás eszköze. A megtestesült lélek a test börtönében ül, ami egy huszonnégy elemből álló burkolat. Kiszabadulni belőle a tudás elérésének itt leírt folyamatával lehet. A folyamat leírásában a legfontosabb tényező az, amiről a tizenegyedik vers első sora ír. Mayi cānanya yogena bhaktir avyabhicāriṇī: a tudás megszerzésének végén az Úr tiszta odaadó szolgálata áll.”
Bhagavad-gītā 13. 8–12., A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupāda magyarázata.
(Borítófotó: Futár Ernő)











