Az első részben áttekintettük a prānát, mint összefoglaló fogalmat, és hogy az miként oszlik 5 vāyura, életlevegőre a testben. Most nézzük meg ezeket egyenként!
kép: https://www.brettlarkin.com/what-is-apana-vayu/
A prāṇa-vāyu (prána-váju)
Az első a prāṇa-vāyu, ami maga is egyike a vāyuknak (szeleknek). Fő eleme a levegő, előrehajtó, serkentő természetű. Ha a prāna-vāyu erőteljes a testben, akkor az ember érzelmileg stabil, mentálisan erős. Olyan ez, mint egy gyárban az emberi erőforrásokkal foglalkozó részleg, a prāṇa-vāyu feladata, hogy felveszi az energiát a környezet külső forrásaiból, és ellátja vele a szervezetet. A prāṇa ezen kategóriájának a helye a mellkas, a mellüregi régió a nyaktól a rekeszizomig. Ő felel a légzőrendszerért, a szív és érrendszerért, fenntartja a szívet, a tüdőt, a légzést, a nyelést és a légzés körforgását. A fejtől a szíven keresztül a köldök felé mozgó energia, ami szintén felelős az érzelmeinkért, az információk befogadásáért, érzékszervi észlelésért és az elme irányításáért.
Fizikai szinten, minden olyan betegség, ami a mellüregi szervek rendszerét érinti, legyen az akár egy megfázás, influenza vagy hörghurut, minden, ami a légzéssel kapcsolatos a prāna-vāyu növelésével kezelhető a szervezetben.
Mentális szinten, amikor a prāṇa-vāyu erős, észrevehetjük, hogy könnyebben végzünk el különféle feladatokat egyszerre, érzelmileg erős, stabil lábakon állunk.
Nézzük meg mely āsanák javítják, növelik a prāṇa-vāyu szintjét a testben:
◦ A mellkas nyitó āsanák: például a tādāsana (hegypóz), vīrabhadrāsana (harcos póz), ūrdhva-mukha-śvanāsana (felfelé néző kutyapóz) stb.
◦ A hátra hajló āsanák, amelyek nyitják a bordakosarat és segítik a törzs nyújtózását: például az ardha-candrāsana (félhold állás), az uṣṭrāsana (tevepóz) vagy a chakrāsana (kerékállás) stb.
fotó: Image-Source
A samāna-vāyu (szamána-váju)
A következő életlevegő a samāna-vāyu. A samāna egyensúlyozást jelent és a tűz elem uralja. Az 5 elemből felvett prāṇa a samāna-vāyun keresztül alakul át energiává. Ez a vāyu a rekeszizom és a köldök régiója között helyezkedik el. Olyan energia, amely irányát tekintve a test perifériájáról kiindulva cirkulárisan mozog, és befelé tendál.
Fizikális szinten segíti az emésztőrendszerben a tápanyagok feldolgozását és felszívását, a tüdőben „megemészti” a levegőt, mentális szinten pedig az információ feldolgozására, a lényeg megértésére hat.
Életünk során számtalan forrásból ömlő, sokszor nemkívánatos eseménynek, hírnek vagyunk kitéve. Rá vagyunk kényszerítve, hogy meghallgassuk ezeket a dolgokat, hála a technológiai fejlődésnek. Amikor egy rossz élmény ér minket, 2 dolog történik velünk: lesz egy benyomásunk a tapasztalatról, egy keserű hatás, ami nincs a kedvünkre, de emellett jön az élményből egy lecke, egy tanítás. Amit ilyenkor tennünk kell, hogy megőrizzük a tanítást, és elengedjük a benyomást. A samāna-vāyu mentális szinten a tanulság esszenciájának megőrzését teszi lehetővé.
Dolgozni kell a samāna vāyun továbbá, ha az embernek mondjuk gyomorrontása, puffadása, vagy hiányos tápanyag felszívódása van.
Mentális szinten, ha az ember elméje folyamatosan töpreng egy adott gondolaton, vagy nem képes befogadni, elengedni azt, akkor ezt a vāyut kell erősíteni, mert az segíteni fog lenyugtatni az elmét. Patañjali Yoga-sūtrája a 3. fejezetben beszél a samāna-vāyuról. Azt állítja, aki tökéletesen uralja ezt a vāyut, annak a testét egyfajta aura veszi körül. Ez egyértelmű, ha arra gondolunk, amikor az emberben a samāna-vāyu jól áramlik, akkor képes megfelelő módon felszívni a tápanyagokat, és a test minden sejtje jól táplált a megfelelő energiával, és a test automatikusan sugárzóbbá válik, sugárzik belőle ez az aura.
Mely āsanák javítják, növelik a samāna-vāyu szintjét a testben:
◦ Azok az āsanák, amelyek tartalmaznak altestcsavarásokat ülve, állva vagy fekve, samānát generálnak. Pl: parivṛtta-trikonāsana (kifordított háromszög állás), jaṭhara-parivartanāsana (gyomrot masszírozó, törzset elfordító póz), ardha-matsyendrāsana (fél halkirály póz) stb.
◦ Minden hasra ható āsana, mint a paścimottānāsana (ülő előre hajlás), nāvāsana (csónak póz) stb.
fotó: NomadSoul1
Az apāna-vāyu (apána-váju)
A következő a lefelé és kifelé irányuló apāna-vāyu, amelyet a földelem ural. Székhelye, elhelyezkedése a köldök alatti régióban van. Ez a vāyu hat a szervezetben termelődött salakanyagok, melléktermékek kiválasztására, eliminálására: mint a széndioxid, a széklet és a vizelet, izzadmány, a menstruációs váladék és minden hasonló. Mindezek mellett segíti a magzat megszületését is. Tehát energiával látja el a beleket, a veséket és a nemi szerveket. Nos, amikor a „gyártás” lezajlott a testben, a termelődött méreganyagtól meg kell szabadulni. Olyan ez, mint ahogy a gyártás során keletkezett hulladékot is el kell takarítania valakinek, az apāna-vāyu ezért felelős. Amikor az apāna-vāyu nem aktív, akkor székrekedés veszélye áll fenn, amikor pedig túlműködik, az ellentétes folyamaté.
Mentális szinten az apāna-vāyu segít megszabadulni a kellemetlen, nemkívánatos dolgoktól az elménkben. Amikor az apāna-vāyu gyenge az elménk folyton kelletlen gondolatok körül kattog.
Amikor a samāna-vāyu a jó gondolatok, benyomások, és tanulságok megtartásán dolgozik, apāna-vāyu igyekszik eltakarítani, kiszűrni a benyomásokat a negatív tapasztalatokból.
Fizikális szinten: az olyan problémák, mint a székrekedés, húgyúti fertőzések, menstruációs problémák és nemzési problémák kezelése az apāna-vāyu egyensúlyba hozásával zajlanak. Ősi jógikus szövegben (Nathamuni: Yoga Rahasya) említést tesznek két másik vāyuról is a nők számára; a prajabathya-vāyu – ami segít megtartani egy magzatot, és suthika-vāyu – ami segít megszülni a gyermeket.
Azok az āsanák, amelyek az alhasra gyakorolnak nyomást, segíteni fognak az apāna-vāyu kiegyensúlyozásában, generálásában. Ilyenek például:
◦ pāvana muktāsana (a szeleket felszabadító póz (vagy apānāsana)
◦ ülő csavarás, mint például a vakrāsana (ülő gerinccsavarás)
◦ śalabhāsana (sáskaállás) stb.
fotó: arthurhidden
Folytatás következik!
Forrás: Dr. Tóth Soma László, Képes Andrea, Medvegy Gergely, Kapisinszky Judit : Jóga tiszta forrásból; Gheeta M Kanthasamy: Jogic Lens
Borítókép: Meniphoto