Az első részben áttekintettük a prānát, mint összefoglaló fogalmat, és hogy az miként oszlik 5 vāyura, életlevegőre a testben. A második részben három vāyut, vagy életlevegőt vizsgáltunk meg: a prāṇa-vāyut, a samāna-vāyut és az apāna-vāyut.
Ebben a részben pedig a pañca-prāṇa további két fajtáját nézzük meg közelebbről.
A vyāna-vāyu
A vyāna-vāyu uralkodó eleme a víz. Ez egy olyan energia, ami a test egészén keresztül kering, belülről a periféria felé. Átkering a karokon és lábakon is egyaránt. Ez az az energia, amely a prāṇa-vāyu és a samāna-vāyu által létrehozott energiát áramoltatja a test minden irányába, illetve kiegyensúlyozva osztja szét azon belül. Ahogy egy gyárban, mikor befejeztük a termelést, az áru forgalmazásba kerül, hogy eljusson a felhasználóhoz. És megfelelő szétosztás nélkül a végső felhasználó nem tudja hasznosítani a terméket. A vyāna így működik, ez látja el generált energiával az egész szervezetet.
A vyāna-vāyu, ahogy mondtuk az egész testre kiterjedten lokalizálódik, és a keringésért felelős, egy kifelé irányba mozgó energia. A központtól kiindulva jut el a test minden pontjára. A tevékenységek ezen energia felhasználásával történnek meg. Ez az életlevegő irányítja mind a harántcsíkolt – vázizmokat, mind a simaizmokat – zsigerek izmait.
Amikor a vyāna szintje alacsony, akkor érzünk letargiát, nincs semmi hajlandóságunk megmozdítani a testrészeinket. A lustaság lehet fizikai, és elmebeli is, ezt nevezzük az elme lustaságának. Lehet, hogy a test tele van energiával, mégsem leszünk képesek megtenni egyes dolgokat a mentális lustaság miatt. A vyāna-vāyura kell hatnunk, amikor ilyen elmebeli lustaságot tapasztalunk, nemcsak fizikait.
Az olyan fizikai bántalmaknál kell ezzel a vāyuval dolgozni, amelyek érintik az ízületeket, a csont és izomrendszert, az elme-test koordinációt. Ide sorolhatók az ízületi gyulladás több fajtája is.
Mentális szinten, ha a vyāna-vāyu erős, az elme erőteljes, a gondolatok szabadon áramlanak, könnyen és szabadon ki tudjuk magunkat fejezni, energiával és cselekvésre való vággyal vagyunk teli.
Ami az āsanákat illeti, ezen vāyu aktiválásáért eredményesen használhatjuk a dinamikusan vezetett āsana sorozatokat (pl. napüdvözlet, holdüdvözlet stb.), és az álló āsanák dinamikus ismétléseit, mint például a vīrabhadrāsana variációkat.
fotó: seventyfourimages
Az udāna-vāyu
Végül nézzük meg az éter elem által uralt udāna-vāyut, amely az életenergia minőségi és mennyiségi átalakításáért felelős, felfelé irányul, működésének központja pedig a torok. Ez az energia ad nekünk emelkedett gondolatokat, érvelő képességet, logikus eszmefuttatást, intuíciót. Mint a cég vezérigazgatója, a cég feje, aki a stratégiai döntéseket meghozza, tervez és irányítja az egész műveletet.
Az udāna életlevegő a nyaki régiótól a fej felé mozog. Mentális szinten a gondolkozás, fizikai szinten pedig az idegrendszer tartozik a hatásköre alá. Spirituális szinten, ha az ember megtanulja uralni, egy magasabb szintű tudatosságot tud elérni rajta keresztül.
Mindenki, akinek a toroktól felfelé eső területen alakul ki megbetegedés, probléma, az udāna- vāyura kell hatnia. Ilyen esetek a mandulagyulladás, pajzsmirigy göbösödés, a hangszálak bántalmai, az idegrendszer problémái: mint a depresszió, a migrén, a kognitív képességek csökkenése stb.
Elme szintjén, ha az udāna erős, az ember kommunikációs készsége nagyon jó, a nyelvhasználata kiemelkedő. A Yoga sūtra 3. fejezetében Patañjali beszél az udāna vāyuról, és annak hatalmáról, abban az esetben, ha megtanuljuk irányításunk alá vonni. Azt írja, hogy az a yogi, aki uralma alatt képes tartani az udāna vāyut, képes ellenállni a gravitáció erejének, és a teste annyira könnyűvé válik, hogy képes lesz levitálni, meghaladni a gravitációt. Alacsonyabb szinten, még mi is megérezhetjük, hogy ha ezt az életlevegőt igyekszünk irányításunk alá vonni, testünk egészen könnyűvé válik, tisztábban tudunk gondolkodni, a döntéseinket könnyedebben tudjuk meghozni, és a körülöttünk zajló események kevésbé billentenek ki a belső egyensúlyunkból.
Lássuk mely āsanák vannak hatással az udāna-vāyura:
◦ kandarāsana (kis jógahíd), matsyāsana (halállás), sarvāṅgāsana (gyertyaállás) halāsana (ekeállás), śīrṣāsana (fejenállás) stb., ezek mind fejlesztik az udāna vāyut.
fotó:Dmitry_Rukhlenko
Egy nagyon szuper összefoglaló táblázatot is készített neked a cikk írója, Virág, ez segítségedre lehet a gyors és könnyű eligazodásban.
Forrás: Dr. Tóth Soma László, Képes Andrea, Medvegy Gergely, Kapisinszky Judit : Jóga tiszta forrásból; Gheeta M Kanthasamy: Jogic Lens
Borítókép: licsiren