17 cél, hogy átalakítsuk a világunkat

2024. 09. 03. | Életmód, Ökojóga

Szerző: Kovács Nóri
 
Fenntarthatóság egy élhetőbb világért

Először is szögezzük le, nem kell a Földet megmenteni. A bolygó, köszöni szépen, túl fogja élni a klímaváltozást. A tudomány szerint már pár jégkorszakon túl van a föld, azokat is túlélte, ami most jön, azt miért ne élné túl? Nem, itt nem miatta aggódunk, vagy kellene aggódni, hanem magunk miatt, mert mi viszont, az emberek, és a többi élőlény a bolygón nem fogja ilyen könnyedén átvészelni azt, ami jön. Az emberi test nem olyan ellenálló. Az evolúciós elméletek szerint sok mindenhez képes alkalmazkodni az élőlény, de azért a biztonság kedvéért kérdezzünk meg erről egy dinoszauruszt, vagy akár egy Costa Rica-i aranyvarangyot. Ja nem, őket már nem tudjuk…[1]

De riogatás helyett inkább nézzük a mai cikk témáját, ami a fenntarthatóság egyik szeletéről szól azért, hogy mi, emberek, továbbra is kényelmesen (vagy kevésbé kényelmesen, ki-ki döntse el majd maga) és egyre tudatosabban tudjunk élni a bolygón.

Az Egyesült Nemzetek Szervezetének (ENSZ) 193 országa egyhangúlag fogadta el 2015-ben a fenntarthatóság 17 pontját. 17 kategóriába sorolták azokat a területeket, melyekben egységesen és együtt lépnek fel. A 2019 szeptemberében rendezett csúcstalálkozón a vezető képviselők támogatásukat adták a cselekvésre. [2]

A Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola (BHF) szellemisége és gyakorlata alapvetően magában foglalja a fenntarthatóságot, ezért úgy gondoltuk, itt az ideje, hogy ebből a szemszögből is bemutassuk, a főiskola hogyan és mit tesz azért, hogy a 17 pont megvalósulását elősegítse, és azok sikeréhez hozzájáruljon mind az egyén, mind a közösség szintjén.

fotó: ajbh.hu

Megszüntetni mindenhol a szegénység minden formáját

Az ENSZ fenntartható fejlődési céljai közül az első pont egyszerű, rövid és tömör: megszüntetni mindenhol a szegénység minden formáját.

A megvalósítás már nem ilyen egyszerű. De nézzük meg alaposabban, mit jelent az, hogy szegénység. Ha jobban belegondolunk, természetesen, vannak ennek objektív mérői: nincs fedél a feje felett, nincs ennivalója, nincs ruhája, stb. De, ha megkérdeznénk az embereket, ki mit ért szegénység alatt, azért bőven akadnának eltérések. A szegénység nem csak a szélsőséges eseteket jelenti, hanem azt is, hogy nélkülözünk valamit, amire vágyunk. Egy lakást, egy finom ételt, egy nyaralást, egy jó szót, egy bátorítást, egy vállat, egy összetartó közösséget.

A BHF nagyon sokféle támogatást biztosít tanulóinak, amelyek segítenek abban, hogy az életkörülmények ne szabjanak gátat a tanulmányaiknak, sőt, életük jobbá és tartalmasabbá váljon:

Lakhatási támogatás: teljes idős, államilag finanszírozott hallgatók számára, akiknek nincs budapesti lakcíme.
Anyagi támogatás: szociális támogatások a rászorulóknak.
Tanulmányi támogatás: kimagasló tanulmányi eredmények honorálása, tudományos ösztöndíjak.
Mentális támogatás: félévente egyszer igénybevehető ingyenes pszichológus segítsége.
Lelki támogatás: mentor program, mantra meditáció, jóga, közösség.


fotó: BHF

Közösségi élet: több rendezvényt is szervez a főiskola, a két legkiemelkedőbbet említem itt meg:

◦ A BHF-en a gólyabál helyett hattyúbál kerül minden évben megrendezésre az elsőéveseknek, ahol megismerkedhetnek kötetlen módon az iskola hangulatával, szellemiségével.
◦ Az immár hagyománnyá vált Bhaktivedanta napon a diákok a tanárokkal egy egész napot töltenek együtt, nincsenek órák, helyette sok-sok könnyed játék, inspiráló film, mantrameditáció, tánc, jókedv és természetesen az elmaradhatatlan lakoma várja a résztvevőket.

◦ Krisna-völgy: a főiskola szakmai gyakorlatai Krisna-völgyben, Somogyvámoson kerülnek megrendezésre, ahol immár 30 éve ökogazdálkodás folyik. Az egyik legjobb és leginspirálóbb példa a fenntarthatóságra (csak hogy a lelki életet már ne is említsem).

Fenntarthatóság, mint szakirány: a főiskolán az egyik specializáció maga a fenntarthatóság nevet viseli. Ennek a tárgynak a keretein belül a diákok 3 féléven keresztül ismerkednek meg még mélyebben a fenntarthatóság gyakorlati és elméleti lehetőségeiről.


fotó: BHF 

Tudatossá válni arról: a vágyaink és a szükségleteink nem azonosak

Mindezeken felül a főiskola ad egy olyan perspektívát a diákoknak, hogy ne érezzék magukat szegénynek, és meglegyen mindenük, amire valójában szükségük van. Ez a perspektíva pedig az, hogy felismerjük, a vágyaink és a szükségleteink nem azonosak. A BHF-en a tudatosságról, és a lélekről szóló tanítások segítenek mindennek a megértésében és a gyakorlatba ültetésükben egyaránt.

A tudatosság által képessé válnak a diákok felmérni, mi az, amire valóban szükségük van, és mi az, ami csak az érzékeik pillanatnyi kielégítését szolgálja. Segítenek az önfegyelem kialakításában, ha ránk tör, a „Jaj, olyan nehéz napom volt, veszek egy új cipőt!” érzés, akkor képesek legyünk ezt az állapotot vásárlás nélkül feloldani.

A BHF tanárai ítélkezés és elvárás nélkül mutatják meg a saját példájukon keresztül azt az utat, ahogyan levetkőzhetjük magunkról elménk illúzióit, és önazonossá válva élhetünk egy olyan életet, amiben elégedettek lehetünk.

A főiskola ad egy önismereti utat, amely során kiesnek a csontvázak a szekrényből, de nem hagyják a padlón heverni, hanem segítenek alaposan ki is takarítani utánuk. Ez a fajta szemléletmód és tudatosság segít többek közt annak a felismerésében, hogy az, amire az elme vágyik, és az, amire szükségünk van, két egymástól rendkívül eltérő dolog. Rengeteg példát, gyakorlati útmutatót, segítő és vezető kezet kapnak a diákok, hogyan valósítsák meg önmagunkat.


fotó: BHF

A fenntarthatóság szellemében azt a célt kell kitűznünk magunk elé, hogy arra vágyjunk, amire szükségünk van. Ez fejben dől el, utána pedig a gyakorlatban valósul meg. Ezt is elsajátíthatják a hallgatók nem csak az órák keretében, hanem nagyon sok közösségi program során, és a példamutatással, a legfőbb tanítói eszközzel.

Minden tanára a főiskolának vagy vegetáriánus vagy vegán, visszafogott, szerény életet él. A legtöbbjük tömegközlekedéssel jár, itthon nyaral (ha elmegy nyaralni egyáltalán), és rendszeresen adományoz. Szívügyük a tudás átadása, és mindazok felemelése, akik nyitottak rá.

 

 

Borítókép: BHF

Ajánlott cikkek

Ajánlott tanfolyamok

Kiadványok