A jóga aspektusai közül legutóbb a kriyákról esett szó, most pedig folytatjuk tovább a meditáció és mantrázás fogalmának tanulmányozásával, ám előtte még egy gyors emlékeztető.
A jóga gyakorlatait nagyobb csoportokba sorolva a következő aspektusokat emelhetjük ki:
◦ jógaéletmód, amelynek irányát a szabályozó elvek jelölik ki, beleértve a megfelelő táplálkozást is,
◦ az āsana és prāṇāyāma gyakorlására ráhangoló, felkészítő relaxáció,
◦ az āsanák, bandhák, kriyāk (ászanák, bandhák, kriják) helyes gyakorlása,
◦ a légzés és a prāṇa (prána) szabályozása (prāṇāyāma – pránájáma),
◦ a meditáció és mantrázás, valamint
◦ az aktív szolgálat.
Folytatjuk a sort, így ezúttal a meditációról és a mantrázásról esik majd szó.
Mit jelent az, hogy meditálni?
Az aktív koncentráció és meditáció az elme nyugalmához, megtisztításához, a belső békéhez vezeti el a gyakorlót. Praktikusan az elme egy pontra való rögzítését jelenti, amit valamilyen módon és mértékben mindenki alkalmaz a hétköznapok során, még ha ennek nincs is tudatában. A legtöbb embernek megvannak a saját módszerei ahhoz, hogy hogyan nyugtassa meg magát, hogyan terelje el a figyelmét a feszültséget okozó külső tényezők kizárásával, hogyan irányítsa gondolatait semleges vagy pozitív irányba stb. Ezeknek a módszereknek köszönhetően belső békénk kis időre helyreáll, nyugalmunk kiegyenlítettebbé válik, s egyfajta örömöt is tapasztalhatunk.
Ezek a trükkök elménk nyughatatlan természete miatt azonban csak rövid ideig hatásosak. Ha tartós eredményre vágyunk, a koncentráció és a meditáció gyakorlásával edzenünk kell az elménket, mert az csak így lesz képes hosszú ideig egy irányba fókuszálni. A meditáció révén tanuljuk meg uralni a tudatot; az elme tavának hullámait ily módon csendesítjük el.
A meditáció célja az, hogy a környezetünkből ránk zúduló, s az önmegvalósítást gátló megannyi hatás ellenére is képesek legyünk szívünkben a transzcendencia felé fordulni. Ez a kulcs az élet rejtélyeinek megfejtéséhez, a végső igazság, Isten és önmagunk lelki természetének megismeréséhez. Ezáltal tapasztalhatjuk meg a teljes és megrendíthetetlen boldogságot.
Fotó: selfnessYOGA
Mik a meditáció eredményei?
A meditáció eredményeként megnyilvánuló hatások számtalanfélék lehetnek. Egyes eredményekre már rövid idő alatt is szert tehetünk, másokat hosszabb gyakorlás után érünk el.
A rövidtávú eredmények közé sorolhatjuk a nyugalmat, a hétköznapi derűt, a kiegyensúlyozottságot, illetve nagyobb vitalitás és kisebb alvásigény jelentkezik.
A hosszú távú eredmények között pedig a tartós egészséget (a vérnyomás normalizálódása, megfelelő emésztés, a vér koleszterinszintjének csökkenése, a jobb reakcióidő, a hallásküszöb javulása stb.), a megnövekedett intelligenciahányadost, a nyitottabbá vált személyiséget, a megnövekedett akaraterőt, a belső békét és a negatív tulajdonságoktól való végleges elszakadást említik meg a források. Testi szinten a hosszú meditációs gyakorlat lecsökkenti az öregedési folyamatokat.
Sohasem szabad azonban elfelejteni, hogy mindezek csupán anyagi eredmények, a meditáció melléktermékei! A folyamat igazi eredménye spirituális tapasztalatok szerzése, az anyagvilág kötőerői fölé való emelkedés és a transzcendentális birodalom közvetlen érzékelése, egyszóval a felszabadulás.
Milyen az a mantrameditáció?
A mantra szó a manas (elme) és a trāyate (felszabadít) szavak együttes jelentéséből érthető meg, s olyan misztikus jelentéssel bíró hangzók, szavak vagy imák hangvibrációjára utal, amelyre a meditáció tárgyaként koncentrálva az elme hullámzása, nyughatatlan természete lecsillapítható, valamint a megfelelő mantra ismétlésével a tudat tökéletesen megtisztítható az anyagi szennyeződésektől is. Harmonizálja a test fiziológiai működéseit, ugyanakkor kapcsolatot teremt a lélek és a transzcendentális világ között. A mantra ismételgetésével merülünk el az Istenről szóló gondolatokban, a mantra hívja életre az állandó emlékezést, s szabadítja meg az embert a születés és a halál körforgásából (mānanāt-trāyate iti mantraḥ).
Mi az a japa-meditáció és mitől különleges?
Az elme lefoglalásának és a tudat megtisztításának egyik leghatékony módja, ha japa (dzsapa) – meditációt végzünk egy lelki mantrával.
A japa-meditáció során még inkább el tudunk merülni a meditáció folyamatában, mert közben az érzékszerveinket is lefoglaljuk az elmerülésben: a látásunkat úgy, hogy elmében elképzeljük a mantrát; a beszédünket úgy, hogy kimondjuk a mantrát; a hallásunkat úgy, hogy halljuk a mantrát; a tapintásunkat úgy, hogy fogjuk a mantra-láncot és számláljuk a szemeket. Ha az érzékszervek ily módon le vannak kötve, akkor az elme is sokkal könnyebben a mantrára tud fókuszálni, elősegítve a meditáció hatékonyságát.
Japázás közben mindig tartsuk a tudatalattinkba a zengetett mantra jelentését és jelentőségét, aktiválva érzéseinket, mert ezen esetben a mantra egész mélyen fog hatni a tudaton belül. Az aktív tudat ténylegesen a mantra zengetésével legyen lefoglalva.
Melyik mantrát válaszd a japa-meditációhoz?
A Vrindávan-Gangórti Jógarendszer a Hare Kṛṣṇa (Haré Krisna) mahā (mahá) – mantrát emeli ki legfontosabb mantraként.
Hogy miért épp ezt?
Azért, mert több védikus szentírás és a tanítványi láncolatunk is ezt hangsúlyozza. A neve is ez: mahā-mantra, vagyis a legnagyobb mantra. Minden más mantra hatását és potenciáját magában hordozza, olyan, mintha minden védikus himnuszt egyszerre énekelnénk. Általa megkapunk minden áldást.
A Hare Kṛṣṇa mahā-mantra rendszeres meditációjával az ember a következő eredményeket érheti el:
◦ A vibrálása elpusztít minden rossz tulajdonságot a jógi természetében.
◦ Elpusztítja az anyagi világban tapasztalható háromféle (a test és elme, a természeti katasztrófák, és a más élőlények által okozott) szenvedést, a tettek rossz visszahatásainak (karma) minden fajtáját, valamint a tudatlanságot.
◦ Hatására minden kedvezőség fokozatosan megnyilvánul a gyakorló életében.
◦ A törekvő szívében megnyilvánul minden transzcendentális tudás, amely által még a legbensőségesebb ezoterikus dolgokat is megértheti. Feltárul önvalója is.
◦ Ha az ember elmerül e japa-jóga folyamatában, határtalan, mindig növekvő lelki boldogságban részesülhet.
◦ A mahā-mantrával megszólított Legfelsőbb Úr belső lelki energiája felébreszti a jógi szívében a sok-sok élet óta szunnyadó istenszeretetet (a prémát).
◦ Teljesen megtisztítja a gyakorló jógi szívét az önző vágyaktól. Külsőleg és belsőleg is tisztává tesz, és lehűti az ember állandóan anyagi vágyakban égő szívét.
Mindez azért lehetséges, mert a jóság, a tudás, a boldogság, a szeretet és a tisztaság mind része az eredeti lelki természetünknek, de az élőlény ezen tulajdonságai az anyagi világba kerülve befedődtek. Ahogyan egy lámpaburát teljesen befedhet a kosz, eltakarva a fényt, úgy fedi be a lelkünk eredeti természetét a sok nem kívánatos tulajdonság. Ha elkezdjük letörölni a poros lámpát, fokozatosan előbukkan a fény. Ugyanígy, ha elkezdjük megtisztítani szívünket a Hare Kṛṣṇa mahā-mantra segítségével, szép lassan előtör lelkünk ragyogása, eredeti természete.
Ha esetleg még sosem japáztál, de érdekel a dolog és szeretnéd kipróbálni, itt van egy kis gyakorlati útmutató hozzá:
A meditációhoz japa-mālāt (dzsapa-málát), vagyis mantra füzért használunk, ami 108 szemből és egy fő gyöngyből áll. A 108 szem a mantra zengetésére való, míg a fő gyöngy Istent és a lelki világot jelképezi.
Ezt a fő gyöngyöt járjuk körül a dzsapázás során úgy, hogy a mellette lévő első golyót megfogjuk a jobb kezünk hüvelyk és középső ujjával, és elzengetjük a mantránkat (hallgatóan, érthetően kimondva), majd a következő mantránál a következő golyóra lépünk ujjainkkal. Amikor pedig eljutunk a fő gyöngyhöz, akkor nem lépünk át rajta, hanem a láncot megfordítva újra elindítunk egy újabb kört.
A lánc szemei készülhet bármilyen fából, kőből, kristályból vagy akár drágakőből is. A vaiṣṇavák (vaisnavák) a Tulasī (tulaszí) fát (szent bazsalikom) részesítik előnyben.
A japa-mālāt nem illendő koszos helyre vinni, piszkos dologhoz érinteni vagy földre letenni, ezért a használata közben jobb kezünkkel számláljuk a szemeket, bal kezünkkel pedig tartjuk a láncot. Szükség esetén kis tartót, japa-zsákot is használhatunk, ami védi a füzért.
A japa-meditációt napi 1 körrel szoktuk kezdeni, majd, amikor már ebben gyakorlottak vagyunk, akkor lehet a körök számát emelni, de minden esetben a gyakorló képességeihez és körülményeihez igazodva kell kiválasztani a körök számát, vagyis a meditáció végzésének hosszát.
Ez pedig a mahā-mantra, amit minden egyes gyöngyszemen végigmondunk:
Eredetileg, devanāgarīval (dévanágaríval) írva:
हरे कृष्ण हरे कृष्ण कृष्ण कृष्ण हरे हरे
हरे राम हरे राम राम राम हरे हरे
hare kṛṣṇa hare kṛṣṇa kṛṣṇa kṛṣṇa hare hare
hare rāma hare rāma rāma rāma hare hare
Kiejtés szerint:
haré krisna, haré krisna, krisna krisna, haré haré
haré ráma, haré ráma, ráma ráma, haré haré
Lelki élményekben és megvalósításokban gazdag japa-meditációt kívánunk neked!
Cikk forrása: Gaura Krisna Dásza (Dr. Tóth-Soma László), Ranginí Déví Dászí (Képes Andrea), Medvegy Gergely, Kapisinszky Judit: Jóga tiszta forrásból, és a selfnessyoga oldala